شرکت لاکهید مارتین و زیرمجموعه آن، Sikorsky، با رونمایی از نسخهی تازهای از بالگرد افسانهای بلک هاوک (Black Hawk)، تحولی اساسی در حوزهی پروازهای خودکار رقم زدند.
به گزارش تکناک، این نسخهی جدید که S-70UAS U-Hawk نام گرفته، نهتنها مجهز به فناوری خودران است، بلکه کابین خلبان را بهطور کامل حذف کرده و جای آن را با درهای باری بزرگ و رمپ بارگیری جایگزین کرده است.
این اقدام در نمایشگاه سالانه ارتش ایالات متحده آمریکا (AUSA 2025) معرفی شد و نشان میدهد که آیندهی ناوگان لجستیکی و پشتیبانی هوایی ارتش، بهسوی خودمختاری کامل پیش میرود. سیکورسکی اعلام کرده است که توسعهی این نمونه تنها در ده ماه انجام شده و نخستین پرواز رسمی آن در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد.
برخلاف نسخهی کلاسیک UH-60L Black Hawk، مدل جدید U-Hawk هیچگونه کابین، پنجره، صندلی یا فضای سرنشین ندارد. تمام بخش جلویی بالگرد به درهای صدفیشکل و رمپ بارگیری مجهز شده که موجب افزایش ۲۵ درصدی فضای حمل بار میشود.
این طراحی جدید به پرنده اجازه میدهد تا محمولههای حجیم مانند پادهای HIMARS، دو موشک Naval Strike یا حتی خودروهای زمینی خودران را حمل کند. همچنین میتواند با نصب باکهای داخلی سوخت، برد پروازی خود را افزایش دهد.
در قلب سامانهی پرواز خودران U-Hawk، فناوری Matrix Autonomy سیکورسکی و سامانهی Fly-by-Wire نسل سوم قرار دارد. این سیستمها همانند یک کمکخلبان دیجیتالی عمل میکنند که قادرند بهصورت خودکار مسیر پرواز را طراحی کرده، ناوبری را انجام دهند و از موانع یا تهدیدهای هوایی دوری کنند. این یعنی بالگرد میتواند از مرحلهی برخاست تا فرود، کل مأموریت را بدون دخالت مستقیم انسان انجام دهد.
سیکورسکی توضیح میدهد که این بالگرد نیازی به خلبان حرفهای ندارد؛ بلکه اپراتور از طریق یک تبلت مقاوم صنعتی، اهداف کلی مأموریت را وارد میکند و سیستم خودران بقیهی کار را بر عهده میگیرد. به این ترتیب، امکان استفاده از این پرنده در شرایط خطرناک، مناطق جنگی یا محیطهای آلوده بدون بهخطر انداختن جان خدمه فراهم میشود.


U-Hawk به موتورهای ارتقایافته T700-GE-701C و جعبهدندهی جدید مجهز است. این تغییرات، ظرفیت بار خارجی آن را از ۳۶۳۰ کیلوگرم به ۴۰۸۲ کیلوگرم افزایش دادهاند. در مقایسه با نسخههای سرنشیندار بلکهاوک، این افزایش توان به آن امکان میدهد تجهیزات سنگینتر و محمولههای نظامی بزرگتری را جابهجا کند.
«سیکورسکی با تبدیل بلکهاوک به پلتفرمی تمامخودران، راهحلی نوین برای قرن بیستویکم ارائه داده است. ما توانستیم این پروژه را از مرحلهی طراحی تا ساخت در کمتر از یک سال به واقعیت تبدیل کنیم. تغییرات انجامشده را میتوان در مقیاس گسترده و با هزینهی مناسب تکرار کرد. U-Hawk ادامهدهندهی میراث بلکهاوک بهعنوان برترین بالگرد پشتیبانی در جهان است و فصل تازهای از قابلیتهای هوایی بدون سرنشین را میگشاید.»
نسخهی خودران بلکهاوک میتواند بهزودی به بخش مهمی از عملیاتهای نظامی و امدادی تبدیل شود. از انتقال تدارکات و تجهیزات در مناطق درگیری گرفته تا مأموریتهای نجات یا پشتیبانی هوایی در محیطهای خطرناک، U-Hawk این امکان را فراهم میکند تا وظایف پرخطر بدون نیاز به حضور انسان در کابین انجام گیرد.
با معرفی U-Hawk، لاکهید مارتین و سیکورسکی نشان دادهاند که آیندهی هوانوردی نظامی نهتنها به سمت خودکارسازی، بلکه بهسوی حذف کامل انسان از کابین پرواز در حرکت است. اگر برنامهریزیها طبق نقشه پیش برود، این بالگرد میتواند در دههی آینده، مفهوم جدیدی از لجستیک هوایی را در میدان نبرد تعریف کند.