فهرست مطالب
شرکت کالیفرنیایی Figure AI روز چهارشنبه اعلام کرد که رباتهای انساننمای خود را پس از ۱۱ ماه فعالیت در خط تولید BMW و ساخت بیش از ۳۰ هزار خودرو بازنشسته میکند.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، فعالیت رباتهای Figure 02 (F.02) در کارخانه اسپارتانبورگ کارولینای جنوبی BMW با هدف سنجش توان رباتهای انساننما در یک خط مونتاژ واقعی انجام شد. شرکت Figure اعلام کرده است که واحدهای F.02 طی این مدت در ساخت بیش از ۳۰ هزار خودروی BMW X3 و جابهجایی بیش از ۹۰ هزار قطعه فلزی سهم داشتهاند.
01
از 03سختی کار رباتهای خط تولید BMW
شرکت Figure ویدیوهایی از ربات Figure 02 منتشر کرده است که بهوضوح آثار فرسودگی و ضربههای ناشی از ماهها کار پرفشار روی خط تولید را نشان میدهد. برت ادکاک، مدیرعامل شرکت این شرایط را نمونهای از «استقرار واقعی در محیط صنعتی» توصیف میکند. این تصاویر پاسخی است به تردیدهایی که پیشتر مطرح میشد؛ تردیدهایی که همکاری Figure و BMW را فقط یک آزمون محدود و آزمایشگاهی میدانستند. ظاهر خسته و خطخورده رباتها نشان میدهد که آنها برای ماهها در دل یک خط مونتاژ فعال کار کردهاند. آلودگی، ساییدگی و خطوخشها به نمادی ناخواسته اما معنادار تبدیل شده است؛ نشان از اینکه رباتها فشار کار تکراری و سخت کارخانه را تاب آوردهاند. به گفته شرکت، همین شواهد تصویری همراه با دادههای عملکردی، ادعای استقرار بلندمدت و واقعی این رباتها را تایید میکند.
حتما بخوانید: پیشرفته ترین ربات انسان نمای جهان رونمایی شد

حتما بخوانید: رباتهای انساننمای Kepler وارد کارخانههای خودروسازی شدند
02
از 03عملکرد ربات Figure 02 در دوره آزمایشی
شرکت آمریکایی Figure گزارش کاملی از دستاوردهای رباتهای انساننمای Figure 02 در خط تولید BMW منتشر کرده است. طبق این گزارش، پس از دوره راهاندازی اولیه، استقرار رباتها با سرعت گسترش یافت؛ ظرف شش ماه اول، آنها به اسپارتانبورگ منتقل و در کف خط تولید مشغول به کار شدند و تا ماه دهم، شیفتهای کامل را بر عهده داشتند. وظیفه اصلی رباتها شامل بلند کردن قطعات ورق فلزی از مخازن و قرار دادن آنها روی پایههای جوشکاری با دقت ۵ میلیمتر بود، سپس بازوهای رباتیک سنتی عملیات جوشکاری را انجام میدادند. این رباتهای انساننما قطعات فلزی را با زمان چرخه ۸۴ ثانیه (که ۳۷ ثانیه آن صرف بارگذاری میشد) جابهجا میکردند و دقت عملکرد آنها بالای ۹۹ درصد گزارش شد.
رباتهای Figure 02 در مجموع بیش از ۱۲۵۰ ساعت فعالیت داشتند و شرکت برآورد کرده است که طی این مدت حدود ۲۰۰ مایل (سیصد و بیست کیلومتر) در داخل کارخانه حرکت کردهاند. فعالیت آنها مطابق شیفتهای ۱۰ ساعته از دوشنبه تا جمعه انجام میشد. این شاخصها اثبات میکنند که رباتهای انساننما قادر هستند بار کاری صنعتی طولانیمدت را در خطوط تولید فعال تحمل کنند. برت ادکاک در توییتی نوشت:
«خوشحال هستیم که ربات Figure 02 ما در تولید ۳۰ هزار خودرو در BMW سهم داشت و امروز تجربیات حاصل از ۱۱ ماه استقرار واقعی این رباتها را با شما به اشتراک میگذاریم.»
03
از 03درسها و چشمانداز آینده رباتهای انساننما
همچنین شرکت Figure درباره چالشهای سختافزاری در طول استقرار رباتهای انساننما در خط تولید BMW شفافسازی کرد. بازوی جلویی ربات بهعنوان اصلیترین نقطه ضعف ظاهر شد؛ دلیل آن پیچیدگی تعبیه سه درجه آزادی و مدیریت حرارت و سیمکشی در یک اندام با ابعاد انسانی بود. حرکت مداوم باعث وارد آمدن فشار بالا بر میکروکنترلرها و کابلها شد؛ مشکلی که در حوزه رباتهای انساننما کمتر به آن پرداخته میشود. این تجربیات راهنمای طراحی مدل جدید، یعنی Figure 03 شد. در مدل تازه، برد توزیع و سیمکشی دینامیک مچ حذف شده است و کنترلرهای موتور بهطور مستقیم با کامپیوتر اصلی ارتباط برقرار میکنند.
بازنشستگی ربات Figure 02 نشاندهنده گذار از مرحله آزمایش پایلوت به تولید در مقیاس بزرگ است. این شرکت در بیانیهای اعلام کرد: «Figure 02 درسهای اولیه را درباره الزامات عرضه و تولید به ما آموخت.» بازنشستگی این ناوگان راه را برای ورود Figure 03 هموار میکند؛ مدلی که شرکت آن را آماده استقرار در سطح گسترده میداند.
















