شرکت پورشه از قویترین خودروی غیرمسابقهای خود با موتور قدرتمند Turbo با توان خارقالعاده 1139 اسببخار و گشتاور 1106 پوند-فوت رونمایی کرد.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این موتور، عنوان قدرتمندترین محصول تاریخ پورشه را به خود اختصاص داده است و شتاب صفر تا 60 مایل بر ساعت را در مدت چشمگیر 2.4 ثانیه ثبت میکند. این خودرو مسیر یکچهارم مایل را نیز در 9.9 ثانیه طی میکند، عددی که صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.
این خودرو که نسل چهارم Cayenne Electric به حساب میآید بر پایه معماری 800 ولتی و باتری با ظرفیت خالص 108 کیلوواتساعت توسعه یافته است و در کنار نسل سوم مدلهای احتراق داخلی عرضه خواهد شد. شرکت پورشه در مراسم رونمایی دو نسخه Cayenne Electric پایه و مدل پرفورمنس Cayenne Turbo Electri را نمایش داد. نسخه پایه با تولید 435 اسببخار، شتاب صفر تا 60 مایل را در 4.5 ثانیه ثبت میکند و مسیر یکچهارم مایل را در 13.2 ثانیه میپیماید، که آن را همسطح مدلهای Cayenne S بنزینی قرار میدهد.

تمام نسخههای Cayenne Electric به سیستم تعلیق بادی دو محفظهای و دو سوپاپ مجهز شدهاند و فناوری PASM بهصورت استاندارد ارائه میشود. خریداران میتوانند تعلیق پیشرفته Active Ride را بهصورت آپشن سفارش دهند. نسخه پایه با رینگهای 20 اینچی عرضه میشود، اما امکان ارتقا به رینگهای 22 اینچی وجود دارد. نسخه Turbo به صورت استاندارد از رینگهای 22 اینچی و تایرهای قابل ارتقای Pirelli P Zero R برخوردار است. همچنین این نسخه از دیفرانسیل عقب قفلشونده و سامانه خنککاری مستقیم روغن برای موتورهای الکتریکی بهره میبرد. شرکت پورشه اعلام کرده است که سیستم ترمزگیری احیاکننده این مدل قادر است تا 600 کیلووات انرژی را بازیابی کند؛ یعنی 97 درصد از فرایند ترمزگیری توسط موتورهای الکتریکی انجام میشود.
بیشتر بخوانید: جیپ Recon 2026 پس از سه سال تأخیر وارد خط تولید می شود + تصویر
هر دو نسخه از باتری یکسان مبتنی بر معماری 800 ولتی استفاده میکنند و توان شارژ فوقسریع 400 کیلوواتی ارائه میدهند. این میزان حتی از توان شارژرهای قدرتمند 350 کیلوواتی موجود در بازار بیشتر است. قویترین خودروی غیرمسابقهای پورشه در سمت چپ از پورت NACS (متداول در Tesla) استفاده میکند، اما این شرکت توصیه میکند که برای دستیابی به بهترین سرعت شارژ از آداپتور SAE Combo و شارژرهای 350 کیلوواتی استفاده شود تا شارژ 10 تا 80 درصد در کمتر از 16 دقیقه انجام شود. شارژ مستقیم با Tesla توان 200 کیلوواتی ارائه میدهد که کندتر است. برای شارژ خانگی نیز درگاه J1772 در سمت راست خودرو نصب شده است و شرکت یک پد شارژ القایی 11 کیلوواتی نیز ارائه میدهد.




ساختار باتری این مدل یکی از نوآورانهترین بخشهای آن است. برخلاف بسیاری از خودروهای برقی که از پک یکپارچه استفاده میکنند، ماژولهای باتری Cayenne Electric شامل شش ماژول مجزا با 32 سلول کیسهای هستند، که مستقیم روی کف بدنه پیچ شدهاند و سپس پوششی تقویتشده روی آنها نصب شده است. این طراحی امکان سرویسکردن آسانتر و کاهش ارتفاع کلی پک را فراهم کرده و باعث پایینتر آمدن مرکز ثقل و افزایش فضای سر سرنشینان شده است. به همین دلیل ارتفاع سقف Cayenne Electric یک اینچ کمتر از نسخه بنزینی است، اما فضای سر بیشتر شده است.
بیشتر بخوانید: پورشه اولین Macan GTS تمام برقی را با قدرت بالا معرفی کرد + تصویر
طراحی بیرونی خودرو نیز با حفظ هویت کلاسیک پورشه و خط سقف مشهور “flyline” شکل گرفته است و با فاصله محوری 5 اینچ بیشتر و افزایش طول محدود 2.1 اینچ، ظاهری کشیدهتر و مدرنتر ارائه میدهد. نبود موتور احتراق داخلی در جلو نیز باعث شده است قوس گلگیرهای سنتی پورشه باقی بمانند که به جذابیت بصری خودرو افزوده است.



در بخش جلوپنجره قویترین خودروی غیرمسابقهای پورشه، ورودی هوای بزرگشده و فعال نصب شده است که بسته به سرعت و حالت شارژ، باز و بسته میشود و نقش مهمی در بهبود آیرودینامیک دارد. همچنین نسخه Turbo به ویژگی aero blades در عقب مجهز شده است، که در سرعت بالای 40 مایل فعال میشود و با کاهش 0.06 واحدی ضریب درگ، بین 6 تا 7 مایل به برد خودرو اضافه میکند.
حتماً بخوانید: قدرتمندترین مدل تولیدی تاریخ پورشه ۹۱۱ معرفی شد
نسل جدید Cayenne Electric نشان میدهد که پورشه مسیر الکتریکیسازی را با ترکیب پرفورمنس افراطی، نوآوری فنی و هویت سنتی برند خود دنبال میکند؛ مسیری که این مدل را علاوه بر یک شاسیبلند برقی قدرتمند، به یکی از پیشرفتهترین خودروهای الکتریکی جهان تبدیل کرده است.

















