توسعهدهندهای با استفاده از کاراکترهای بریل و کمتر از ۴۰۰ خط کد جاوااسکریپت توانست بازی اسنیک را در نوار آدرس مرورگر پیادهسازی کند.
به گزارش تکناک، در نمایشی خیرهکننده از خلاقیت در کدنویسی، بازی کلاسیک و خاطرهانگیز «اسنیک» (Snake) در یکی از مکانهای غیرمنتظره ممکن بازسازی شده است: نوار آدرس URL مرورگر وب شما. برنامهنویسی به نام دیمین فریرو (Damien Ferreiro) این نسخه جدید را توسعه داده است و با وجود محدودیتهای شدید، گیمپلی سریع و اعتیادآور نسخه اصلی را حفظ و آن را به چالشی کاملاً جدید تبدیل میکند. این بازسازی بهقدری مینیمالیستی است که نسخه اصلی روی گوشیهای نوکیا در دهه ۱۹۹۰ را تجربهای لوکس و با وضوح چشمگیر جلوه میدهد.
تامزهاردور مینویسد که این بازی در کمتر از ۴۰۰ خط کد جاوااسکریپت نوشته شده است. جادوی اصلی آن در استفاده هوشمندانه از کاراکترهای بریل در استاندارد یونیکد نهفته است. فریرو توضیح میدهد که هر کاراکتر بریل از یک شبکه ۲ در ۴ نقطهای تشکیل شده است که ۸ نقطه را شامل میشود. این ۸ نقطه میتوانند ۲۵۶ ترکیب مختلف (معادل یک بایت) ایجاد کنند که یونیکد تمام آنها را بهصورت سیستماتیک کدگذاری کرده است. این ویژگی بستری ایدئال برای رندرکردن و انیمیشنسازی بازی پیکسلی ساده در فضای محدود نوار آدرس فراهم کرده است.

بازی در شبکه ۴۰ در ۴ پیکسلی اجرا میشود و بهدلیل ارتفاع بسیار کم، بازیکنان باید برای تغییر جهتهای عمودی واکنشی برقآسا نشان دهند. گیمپلی بهطرز شگفتانگیزی به نسخه اصلی وفادار است: سریع و دقیق و در عین حال به همان اندازه خستهکننده! بااینحال، بازیکردن این نسخه عارضه جانبی ناخوشایند دارد: پساز حتی یک جلسه کوتاه، تاریخچه مرورگر شما با صدها ورودی از آدرسهای URL متغیر بازی پر میشود. البته اکثر مرورگرها مانند کروم به شما اجازه میدهند تا این ورودیها را بهصورت گروهی و یکجا حذف کنید.
فریرو کد این پروژه را بهصورت عمومی در گیتهاب (GitHub) منتشر و از دیگر برنامهنویسان برای گزارش باگها و ارائه ایدهها و بهبود بازی استقبال کرده است. این پروژه کوچک گواهی بر خلاقیت بیپایان جامعه برنامهنویسی و راهی جدید برای زندهکردن نوستالژیهای قدیمی در دنیای جدید است.