محدودیت قانونی باتری در اروپا باعث شده گوشیهایی مانند شیائومی ۱۷ با ظرفیت کمتر از نسخه چینی عرضه شوند و رؤیای عمر باتری چندروزه رنگ ببازد.
به گزارش تکناک، علاقهمندان به فناوری در اروپا که منتظر گوشیهای هوشمند با عمر باتری چندروزه هستند، با واقعیتی ناامیدکننده روبهرو شدهاند. پرچمداران آینده ازجمله شیائومی ۱۷ که قرار است در چین با باتری غولپیکر ۷,۰۰۰ میلیآمپرساعتی عرضه شوند، در بازار اروپا با ظرفیت کاهشیافته ۶,۳۰۰ میلیآمپرساعتی در دسترس خواهند بود. این تفاوت نه تصمیم طراحی، بلکه نتیجه قانون کمترشناختهشده اروپایی است که مانعی بزرگ بر سر راه نوآوری در فناوری باتری ایجاد کرده است.
مشکل اصلی به توافقنامه اروپایی درباره حملونقل بینالمللی کالاهای خطرناک ازطریق جاده بازمیگردد. براساس این قانون، هر سلول باتری با ظرفیت بیشتر از ۲۰ واتساعت بهعنوان کالای خطرناک طبقهبندی میشود. این حد در گوشی هوشمند استاندارد، تقریباً معادل باتری ۵,۲۰۰ میلیآمپرساعتی است.
شیائومیتایم مینویسد که ارسال دستگاههایی با باتری بزرگتر از این حد، بهدلیل پیچیدگیهای لجستیکی و هزینههای سرسامآور حملونقل، برای تولید انبوه عملاً غیرممکن میشود. این موضوع شرکتهای بزرگی مانند شیائومی را مجبور میکند تا ظرفیت باتری محصولات خود را برای بازار اروپا بهطور مصنوعی کاهش دهند.
محدودیت قانونی باتری در اروپا پیامدهای مستقیمی برای مصرفکنندگان دارد. واردات شخصی دستگاهها با باتری بزرگتر از مناطق دیگر بهدلیل نیاز به اظهار نادرست محموله، ازنظر فنی غیرقانونی است. علاوهبر این، کاربران درصورت نیاز به تعمیر یا تعویض باتری با مشکلات جدی مواجه خواهند شد؛ زیرا اکثر شرکتهای خدماتی از پذیرش و حمل این «کالاهای خطرناک» خودداری میکنند.

راهحل منطقی استفاده از باتریهای چندسلولی (مشابه لپتاپها) است که در آن هر سلول زیر حد مجاز ۲۰ واتساعت باقی میماند؛ اما منابع آگاه در صنعت اشاره میکنند که این رویکرد در طراحی گوشی هوشمند امروزی، مشکلات مهندسی بزرگی ایجاد میکند.
باتری چندسلولی فضای داخلی بیشتری اشغال میکند و به تولید دستگاهی ضخیمتر و سنگینتر منجر میشود؛ امری که در بازار رقابتی گوشیهای هوشمند ضعف بزرگی محسوب میشود. ظاهراً تولیدکنندگان بازار اروپا را به اندازهای بزرگ نمیبینند که ایجاد خط تولید مجزا برای نسخهای ضخیمتر از پرچمداران خود را توجیه کند.
درحالحاضر، کاربران اروپایی باید با این محدودیت کنار بیایند. صنعت فناوری خواستار بازنگری در این قانون قدیمی شده است؛ اما انتظار نمیرود تغییرات اساسی زودتر از سال ۲۰۲۷ اعمال شود. تا آن زمان، رؤیای داشتن گوشی پرچمدار با همان ظرفیت باتری غولپیکر نسخه چینی برای مصرفکنندگان اروپایی دور از دسترس باقی خواهد ماند.