بر اساس گزارشی جدید، میزان انتشار واقعی CO₂ خودروهای هیبریدی در سالهای اخیر به حدود پنج برابر ارقام رسمی ثبتشده رسیده است.
به گزارش تکناک، این گزارش که توسط «فدراسیون اروپایی حملونقل و محیط زیست» (T&E) انجام شده، پیش از بازبینی استانداردهای آلایندگی خودروها در اروپا منتشر شده است؛ بازبینی که میتواند به ادامه فروش خودروهای پلاگین هیبریدی بعد از سال ۲۰۳۵ بینجامد، سالی که اتحادیه اروپا برای پایان فروش خودروهای غیرالکتریکی هدفگذاری کرده است.
به گفته T&E، مشکل اصلی از اختلاف زیاد میان دادههای رسمی استاندارد جهانی WLTP و دادههای واقعی حاصل از ۸۰۰ هزار خودروی پلاگین هیبریدی بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ ناشی میشود. طبق گزارش، خودروهای هیبریدی ثبتشده در سال ۲۰۲۳ بهطور واقعی پنج برابر بیشتر از میزان رسمی، دیاکسیدکربن منتشر کردهاند. این اختلاف از ۳.۵ برابر در سال ۲۰۲۱ به ۴.۹ برابر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و میزان انتشار واقعی فقط ۱۹ درصد کمتر از خودروهای بنزینی بوده است؛ در حالی که طبق استاندارد WLTP، این میزان باید ۷۵ درصد کمتر میبود.

فدراسیون T&E دلیل این شکاف را در فرضیات اشتباه WLTP درباره نحوه رانندگی و میزان استفاده از حالت برقی میداند. در واقع، بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی به دلیل طراحی نامناسب، موتور بنزینی خود را بسیار بیشتر از حد انتظار وارد مدار میکنند.
همچنین فاکتوری به نام “Utility Factor” یا ضریب استفاده برقی بیش از حد برآورد شده است. در حالی که دادههای رسمی، سهم ۸۴ درصدی رانندگی کاملاً برقی را نشان میدهد، در دنیای واقعی این رقم تنها ۲۷ درصد است.
علاوه بر این، WLTP میزان آلایندگی در حالت «تخلیه شارژ» (Charge-Depleting) را نیز بسیار کمتر از واقعیت برآورد کرده است. در این حالت که خودرو بیشتر از باتری استفاده میکند، موتور بنزینی برای شتابگیری یا سربالاییها فعال میشود و میزان انتشار واقعی تا ۹ برابر بیشتر از مقدار رسمی است.
طراحی خود خودروهای پلاگین هیبریدی نیز مشکلساز است؛ چرا که بسیاری از PHEVها سنگینتر هستند و نسبت توان موتور الکتریکی به موتور بنزینی در آنها پایین است. در نتیجه، در حالت «پایدارسازی شارژ» (Charge-Sustaining) که موتور بنزینی نقش اصلی را دارد، آلایندگی افزایش مییابد.

در کنار این عوامل، نبود زیرساخت شارژ سریع و در دسترس باعث شده است که بسیاری از رانندگان اصلاً خودروهای خود را به طور منظم شارژ نکنند و بیشتر به مخزن سوخت تکیه نمایند؛ مسئلهای که هم به محیط زیست آسیب میزند و هم هزینه سوخت را بالا میبرد.
فدراسیون T&E هشدار میدهد که بهبود چشمگیری در عملکرد زیستمحیطی PHEVها در آینده نزدیک پیشبینی نمیشود. این نهاد پیشنهاد میکند که اتحادیه اروپا اهداف کاهش آلایندگی ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ را حفظ کند و هیچ استثنایی برای خودروهای هیبریدی پس از ۲۰۳۵ قائل نشود. همچنین اصلاح خطاهای مربوط به محاسبه UF و افزایش مشوقها برای خودروهای تمامبرقی از جمله راهکارهایی است که در این گزارش برای تسریع گذار به حملونقل بدون آلایندگی پیشنهاد شده است.