شرکت مزدا در نمایشگاه Japan Mobility Show در توکیو با رونمایی از مدل مفهومی جدید خود با نام Vision-X Coupe موتور دورانی توربوشارژ را دوباره احیا کرد.
به گزارش تکناک، این خودرو با بهرهگیری از فناوری هیبریدی قابل شارژ و سامانه جذب دیاکسیدکربن، نگاه تازهای به آینده پاک صنعت خودروسازی ارائه میدهد. این کوپه چهاردر زیبا برای سال ۲۰۳۵ طراحی شده و نشاندهنده جهتگیری تازه مزدا در ترکیب طراحی هنری با فناوریهای نوآورانه است.
ماساهیرو مورو، مدیرعامل مزدا در مراسم رونمایی، این مدل را «نماد چشمانداز آینده پایدار برند» توصیف کرد. او گفت که هدف مزدا از ساخت Vision-X Coupe نشان دادن این است که خودروهای اسپرت میتوانند همزمان قدرتمند، کارآمد و سازگار با محیط زیست باشند.

شرکت مزدا جزئیات زیادی از طراحی بدنه ارائه نکرده، اما از نخستین نگاه مشخص است که مدل مفهومی Vision-X Coupe بر پایه زبان طراحی آشنای Kodo ساخته شده است. مزدا بهجای بازطراحی کامل، اینبار مسیر تکامل را انتخاب کرده و خطوط آشنا را با ظرافت بیشتری بازآفرینی کرده است. بخش جلویی خودرو با جلوپنجرهای کاملاً بسته و تزئینات شبیه دندان نیش، ظاهری تهاجمی و آیندهنگر دارد. چراغهای جلو، باریک و کشیده هستند و با ورودی هوای عریض پایینی ترکیب شدهاند تا حس پویایی و عمق بصری بیشتری ایجاد کنند.
در نمای جانبی، بدنهای یکپارچه و روان دیده میشود که خبری از دستگیرههای سنتی در و آینههای بیرونی در آن نیست. شیشه جلو به صورت شیبدار طراحی شده است و به سقفی بلند و منحنی منتهی میشود که در انتها به پنجره پشتی خاص و صندوقی کوچک متصل است. بخش عقبی خودرو نیز با طراحی عمودی و چراغهای عقب با فرم بازیگوشانه تکمیل میشود.




در زمینه ابعاد، Vision-X Coupe با طول ۵۰۵۰ میلیمتر، عرض ۱۹۹۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۸۰ میلیمتر خودرویی بزرگ و کشیده محسوب میشود. فاصله محوری ۳۰۸۰ میلیمتری نیز فضای داخلی قابل توجهی را تضمین میکند. این مدل حدود ۱۸۵ میلیمتر از Mazda6 طولانیتر است و فاصله بین محورهای آن ۲۵۱ میلیمتر بیشتر است. حتی در مقایسه با Mercedes CLS – که زمانی معیار طراحی کوپههای چهاردر بود – Vision-X Coupe بدنه بزرگتری دارد.
بیشتر بخوانید: ورود مزدا به بازار خودروهای الکتریکی با EZ-6
در حالی که بسیاری از خودروسازان امروزی با افزودن نمایشگرهای متعدد، فضای داخلی خودروها را سرد و بیروح کردهاند، مزدا در مدل مفهومی Vision-X Coupe به سراغ تعادلی میان طراحی مینیمال و فناوری رفته است. پشت فرمان، یک پنل دیجیتال مدرن با سه نشانگر مجزا قرار دارد، که گرافیک آن الهامگرفته از سبک کلاسیک است. فرمان نیز نمایشگر کوچکی در خود دارد که روی پایهای ظریف نصب شده است. در بخش مرکزی، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، همچنین صفحه مخصوص سرنشین جلو تعبیه شدهاند. کنسول میانی پهن با یک دستهدنده شبیه توپ بیسبال، یادآور طراحیهای اسپرت مزدا است. دو صندلی مجزا در عقب با تودوزی دو رنگ و تریم خاص، فضای لوکس و در عین حال مدرنی را ایجاد کردهاند.



قلب تپنده Vision-X Coupe یک سامانه هیبریدی قابل شارژ است که از موتور دورانی توربوشارژ، موتور برقی و یک بسته باتری تشکیل شده است. شرکت مزدا هنوز جزئیات ظرفیت باتری را فاش نکرده، اما اعلام کرده است که مجموع توان خروجی این سیستم به ۵۰۳ اسببخار میرسد. این خودرو میتواند تا ۱۶۰ کیلومتر را به صورت تمامبرقی طی کند و در مجموع تا ۸۰۰ کیلومتر برد ترکیبی دارد.
اما ویژگی برجسته این مدل، سامانه جذب دیاکسیدکربن آن است. برخلاف خودروهای معمولی که فقط آلاینده تولید میکنند، Vision-X Coupe هنگام حرکت هوا را تصفیه میکند. این موضوع با استفاده از سوخت خنثی از نظر کربن، مشتقشده از ریزجلبکها و فناوری اختصاصی جذب CO2 مزدا ممکن شده است. ماساهیرو مورو در توضیح این فناوری گفت: «ریزجلبکها هنگام رشد، CO2 را جذب و روغن را در سلولهای خود ذخیره میکنند. این روغنها استخراج و به سوخت خنثی از نظر کربن تبدیل میشوند. باقیمانده جلبک نیز به دلیل داشتن پروتئین و مواد مغذی، میتواند در تولید خوراک یا کود آلی استفاده شود.»
از سوی دیگر، سامانه جذب مستقیم CO2 مزدا قادر است دیاکسیدکربن را به صورت مستقیم از خروجی اگزوز جذب کند. این گازها پس از جمعآوری میتوانند در رشد محصولات کشاورزی یا تولید مواد کربنی پیشرفته بهکار روند. مدل مفهومی Vision-X Coupe نهتنها یادآور گذشته درخشان موتورهای دورانی مزدا است، بلکه نماد آیندهای سبز، فناورانه و جسور برای صنعت خودروسازی به حساب میآید؛ جایی که قدرت و پایداری در کنار هم معنا پیدا میکنند.
دنبال کنید: جدیدترین خبرها از دنیای جذاب خودرو + ویدیو

















