همکاری مایکروسافت با کوالکام و یاماها به ساخت درایور صوتی USB Audio Class 2 و ASIO کمتأخیر برای پلتفرم Windows on Arm انجامیده است.
به گزارش تکناک بخش سیستمعامل کامپیوتر، مایکروسافت در ماههای اخیر بهطور جدی درحال گسترش پروژه Windows on Arm یا بهاختصار WoA است؛ نسخهای از ویندوز که برای پردازندههای مبتنیبر معماری آرم طراحی شده و با تمرکز بر قابلیتهای هوش مصنوعی کوپایلت و بهرهوری و کارایی مطلوب شناخته میشود.
بسیاری از شرکتها ازجمله ادوبی و گوگل و سیگنال اپلیکیشنهای مخصوص این پلتفرم را بهصورت بومی توسعه دادهاند؛ اما امروز مایکروسافت در بیانیهای جدید وضعیت فعلی سیستمعامل و برنامههای آینده آن را تشریح کرده است. نکته جالب اینکه این خبر به جامعهای خاص مربوط میشود: موسیقیدانانی که از WoA برای تولید موسیقی و اجراهای زنده استفاده میکنند.
نخستین اقدام مایکروسافت، رفع باگهای موجود در Windows MIDI Services مخصوص WoA است که بهزودی در نسخههای عمومی سیستمعامل منتشر میشوند. این شرکت با سازندگان نرمافزارهای تولید موسیقی نیز همکاری تنگاتنگی دارد. برای نمونه، برنامه Ableton Live سال آینده نسخه بومی مخصوص Arm64 دریافت میکند و اپلیکیشنهای Bitwig Studio و REAPER هماکنون در دسترس کاربران روی پلتفرم WoA قرار دارند. مایکروسافت فهرستی طولانی از شرکتهای فعال در این حوزه را در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده است.

درمقابل، مایکروسافت با همکاری کوالکام و یاماها درحال ساخت درایور صوتی جدید USB Audio Class 2 و ASIO با تأخیر بسیار کم است که مخصوص سختافزارهای Windows on Arm طراحی میشود. این درایور از قابلیت Plug-and-Play بهرهمند خواهد بود. پیشتر اعلام شده بود که Windows on Arms برای دیسکورد نیز پشتیبانی خواهد شد؛ بهطوریکه هر دستگاه سازگار با استاندارد USB Audio Class 2 بدون نیاز به نصب دستی باید بهسادگی کار کند.
این پروژه فعلاً در مرحله آزمایش و اعتبارسنجی داخلی قرار دارد و قرار است نسخه عمومی آن تا سال آینده منتشر شود. جالب اینکه کد منبع این درایور از هماکنون تحت مجوز باز و آزاد MIT License در گیتهاب موجود است تا توسعهدهندگان بتوانند نسخههای شخصیسازیشده خود را بسازند یا به بهبود نسخه اصلی کمک کنند.
به نقل از نئووین، مایکروسافت توضیح داده است که ویندوز از قبل به درایور USB Audio Class 2 مجهز است؛ اما نسخه فعلی تأخیر زیادی دارد و از تمام خروجیهای صوتی دستگاه پشتیبانی نمیکند و با پروتکل ASIO بهطور بومی ادغام نشده است. ازآنجاکه پروژه جدید کاملاً متنباز است، شرکت انتظار دارد جامعه توسعهدهندگان ویژگیهای ناقص را با سرعت بیشتری اضافه کنند.
نسخه آزمایشی عمومی درایور جدید در سال ۲۰۲۶ ازطریق کانال Windows Canary منتشر خواهد شد؛ اما برای دسترسی به پنل تنظیمات ASIO باید برنامه جداگانهای را از گیتهاب نصب کرد. مایکروسافت پیشبینی میکند که دوره آزمایش این درایور طولانی باشد؛ زیرا اکوسیستم صوتی دیجیتال پیچیده و متنوع است. باید توجه کنید که این درایور علاوهبر سختافزارهای آرم، روی دستگاههای اینتلی نیز اجرا خواهد شد؛ هرچند تمرکز اصلی توسعه آن روی پلتفرم Windows on Arm است.

















