قابلیتهای تازه هوش مصنوعی خرید گوگل شامل پرداخت خودکار و بررسی موجودی تجربه خرید آنلاین را هوشمندتر میکند.
به گزارش تکناک در بخش اخبار هوش مصنوعی، گوگل همزمان با نزدیکشدن فصل خرید تعطیلات، مجموعهای از ویژگیها و ابزارهای تازه مبتنیبر هوش مصنوعی را برای بهبود تجربه خرید آنلاین معرفی کرده است. این بهروزرسانی شامل قابلیت خرید مکالمهای در جستوجوی گوگل، امکانات خرید جدید در اپلیکیشن جمنای، گزینهای به نام پرداخت خودکار هوشمند (Agentic Checkout) و ابزاری است که میتواند برای پرسوجوی موجودی کالاها با فروشگاههای محلی تماس بگیرد.
ابزار هوش مصنوعی گوگل، جمنای، اخیراً شاهده اضافهشدن قابلیتها و ویژگیهای کاربردی زیادی بوده است؛ ازجمله قابلیت Gemini for TV برای دستگاههای Google TV Streamer و ابزار جدید جمنای در ساخت پرزنتیشن.
در اولین قابلیت جدید، کاربران میتوانند با استفاده از AI Mode، مستقیماً سؤالات خرید خود را به زبان طبیعی مطرح کنند. این حالت گفتوگویی پاسخهایی با جزئیات تصویری ارائه میدهد. برای مثال، اگر بهدنبال پولیورهای گرم با رنگهای پاییزی باشید، تصاویر متنوعی نمایش داده میشود. اگرهم درحال مقایسه محصولات آرایشی باشید، نتایج در قالب جدول مقایسهای بازمیگردند.
گوگل توضیح داده است که این ویژگی برپایه Shopping Graph توسعه یافته است که بیش از ۵۰ میلیارد کالای مختلف را شامل میشود و ۲ میلیارد از آنها هر ساعت بهروزرسانی میشوند؛ بنابراین، دادهها تقریباً همواره بهروز هستند.

در بخش دیگر، اپلیکیشن جمنای حالا پاسخهای کاملتر و غنیتری درباره خرید ارائه میدهد؛ نهفقط متنهای خلاصه. گفتنی است که این قابلیت فعلاً فقط برای کاربران آمریکایی در دسترس است. گوگل تأیید کرد که در حالت AI Mode ممکن است تبلیغات اسپانسری نمایش داده شوند؛ اما این تبلیغات هنوز به نسخه موبایل جمنای اضافه نشدهاند.
قابلیت Agentic Checkout نیز در جستوجوی گوگل در ایالات متحده فعال میشود و با خردهفروشان بزرگی مانند Wayfair ،Chewy ،Quince و برخی فروشگاههای شاپیفای کار میکند. کاربران میتوانند ابتدا قیمت کالا را ردیابی و درصورت کاهش قیمت به محدوده بودجه خود، اعلان دریافت کنند. سپس گوگل میتواند با استفاده از گوگل پی فرایند خرید را ازطریق وبسایت فروشنده انجام دهد. گوگل تأکید کرده است که این کار فقط با اجازه کاربر و پساز تأیید اطلاعات پرداخت و ارسال انجام میشود.
به نقل از تککرانچ، یکی دیگر از قابلیتهای جالب امکانی است که هوش مصنوعی بهصورت خودکار با فروشگاههای محلی تماس میگیرد تا موجودی یا قیمت کالاها را بپرسد. این ابزار برپایه فناوری Duplex و زیرساخت Shopping Graph و گوگل پی توسعه داده شده است. کاربر فقط باید مشخصات محصول مدنظرش را وارد کند تا گوگل تماسها را برقرار کند و نتیجه را بهصورت گزارشی خلاصه تحویل دهد.
ویژگی مذکور در آمریکا برای گروههایی مانند اسباببازی و محصولات بهداشتی و زیبایی و لوازم الکترونیکی درحال انتشار است. کافی است در جستوجو عبارتی مانند «Near Me» را وارد و گزینه «Let Google Call» را انتخاب کنید تا دستیار هوش مصنوعی گفتوگو را هدایت کند. گوگل اعلام کرده است که برای جلوگیری از مزاحمت، تماسها محدود هستند و از ابتدا مشخص میشود تماسگیرنده هوش مصنوعی است. فروشندگان میتوانند انتخاب کنند که چنین تماسهایی را نپذیرند.

















