بازار خودرو این روزها شبیه به میدان مین است؛ کوچکترین جرقه کافی است تا قیمتها جهش کنند.پس از فعال شدن «مکانیزم ماشه» در عرصه بینالمللی، تنها در دو روز قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی تا ۱۵ درصد بالا رفت.
به گزارش تکناک؛ با این حال، پارادوکس جالبی شکل گرفته: با وجود این رشد شدید، عملاً معاملهای انجام نمیشود و خریداران و فروشندگان ترجیح دادهاند کنار بایستند.
موج روانی و دلارِ پرنوسان
این جهش بیشتر از آنکه ریشه در کمبود واقعی خودرو داشته باشد، از هیجان و نگرانی بازار میآید؛ همان «تقاضای احتیاطی» که باعث میشود خریداران برای سبقت از گرانی احتمالی عجله کنند. نوسانات نرخ ارز نیز به این التهاب دامن زده و بهویژه خودروهای مونتاژی که قطعات وارداتی دارند، ضربهپذیرتر شدهاند.
سعید کرمی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، میگوید:خودروهای وارداتی تا ۱۵ درصد، مونتاژیها حدود ۱۰ درصد و داخلیها نزدیک به ۷ درصدگرانتر شدهاند.
او تأکید میکند که فضای مبهم سیاسی و ارزی باعث شده «نه خریدار، نه فروشنده» حاضر به معامله نباشند. حتی برخی شرکتها بدون داشتن خودرو، پیشفروش کردهاند که این خالیفروشی اعتماد بازار را بیش از پیش خدشهدار کرده است.
ایست بازار، ادامه رکود
نتیجه این شده که رکودی عمیق همراه با قیمتهای لرزان بازار را احاطه کند. خریداران منتظر ثباتاند و فروشندگان به امید سود بیشتر دست نگه داشتهاند.
کارشناسان توصیه میکنند برای مهار این طوفان، باید با سیاستهای تثبیتی، نوسانات ارزی را کاهش داد و شفافیت بیشتری در تحولات سیاسی ایجاد کرد. تا آن زمان، تقاضای احتیاطی و عرضه محدود همچنان موتور اصلی نوسانهای کوتاهمدت بازار خودرو باقی خواهد ماند.منبع:تسنیم