شرکت آمازون روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال توسعه عینک هوشمند مجهز به هوش مصنوعی برای رانندگان تحویل خود است.
به گزارش تکناک، هدف اصلی از ساخت این عینکها، فراهم کردن تجربهای بدون نیاز به استفاده از دست است تا رانندگان مجبور نباشند مدام بین تلفن همراه، بسته در حال تحویل و محیط اطراف خود جابهجا شوند.
به گفته غول تجارت الکترونیک، این عینکها به رانندگان اجازه میدهند تا بستهها را اسکن کنند، مسیرهای قدمبهقدم را دنبال نمایند و مدرک تحویل را ثبت کنند، بدون آنکه نیازی به استفاده از تلفن همراه داشته باشند. این دستگاه با استفاده از حسگرهای هوش مصنوعی، بینایی ماشین و دوربینها، نمایشگری فراهم میکند که اطلاعاتی مانند موانع مسیر و وظایف تحویل را در مقابل دید راننده نشان میدهد.
شرکت آمازون امیدوار است که با این عینک هوشمند، زمان هر تحویل را کاهش دهد، چرا که اطلاعات لازم مانند مسیر دقیق و هشدار خطرها به صورت مستقیم در میدان دید راننده قرار میگیرد.
به محض آنکه راننده در محل تحویل توقف کند، عینکها بهصورت خودکار فعال میشوند. این عینکها راننده را در یافتن بسته در داخل خودرو و رساندن آن به مقصد راهنمایی میکنند. همچنین مسیرهای دقیق را در مکانهای پیچیده مانند: مجتمعهای آپارتمانی چندواحدی یا ساختمانهای اداری نمایش میدهند.

کنترل عملکرد عینک آمازون از طریق یک کنترلر متصل به جلیقه مخصوص رانندگان انجام میشود. این کنترلر دارای دکمههای عملیاتی، باتری قابل تعویض و کلید اضطراری اختصاصی است.
شرکت آمازون اعلام کرده است که این عینک هوشمند از لنزهای طبی و لنزهای فتوکرومیک (تغییر رنگدهنده متناسب با نور) نیز پشتیبانی میکند.

در حال حاضر، این عینکها در میان رانندگان تحویل در آمریکای شمالی به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتهاند و شرکت قصد دارد پس از بهینهسازی عملکرد، آن را به صورت گسترده عرضه کند.
این رونمایی چندان غیرمنتظره نبود، چرا که خبرگزاری رویترز سال گذشته گزارش داده بود که آمازون در حال کار روی چنین پروژهای است.
شرکت آمازون گفته است که این عینک هوشمند در آینده قادر خواهد بود «تشخیص نقص در زمان واقعی» را انجام دهد؛ به عنوان مثال، اگر راننده بستهای را اشتباه در آدرس دیگری قرار دهد، سیستم هشدار میدهد. همچنین این عینک میتواند حضور حیوانات خانگی در حیاط را شناسایی کند و به صورت خودکار شرایط خود را برای موقعیتهای نوری ضعیف تنظیم نماید.
در کنار این معرفی، آمازون از بازوی رباتیکی با نام “Blue Jay” نیز رونمایی کرد، که قادر است در کنار کارکنان انبار کار کند و کالاها را از قفسهها بردارد و مرتب نماید. همچنین ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Eluna معرفی شد، که به بهبود فرایندهای عملیاتی در انبارهای آمازون کمک میکند.