هیوندای در نمایشگاه شیکاگو از شاسیبلند الکتریکی مفهومی Crater رونمایی کرده است. این خودرو با طراحی تهاجمی و جزئیات ماجراجویانهاش بیشتر شبیه یک کاوشگر فضایی است.
به گزارش سرویس خودرو تکناک،تیم طراحی هیوندای در Irvine کالیفرنیا مسئول توسعه این مدل بوده و نتیجه کار، یکی از متفاوتترین و بحثبرانگیزترین کانسپتهای سالهای اخیر صنعت خودرو است.
شاسی بلند مفهومی Crater با تناسبات جمعوجور و طراحی زاویهدار، چهرهای تهاجمی و آیندهمحور دارد. خطوط تیز بدنه، گلگیرهای برجسته و ساختار حجیم خودرو، یادآور مدل افسانهای Warthog در مجموعه Halo است. با وجود ظاهر قدرتمند، این خودرو احتمالاً از Tucson کوچکتر خواهد بود و همین ویژگی، بسته به وزن کمتر و راندمان بهتر، میتواند برد حرکتی بالاتری را برای یک خودروی آفرود الکتریکی فراهم کند.
از نظر فنی، احتمال دارد Crater از همان ساختار پیشرانه Ioniq 5 استفاده کند. در این صورت توان خروجی خودرو به حدود 320 اسببخار و گشتاور آن به حدود 605 نیوتنمتر میرسد. البته تنظیمات سیستم محرکه برای آفرود تغییر میکند تا توانایی چهارچرخمحرک در شرایط سخت بهطور کامل حفظ شود.
اگر این مدل به یک باتری 84 کیلوواتساعتی مشابه Ioniq 5 مجهز شود، برد حرکتی در حدود 570 کیلومتر با یک بار شارژ قابل انتظار است؛ عددی که برای یک آفرودر الکتریکی کامپکت بسیار چشمگیر محسوب میشود.

طراحی ظاهری Crater از همان نگاه اول، هویت کاملاً منحصربهفرد خودرو را آشکار میکند. کاپوت پهن و تخت، چراغهای جلو و عقب باریک و نواری، باربند بزرگ و چهار چراغ جستوجوی قدرتمند روی سقف، ترکیب بصری جذاب و کاملاً ماجراجویانهای ایجاد کردهاند.
قرارگیری خودرو روی تایرهای 33 اینچی و ارتفاع زیاد از سطح زمین، آمادگی آن برای عبور از مسیرهای سخت را بهوضوح نشان میدهد. نگاهی نزدیکتر نیز دهها جزئیات کاربردی آفرود را نمایان میکند.
در بخش جلو، سینی محافظ فولادی و قلابهای ریکاوری نارنجیرنگ دیده میشوند. نکته جالب این است که قلاب سمت راست نقش یک دربازکن بطری را نیز ایفا میکند. کابلهایی که از سپر جلو تا کاپوت کشیده شدهاند، همان limb riser هایی هستند که در جنگل و مسیرهای پرشاخه از برخورد تنه و شاخههای بلند به شیشه جلو جلوگیری میکنند.




در قسمت جانبی، هیوندای بهجای آینههای جانبی سنتی، دوربینهایی نصب کرده که کاملاً از خودرو جدا میشوند. این دوربینها میتوانند مانند یک دوربین اکشن دستی هنگام ماجراجویی استفاده شوند و چراغقوههای تعبیهشده در انتهای آنها نیز کارایی بیشتری به همراه دارد. چنین ویژگیهایی نشان میدهد طراحان هیوندای فراتر از استانداردهای مرسوم به نیازهای واقعی سفرهای ماجراجویانه فکر کردهاند.
کابین شاسی بلند مفهومی Crater نیز مانند ظاهر آن غیرمتعارف و آیندهنگر است. درهای جلو و درهای عقب که بهصورت معکوس باز میشوند، به شکلی الکترونیکی گشوده میشوند و یک فضای کاربردی را آشکار میکنند که صندلیها روی رولکیج الهامگرفته از خودروهای رالی نصب شدهاند. داشبورد ساختار لولهای و توری دارد و نورپردازی محیطی آن با نورهای سایر بخشهای کابین هماهنگ است. برخلاف اغلب خودروهای مدرن، نمایشگر مرکزی بزرگی در کابین وجود ندارد.


بهجای نمایشگر بزرگ مرکزی، مجموعهای از چرخدندههای فیزیکی روی داشبورد قرار گرفته که راننده با چرخاندن آنها میتواند حالتهای مختلف آفرود مانند قفل دیفرانسیل و کنترل کشش را تنظیم کند.
بالای این بخش، چهار نمایشگر کوچک لمسی نصب شده است که اطلاعات حیاتی خودرو از جمله حالتهای چهارچرخمحرک، زاویههای شیب و وضعیت کلی سیستم را نمایش میدهند. نمایشگر پشت فرمان نیز حذف شده و تمام دادهها از جمله تصویر دوربینهای جانبی ،روی بخش پایینی شیشه جلو بهصورت پروجکشن نمایش داده میشود.
فرمان خودرو دکمههایی برای تغییر حالت رانندگی دارد و نمایشگر پیکسلی روی فرمان حالت فعال را بهصورت ساده و واضح نشان میدهد. صندلیها با کوسنهای استوانهای، چرم مشکی و Alcantara پوشانده شدهاند و کمربندهای چهار نقطهای ظاهر آفرودی کابین را کامل میکنند.
هیوندای هنوز برنامهای برای تولید این خودرو اعلام نکرده است، اما اگر نسخهای نزدیک به Crater به خط تولید برسد، احتمالاً یکی از متفاوتترین و جذابترین آفرودرهای برقی بازار خواهد بود. این کانسپت جدید ادامه روند موفق طراحیهای آیندهنگر هیوندای است.این روند پیشتر در Ioniq Concept 3 و مدل اسپرت Insteroid نیز دیده شده بود.

















