شرکت BMW با معرفی خودروی M2 Turbo Design Edition 2026 با گیربکس دستی ششسرعته، بار دیگر نشان داد که هنوز به سنت رانندگی خالص و هیجانانگیز پایبند است.
به گزارش تکناک، این نسخه ویژه از کوچکترین کوپه اسپرت باواریایی از نظر طراحی و فلسفه، الهامگرفته از یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ این برند، یعنی BMW 2002 Turbo دهه ۱۹۷۰ است.
این خودرو که تولید آن از ژانویه ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد، در تعداد بسیار محدودی ساخته میشود و شرکت BMW هنوز رقم دقیقی برای تیراژ تولید آن اعلام نکرده است. قیمت پایه M2 Turbo Design Edition برابر با ۸۲٬۹۰۰ دلار (بدون احتساب ۱٬۱۷۵ دلار هزینه مقصد و تحویل) تعیین شده است. این رقم بهطور محسوسی از قیمت مدل استاندارد M2 بالاتر است، که ۶۸٬۲۰۰ دلار قیمت دارد، اما همچنان از نسخه قدرتمندتر M2 CS با قیمت ۹۸٬۶۰۰ دلار ارزانتر محسوب میشود. نکته کلیدی اینکه، برخلاف نسخه CS که صرفاً با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود، این نسخه جدید تنها با گیربکس دستی ششسرعته ارائه میشود و برای علاقهمندان رانندگی سنتی طراحی شده است.
مدل BMW 2002 Turbo نخستین خودروی توربوشارژ تولید انبوه در تاریخ شرکت BMW بود، که بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵ تولید شد. این خودرو با موتور چهارسیلندر ۲.۰ لیتری مجهز به توربوشارژر و توان خروجی ۱۷۰ اسببخار، انقلابی در زمان خود بهشمار میرفت و طراحی آن با گلگیرهای عضلانی، اسپویلر عقب و نوارهای رنگی موتوراسپرت BMW با گرافیک توربو، یکی از نمادهای دهه ۷۰ میلادی شد. حتی نوشته “2002 turbo” به صورت معکوس روی سپر جلو نصب شده بود.
شرکت BMW در طراحی خودروی M2 Turbo Design Edition با الهام از همان جزئیات تاریخی، عبارت “turbo” را به صورت معکوس روی کاپوت نقش داده است. بدنه خودرو به رنگ Alpine White رنگآمیزی شده است و نوارهای رنگی موتوراسپرت BMW به صورت دستی نقاشی شدهاند و برچسبی نیستند. هرچند نوار جانبی مدل کلاسیک در این نسخه تکرار نشده است، اما سقف فیبرکربنی با نوار سهرنگ M، اسپویلر فیبرکربنی مشکی و رینگهای M دوپره 930M جلوهای مدرن و اسپرت به خودرو دادهاند. همچنین مشتریان میتوانند با پرداخت ۶٬۲۶۶ دلار رینگهای خاص Matt Gold Bronze 1000M را سفارش دهند.



در فضای داخلی، همهچیز در خدمت راننده است. تنها گزینه انتقال قدرت، گیربکس دستی ششسرعته است و نسخه اتوماتیک هشتسرعته موجود در M2 استاندارد از این مدل حذف شده است. بخشی از افزایش قیمت این نسخه به دلیل امکانات استاندارد بیشتر آن نسبت به مدل پایه است. از جمله این ویژگیها میتوان به چراغهای LED تطبیقی با تریم M Shadowline و نوربالای خودکار، تریم داخلی فیبرکربنی، نمایشگر دیجیتال کامل Live Cockpit Professional با هدآپ دیسپلی، فرمان گرمشونده و شارژر بیسیم اشاره کرد. صندلیهای اسپرت M با نوارهای رنگی مخصوص به صورت پیشفرض نصب شدهاند و خریداران میتوانند صندلیهای فیبرکربنی M Carbon را با پرداخت ۴٬۵۰۰ دلار انتخاب کنند.
پیشرانه مورد استفاده در خودروی BMW M2 Turbo Design همان موتور ششسیلندر خطی ۳.۰ لیتری توئینتوربو S58 است، که در M2 استاندارد نیز وجود دارد. این موتور توان ۴۷۳ اسببخار و گشتاور ۴۰۶ پوندفوت تولید میکند و نیرو را به چرخهای عقب انتقال میدهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۴.۱ ثانیه ثبت شده است. حداکثر سرعت به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است، اما با خرید بسته M Driver’s Package به قیمت ۲٬۵۰۰ دلار میتوان این محدودیت را به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت افزایش داد.


در مجموع، خودروی BMW M2 Turbo Design Edition 2026 ترکیبی از طراحی کلاسیک، فناوری مدرن و روح ناب رانندگی است. این خودرو برای افرادی ساخته شده است که میخواهند از هیجان تغییر دنده دستی لذت ببرند، در عین حال خودرویی متمایز و کلکسیونی در اختیار داشته باشند. شرکت BMW با این نسخه، نهتنها میراث خود را زنده کرده، بلکه نشان داده است که در عصر خودروهای برقی و گیربکسهای خودکار، هنوز جایی برای عشق به رانندگی سنتی وجود دارد.