با قابلیت Advanced Shader Delivery مایکروسافت، گیمرها میتوانند سریعتر وارد بازی شوند و تجربهای مشابه کنسول روی ویندوز ۱۱ کسب کنند.
به گزارش تکناک، مایکروسافت با انتشار نسخه 1.618 از DirectX AgilitySDK، قابلیت تحویل Shader پیشرفته را ارائه کرده است که وعده میدهد گیرهای Shader Compilation و زمانهای بارگذاری طولانی در بازیهای کامپیوتر را برای همیشه کاهش دهد. این نسخه جدید بالاخره از مرحله پیشنمایش خارج میشود و به توسعهدهندگان و بازیکنان امکان تجربهای روان و سریعتر از بازیها را روی پلتفرم ویندوز میدهد.
در سالهای اخیر، گیمرهای کامپیوتر از روند بهینهسازی بازیها ناامید شدهاند. بیشتر بازیها با بهینهسازی ضعیف عرضه میشوند و برای اجرای روان نیازمند سختافزارهای قدرتمند هستند. در برخی مواقع، حتی سختافزارهای قدرتمند نیز کافی نیستند و توسعهدهندگان به استفاده از فناوریهای Upscaling مجبور میشوند تا ضعف بهینهسازی اولیه را جبران کنند. این روند باعث شده است تا بازیها گاهی یک سال پساز انتشار و بعداز مجموعهای از بهروزرسانیها به وضعیت پایدار برسند.
یکی از مشکلات رایج بازیهای کامپیوتر، گیر Shader Compilation و طولانیشدن زمان بارگذاری است که ناشی از پیشکامپایل Shaderهاست. این مشکل در بازیهای ساختهشده با Unreal Engine 5 بیشتر دیده میشود و شدت آن به میزان تلاش توسعهدهندگان و زمان محدود پروژهها وابسته است.
Wccftech مینویسد که مایکروسافت با DirectX API و نسخه جدید AgilitySDK قصد دارد این مشکلات را رفع کند. قابلیت Advanced Shader Delivery در این نسخه Shaderهای پیشکامپایل را هنگام دانلود بازی توزیع میکند و باعث میشود تا بازیکنان بتوانند سریعتر وارد بازی شوند و تجربهای بدون گیر و مشابه کنسول کسب کنند.
این قابلیت از ۱۶ اکتبر ابتدا برای کنسول بازی دستی ROG Xbox Ally عرضه میشود و بازیکنان این دستگاهها میتوانند Shaderهای پیشکامپایل را برای بازیهای منتخب هنگام دانلود دریافت کنند. هدف مایکروسافت ارائه تجربهای روان و کاهش زمان بارگذاری در تمام دستگاهها و پلتفرمهای ویندوز ۱۱ است.
همچنین، توسعهدهندگان بازی میتوانند با استفاده از ابزارهای جدید State Object Database (SODB)، مجموعه کامل Shaderهای بازی را جمعآوری و همراه بازی یا بهروزرسانیها منتشر کنند. این روش باعث میشود تا پشتیبانی از Advanced Shader Delivery از روز اول در بازیهای آینده فراهم شود و نرخ بارگذاری نزدیک به تجربه کنسول در اکوسیستم سختافزاری مختلف ویندوز امکانپذیر شود.

مایکروسافت با همکاری چندین شریک سختافزاری مانند AMD، اینتل، کوالکام و انویدیا، پشتیبانی کامپایلرهای آفلاین را فراهم کرده است تا توسعهدهندگان بتوانند بدون استفاده از منابع محلی سختافزار، Shaderها را پیشکامپایل کنند. به گفته هنری لین (Henry Lin)، مدیر محصول انویدیا، این همکاری باعث میشود تا بازیها بدون گیر و با زمان بارگذاری کمتر در دسترس بازیکنان قرار گیرند.
به گزارش کارشناسان، انتشار این نسخه از DirectX AgilitySDK میتواند نقطه عطفی در صنعت بازیهای کامپیوتر باشد و امیدوار است توسعهدهندگان با استفاده از قابلیتهای جدید، تجربهای روانتر و سریعتر را برای بازیکنان فراهم کنند.