شرکت گوگل با نزدیک شدن به انتشار اندروید 17 مجموعهای از تغییرات سیستمسطحی را برای بهبود تجربه گیمینگ معرفی کرده است که میتواند نسل جدید گوشیهای شیائومی با HyperOS 4 را به یک کنسول بازی واقعی تبدیل کند.
به گزارش سرویس کامپیوتر و موبایل تکناک، این تغییرات بر اساس نخستین نتایج نسخههای آزمایشی اندروید 17 دیده شده است و نشان میدهد که سیستمعامل آینده اندروید با تمرکز بر کنترلرهای بازی، هم در سطح سختافزاری و هم در سطح نرمافزاری، جهشی جدی خواهد داشت. بخشی از تمرکز گوگل بر رشد بازیهای ابری و گسترش شکلهای مختلف دستگاههای مبتنی بر اندروید است و این موضوع باعث شده است که طراحی کنترلرها در نسخه جدید بازبینی کامل شود.
یکی از مهمترین تغییرات، پشتیبانی بومی از ریمپ یا تغییر چیدمان دکمههای کنترلر است. در نسخههای گذشته اندروید، کنترلرها معمولا بر اساس پروفایلهای از پیشتعریفشده کار میکردند، که بیشتر برای کنترلرهای Xbox بهینه شده بود. این موضوع برای کاربران حرفهای مشکل ایجاد میکرد، بهویژه برای افرادی که به چینشهای شخصی یا سازگار با نیازهای حرکتی خاص نیاز داشتند. اندروید 17 با افزودن مجوز جدید سیستمسطح android.permission.CONTROLLER_REMAPPING که فقط برای برنامههای سیستمی امضاشده قابلاستفاده است، امکان تغییر امن و پایدار دکمهها را فراهم میکند. این کار باعث میشود که وابستگی به تنظیمات پراکنده داخل هر بازی یا ابزارهای جانبی کاهش یابد و همهچیز از داخل سیستم مدیریت شود.
بر اساس این گزارش، گوگل یک بخش جدید برای مدیریت کنترلرها در تنظیمات اندروید اضافه کرده، که فعلا در نسخه آزمایشی غیرفعال است، اما در آینده قرار است همه کنترلرهای متصل را روی یک صفحه نمایش دهد. این بخش شامل گزینههایی برای جفتسازی، مدیریت و ریمپ دکمهها خواهد بود. وجود چنین بخش متمرکزی تجربه کاربری را سادهتر میکند و به گیمرها اجازه میدهد بدون توجه به نوع کنترلر یا نحوه اتصال، از یک نقطه همه چیز را تنظیم کنند. این تغییر برای شیائومی اهمیت ویژهای دارد، چرا که این شرکت در HyperOS روی بهینهسازی گیمینگ سرمایهگذاری سنگینی انجام داده است و محصولات آن هم در گوشیها و هم در تبلتها با پردازندههای قدرتمند مانند Snapdragon 8 Elite تجربهای نزدیک به کنسول ارائه میدهند.



یکی دیگر از قابلیتهای پیشرفته اندروید 17، معرفی کنترلر مجازی است. این سیستم در واقع یک کنترلر نرمافزاری است که خود را مانند یک کنترلر فیزیکی واقعی به بازیها معرفی میکند و از تمام ورودیهای اصلی شامل دکمههای ABXY، کلیدهای منو، جفت کلیدهای L1 و R1، تریگرهای آنالوگ L2 و R2، دو جویاستیک و دکمههای آنها، همچنین D-pad پشتیبانی میکند. این کنترلر میتواند ورودیهای شبیهسازیشده یا ریمپشده را مستقیم به کانال ورودی سیستم ارسال کند و حتی امکان نگاشت لمس صفحه به ورودیهای کنترلر را فراهم سازد. این ویژگی برای بازیهایی اهمیت دارد که به طور پیشفرض از کنترلر پشتیبانی نمیکنند و مشابه فناوریهایی است که پیشتر در ChromeOS و Google Play Games برای PC استفاده شده بود.
مجموع این تغییرات نشان میدهد که اندروید 17 قرار است پایههای نسل جدیدی از گیمینگ موبایلی را شکل دهد. این تغییرات در ترکیب با HyperOS 4 میتواند گوشیهای آینده شیائومی، از جمله نسل بعدی سری Xiaomi 15 و تبلتهای جدید این شرکت را برای اجرای بازیهای ابری، تجربه شبیهسازها و بازیهای سنگین آمادهتر کند. انتظار میرود که این همکاری بین گوگل و شیائومی تجربهای نزدیک به کنسول را برای کاربران موبایل فراهم کند و مرز میان موبایل و کنسول را بیش از گذشته کمرنگ سازد.

















