بازگشت موتورهای دوار به خودروهای برقی مزدا

مزدا اعلام کرد موتور دوار خود را برای MX-30 e-Skyactiv R-EV تغییر کاربری می دهد. مزدا MX-30 یک SUV الکتریکی کوچک است که با موتور وانکل ساخته شده است.

به گزارش تکناک، در گذشته، این نوع موتور به دلیل باتری های کوچکتر، محدودیت هایی را از نظر مسافتی داشت. طبق برآورد EPA، این شاسی‌بلند تنها می‌توانست حدود 100 مایل را با شارژ کامل طی کند.

اکنون، پس از 11 سال، موتورهای دوار با رفع مشکلات برد باتری در حال بازگشت هستند. آنها برای ساخت موتوری که می تواند برد کلی 373 مایل را فراهم کند و بخشی از این برد تنها با برق کار می کند تغییر کاربری داده شده اند.

مزدا همچنین در حال معرفی فناوری رنگ آمیزی چند رنگ جدید برای طراحی MX-30 است. این فناوری به یک تفنگ اسپری مخصوص نیاز دارد تا رنگ را دقیقاً در مکان مورد نیاز اعمال کند و از دست رفتن رنگ را کاهش می دهد.

مشابه موتورهای پیستونی سنتی، موتورهای دوار دارای چهار عملکرد از جمله ورودی، تراکم، احتراق و اگزوز هستند.

تفاوت این است که موتورهای دوار از حرکت رفت و برگشتی استفاده می کنند و موتورهای احتراق داخلی با راندمان ترمودینامیکی کمتر و نسبت تراکم پایین هستند.

مهندسی موتورهای دوار

نحوه عملکرد موتور دوار را در این ویدئو تماشا کنید:

ردکس توضیح می دهد که موتورهای دوار (همچنین به عنوان موتورهای وانکل شناخته می شوند) ممکن است به دلیل عملکرد نرم و بی صدا، قطعات متحرک کمتر و حرکات داخلی کندتر، مزایای بیشتری نسبت به موتورهای پیستونی داشته باشند.

این ویژگی ها به ترتیب با بهبود قابلیت اطمینان، تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه تر، کاهش فشار روی قطعات و افزایش قابلیت اطمینان طولانی مدت همراه هستند.

با این حال، موتورهای دوار به دلیل موانع اقتصادی همچنان در خودروهای مدرن نادر هستند. این موتورها آخرین بار در دهه 1920 مشاهده شدند، پس از آن، تمام تولیدات به موتورهای پیستونی منتقل شدند زیرا تولید آنها ارزان تر بود.

به گزارش ردکس، علیرغم هزینه های زیاد، مزدا از دهه 1960 خودروهای موتور چرخشی آزمایش کرده است و اولین مدل موفق خود، Cosmo Coupé را در سال 1967، معرفی کرده است.

مزدا می گوید که این شرکت تولید انبوه مدل اروپایی MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV را در کارخانه شماره 1 اوجینا در شهر هیروشیما آغاز کرده است.

مزدا گفت: این اولین خودروی تولید انبوه مزدا با موتور دوار در 11 سال گذشته از زمان توقف تولید مزدا RX-8 در ژوئن 2012 است. مزدا در مجموع بیش از 1.99 میلیون خودرو با موتور دوار تولید کرده است.

رسیدن به انتشار صفر کربن

علاوه بر هدف حل محدودیت‌های باتری، MX-30 برای دستیابی به انتشار کربن صفر با هدف اینکه تا سال 2050 کل زنجیره تامین خود را از نظر تولید کربن خنثی کند، تجهیز شده است.

این سازمان تاکید می کند که مواد سازگار با محیط زیست عمدا در فرآیند طراحی به کار گرفته شده اند. آنها از چوب پنبه و پارچه های ساخته شده از مواد بازیافتی برای ایجاد فضای داخلی راحت استفاده کردند.

این شرکت گفت: مزدا همچنان در تلاش است تا اثرات زیست محیطی ما را در طول فرآیند تولید کاهش دهد.

MX-30 از موتور دوار برای تولید برق و پر کردن باتری ها استفاده می کند. جالوپنیک خاطرنشان می کند که بهبود جدید به موتور اجازه می دهد تا برای کارایی بهینه، همیشه با سرعت بار ایده آل کار کند.

جالوپنیک می‌گوید: بازدهی ویژگی‌ای نیست که کسی تا به حال به چرخش نسبت داده است. معمولا بهره‌وری در مورد سوخت است، بنابراین این مکان خوبی برای شروع است.

فناوری جدید تم چند رنگ مزدا همچنین مجهز به خشک شدن در دمای کمتر حدود 80 درجه سانتیگراد است که نیاز به دمای بالاتر 140 درجه سانتیگراد برای خشک شدن را از بین می برد.این تغییر مصرف انرژی را در مقایسه با فرآیند نقاشی سنتی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

جف گایتون، مدیرعامل مزدا آمریکای شمالی گفت: MX-30 در اروپا فروش بسیار خوبی داشته است، و ما MX-30 با موتور چرخشی را برای اروپا و ژاپن در اولویت قرار خواهیم داد، جایی که این محصول برای جاده ها و آن مشتریان مناسب تر است. اما این به این معنی نیست که این خودرو برای ایالات متحده در نظر گرفته نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.