شرکت اپل روز گذشته (پنجشنبه) با ثبت درخواستی رسمی، از دادگاه خواست تا شکایت دستهجمعی مطرح شده علیه این شرکت در آمریکا را به دلیل تأخیر در عرضه برخی ویژگیهای پیشرفته سیری، رد کند.
به گزارش تکناک، این شکایت که توسط خریداران آیفون ۱۶ تنظیم شده، اپل را به بازاریابی فریبنده متهم میکند، اما وکلای این شرکت استدلال میکنند که تأخیر در عرضه تنها دو قابلیت از دهها ویژگی جدید Apple Intelligence، مبنای قانونی برای چنین ادعاهای گستردهای ندارد.
وکلای اپل در دادخواست خود چندین نکته را مطرح کردهاند:
- تعداد محدود ویژگیها: آنها تأکید میکنند که تأخیر فقط شامل دو ویژگی سیری («آگاهی از زمینه شخصی» و «کنترلهای درونبرنامهای») میشود، در حالی که نزدیک به دو جین قابلیت دیگر از مجموعه Apple Intelligence طبق وعده عرضه شدهاند.
- عدم نقض گارانتی: به گفته آنها، این تأخیر به منزله «نقض گارانتی» محصول نیست.
- شفافیت در اطلاعرسانی: اپل مدعی است که «از همان ابتدا» به وضوح اعلام کرده بود که ویژگیهای Apple Intelligence «در طول زمان» و به صورت مرحلهای عرضه خواهند شد.
- بهرهمندی از سایر بهبودها: خریداران آیفون ۱۶ از بهبودهای متعدد سختافزاری و نرمافزاری دیگر مانند دوربین، پردازنده و نمایشگر بهرهمند شدهاند.

به نقل از macrumors، در طرف مقابل، شاکیان در شکایت خود ادعا کردهاند که اپل با بازاریابی گسترده برای ویژگیهای جدید سیری، آنها را برای خرید آیفون ۱۶ ترغیب کرده است. آنها میگویند اگر از تأخیر در عرضه این قابلیتهای کلیدی اطلاع داشتند، «هرگز این گوشی را نمیخریدند، یا برای آن پول کمتری پرداخت میکردند.»
اپل برای اولین بار در کنفرانس WWDC 2024 از قابلیتهای شخصیسازی شده و آگاه از محتوای سیری رونمایی کرد. اما در ماه مارس ۲۰۲۵، این شرکت رسماً اعلام کرد که عرضه این ویژگیها با تأخیر مواجه شده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ماه ژوئیه اعلام کرد که این شرکت قصد دارد این قابلیتها را «سال آینده» (یعنی در سال ۲۰۲۶) عرضه کند. اکنون دادگاه باید تصمیم بگیرد که آیا دادخواست شاکیان را برای ادامه رسیدگی میپذیرد یا درخواست اپل مبنی بر رد آن را قبول میکند.