شرکت جیپ پس از سه سال سکوت، شایعات و تأخیرهای پیدرپی، سرانجام تأیید کرده است که خودروی تمامبرقی Recon در اوایل سال 2026 وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این خودرو که شباهتی نزدیک به Wrangler دارد و نام خود را از پکیج آفرود مشهور جیپ گرفته است، اکنون با مشخصات فنی نهایی، برنامه تولید و استراتژی فروش رسمی معرفی شده است؛ موضوعی که نشان میدهد پروژه Recon برخلاف گمانهزنیها نهتنها از بین نرفته، بلکه بهعنوان یکی از محورهای تحول برقی جیپ در آمریکای شمالی در حال تکمیل است. شایعاتی که درباره لغو یا توقف این پروژه مطرح شده بود، اکنون بهطور کامل رد شده و جیپ تأکید کرده است که Recon با طراحی نهایی و برنامه زمانی مشخص، نقش مهمی در آینده محصولات الکتریکی این برند ایفا خواهد کرد.



بیشتر بخوانید: بازگشت نسخه قدرتمند جیپ Wrangler Moab 392
بر اساس اعلام رسمی شرکت، عرضه اولیه Recon از بازارهای آمریکا و کانادا آغاز میشود؛ دو بازاری که همواره بخش عمده مشتریان وفادار جیپ را تشکیل دادهاند و همچنان انگیزه اصلی توسعه مدلهای آفرودی و برقی این شرکت محسوب میشوند. جیپ Recon 2026 با قیمت پایه 66,995 دلار (شامل هزینه مقصد) عرضه خواهد شد و از نظر جایگاه قیمتی پایینتر از نسخه قدرتمندتر و گرانتر Wagoneer S قرار میگیرد.
شرکت جیپ اعلام کرده است که Recon توان 650 اسببخار و گشتاور 620 پوند-فوت تولید میکند و برد حرکتی آن به 250 مایل میرسد. این خودرو بر پایه پلتفرم برقی Stellantis توسعه یافته و به سیستمهای پیشرفته انتقال نیرو مجهز است تا بتواند هم در جاده و هم در مسیرهای سخت آفرودی عملکرد قابلاتکا داشته باشد.
این خودرو به دو ماژول محرک 250kW در محورهای جلو و عقب مجهز شده است. هر ماژول شامل موتور الکتریکی، گیربکس و واحدهای قدرت است و قابلیت ارائه گشتاور لحظهای را دارد. ماژول جلویی از ضریب نهایی 11:1 در یک دیفرانسیل باز استفاده میکند و محور جلو دارای سیستم قطع خودکار در هر چرخ است تا در شرایط رانندگی جادهای که رانش عقب کارآمدتر است، مصرف انرژی و برد خودرو بهینه شود. سیستم تعلیق Recon شامل بازوی کوتاه-بلند در جلو و اتصال integral link در عقب است تا تعادل میان پایداری، جذب ضربه و توان عبور از مسیرهای ناهموار حفظ شود. این خودرو به تایرهای 33 اینچی مجهز شده است و فاصله آن از سطح زمین در نسخه Moab به 9.1 اینچ میرسد.
شرکت جیپ برای نشان دادن تواناییهای آفرود Recon 2026، این مدل را تحت استاندارد Trail Rated عرضه میکند؛ استانداردی که خودرو تنها در صورت موفقیت در آزمونهایی مانند: کشش، قدرت عبور از آب، مانورپذیری، انعطاف تعلیق و فاصله مناسب از زمین دریافت میکند. همچنین Recon به سیستم مدیریت کشش Selec-Terrain، محور e-locker، صفحات حفاظتی زیر بدنه، قلابهای یدککش و تایرهای آفرودی مجهز است تا بتواند در مسیرهای صعبالعبور، عملکردی مشابه نمونههای بنزینی جیپ داشته باشد. زاویه حمله 33.8 درجه، زاویه خروج 33.1 درجه و زاویه شکست 23.3 درجه نشان میدهد که این مدل برای کاربریهای آفرود حرفهای طراحی شده است.


یکی از نگرانیهای متداول درباره خودروهای الکتریکی آفرود، خطر آسیب دیدن باتری هنگام صعود از مسیرهای سنگلاخی یا عبور از رودخانه است. جیپ اعلام کرده است که بسته باتری 100kWh و 400 ولتی Recon در مجموعهای کامل از صفحات فولادی تقویتشده قرار دارد، که از هرگونه ضربه یا آسیب احتمالی در بخش زیرین خودرو جلوگیری میکند. این محافظها که زیر شاسی نصب شدهاند، بخش باتری را کاملاً پوشش میدهند و برای تحمل برخوردهای سنگین طراحی شدهاند تا راننده بدون نگرانی بتواند از مسیرهای دشوار عبور کند.
در کنار تواناییهای آفرود، جیپ بر قابلیت شخصیسازی و المانهای کلاسیک برند نیز تأکید دارد. جیپ Recon 2026 همانند Wrangler امکان جداسازی کامل درها و شیشه عقب ربعی را بدون نیاز به ابزار فراهم کرده است؛ قابلیتی که به عنوان یکی از عناصر هویتی جیپ شناخته میشود و در میان خودروهای الکتریکی کاملاً بیرقیب است. حتی مدلهایی مانند: Scout Traveler و Terra که طراحی آنها شباهتهایی به جیپ دارد، چنین قابلیتی ارائه نمیدهند و این ویژگی میتواند به متمایزسازی Recon در بازار کمک کند.




کابین Recon با زبان طراحی جدید و فناوریهای مدرن همراه شده است. نمایشگر راننده 12.3 اینچی و صفحهنمایش مرکزی 14.5 اینچی، بزرگترین فضای دیجیتال یکپارچه را در میان محصولات جیپ فراهم میکنند. سیستم تهویه مطبوع از طریق صفحهنمایش کنترل میشود، اما یک دکمه چرخان فیزیکی برای تنظیم صدا حفظ شده است تا کاربری آسانتری ارائه شود. سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر Uconnect 5 است و اپلیکیشنهای اختصاصی مانند Trails Offroad را در اختیار راننده قرار میدهد؛ اپلیکیشنی که نقشه مسیرهای آفرود، شیب مسیر و میزان غلتش خودرو را نمایش میدهد. کابین با پانلهای ماژولار، بندهای الاستیک قابلجداسازی، فضای بار 65.9 فوتمکعب با صندلیهای خوابیده و frunk سه فوتمکعبی طراحی شده است تا برای سفر و کاربری روزمره مناسب باشد.
بیشتر بخوانید: جیپ کامپس ۲۰۲۶ رونمایی شد
جیپ Recon در ابتدا قرار بود در سال 2024 عرضه شود، اما تغییرات مدیریتی و چالشهای داخلی Stellantis باعث شد که این برنامه تا سال 2026 به تعویق بیفتد. این تأخیر باعث شد که Recon نتواند از اعتبار مالیاتی 7,500 دلاری فدرال بهرهمند شود. با وجود این، ادامه پروژه در دوره تغییرات بزرگ مدیریتی — زمانی که Carlos Tavares کنار رفت و Antonio Filosa جایگزین او شد — نشاندهنده اهمیت این مدل در راهبرد جیپ است. Filosa پیشتر اعلام کرده بود که جیپ قصد دارد یک مدل تمامبرقی 25,000 دلاری نیز توسعه دهد. این خودرو به عنوان گامی مهم در مسیر عرضه مدلهای برقی مقرونبهصرفهتر در آینده معرفی شده است.

















