چین با آزمایش جنگنده نسل ششم J-36 با طراحی بدون دم و سه موتور، گام بلندی برای رقابت با ایالات متحده در برتری هوایی برداشت.
به گزارش تکناک، تحلیلگران نظامی میگویند که چین با این طراحی به دنبال دستیابی به سطح بالاتری از پنهانکاری، سرعت و چابکی در میدان نبرد است.
تصاویر منتشرشده در شبکههای اجتماعی چین نشان میدهد که شرکت Chengdu Aircraft Corporation نمونه جدیدی از جنگنده نسل ششم خود را آزمایش کرده است.
تنها ده ماه پس از نخستین نمایش عمومی این طرح، نمونه بهروزشده آن وارد مرحله آزمایش پروازی شده است؛ اقدامی که از شتاب چشمگیر برنامههای نظامی پکن در حوزه فناوریهای پیشرفته حکایت دارد.
نمونه دوم J-36 نسبت به نسخه اولیه تغییرات مهمی دارد. از جمله این تغییرات میتوان به استفاده از خروجیهای زاویهدار موتور بهجای طرح فرورفته پیشین اشاره کرد. این بهبودها به گفته کارشناسان میتواند به رفع مشکلات کنترل در برخی فازهای پرواز کمک کند. در کنار آن، طراحی بدون دم هرچند ناپایدار است، اما با بهرهگیری از فناوری Thrust Vectoring یا کنترل بردار رانش، قابلیت مانور بالایی در ارتفاعات زیاد فراهم میکند.
طبق گزارش نشریه The War Zone، چیدمان سهموتوره جنگنده نسل ششم J-36 چین شامل یک موتور در بالا و دو موتور در پایین است. ورودیهای هوای مافوقصوت بدون جداکننده (Diverterless Supersonic Inlet) نیز برای افزایش کارایی و کاهش بازتاب راداری به کار گرفته شدهاند. همچنین طراحی ارابه فرود بازنگری شده است و اکنون چرخها بهجای چیدمان خطی، در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند؛ تغییری که به گفته South China Morning Post، ثبات بیشتری هنگام فرود فراهم میکند.
منابع صنعتی میگویند که تغییرات گسترده اخیر نشان میدهد که جنگنده نسل ششم J-36 چین هنوز در مرحله توسعه و آزمایش پروازی قرار دارد و به احتمال زیاد چین از روش طراحی تکرارشونده برای نزدیکتر شدن به نمونه عملیاتی استفاده میکند. برخی کارشناسان احتمال میدهند که این جنگنده نسخهای جایگزین از نمونه قبلی باشد، اما شواهد کنونی چنین فرضی را ضعیفتر میدانند.
این نمونه تازه تنها چند هفته پس از مشاهده تغییرات چشمگیر در جنگنده بدون دم دیگری با نام J-50 از شرکت Shenyang Aircraft Corporation رؤیت شده است. این همزمانی نشان میدهد که چین به طور همزمان روی چند طرح از نسل ششم جنگندهها کار میکند تا بتواند از میان آنها به بهترین مدل عملیاتی برسد.
در همین حال، ایالات متحده نیز با توسعه جنگنده نسل ششم خود به نام F-47 در حال رقابت مستقیم با چین است. شرکت بویینگ مسئول طراحی و ساخت این هواپیما است و طبق برنامه، تولید آن از سپتامبر آغاز شده است. ژنرال David Allvin، رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا، اعلام کرده است که نخستین پرواز F-47 در سال ۲۰۲۸ انجام خواهد شد. به گفته او، این پروژه از اهمیت راهبردی برخوردار است و باید با سرعت بالا پیش رود.
علاوه بر این، دونالد ترامپ رئیسجمهور وقت آمریکا، هنگام اعلام انتخاب بویینگ فاش کرده بود که نمونههای آزمایشی F-47 طی پنج سال گذشته بهصورت محرمانه آزمایش شدهاند و اولین پرواز آن در سال ۲۰۱۹ انجام گرفته است.
اگرچه زمان آغاز آزمایشهای محرمانه جنگندههای نسل ششم چین مشخص نیست، اما کارشناسان پیشبینی میکنند با تداوم سرعت فعلی، مدلهای Chengdu و Shenyang میتوانند تا اوایل سال ۲۰۳۱ وارد خدمت شوند.
			
















