شرکت OpenAI با فعالسازی قابلیت Shopping Research در ChatGPT تجربه خرید آنلاین را دگرگون کرده است.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، این قابلیت که قبل از آغاز فصل خریدهای تعطیلات در اختیار کاربران قرار گرفته است، اکنون برای تمام کاربران رایگان و پولی در نسخههای موبایل و وب فعال شده و شرکت بیان کرده است که در این دوره «تقریباً بدون محدودیت» قابل استفاده خواهد بود.
این قابلیت زمانی فعال میشود که کاربر پرسشی مرتبط با خرید مطرح کند. برای نمونه، اگر کاربر عبارت «بهترین تلویزیون در محیط پرنور» را جستوجو کند، پاسخ ChatGPT با یک دکمه برای انجام تحقیق بیشتر پایان مییابد. با انتخاب این گزینه، بخش “personal shopper” وارد فرایند میشود و کاربر را مرحلهبهمرحله با پرسشهایی درباره قیمت، نیاز، نوع استفاده و امکانات محصول هدایت میکند، که مشابه همان فیلترهای فروشگاههای اینترنتی است. با وجود این، OpenAI تاکید کرده است که قابلیت ChatGPT Shopping Research ممکن است در جزئیاتی مانند قیمت یا موجودی کالا اشتباه کند و کاربران باید برای اطلاعات دقیق به وبسایت فروشنده مراجعه نمایند.
محصولات نمایشدادهشده قابل خرید از طریق سایت فروشندگان هستند. با وجود این، OpenAI وعده داده است که بهزودی قابلیت Instant Checkout را عرضه کند تا خرید مستقیم در ChatGPT برای فروشندگان همکار امکانپذیر شود. این شرکت اعلام کرده است که این سیستم بر پایه نسخهای از GPT-5 mini ساخته شده و برای انجام کارهای مرتبط با خرید بهینه شده است، همچنین دادههای خود را از «منابع باکیفیت» و شامل اطلاعات بهروز مانند قیمت، موجودی، نقدها، مشخصات فنی و تصاویر دریافت میکند. این قابلیت از حافظه ChatGPT و تاریخچه گفتوگوهای کاربران نیز برای ارائه پیشنهادهای دقیقتر بهره میگیرد.

کاربران نسخه Pro نیز پیشنهادهای خرید ساختارمندتری دریافت خواهند کرد. به گفته OpenAI، این گروه به صورت دورهای “buyer’s guides” دریافت میکنند، که بر اساس سابقه چت با قابلیت Pulse تولید میشود. برای نمونه، اگر کاربر درباره e-bikes با ChatGPT صحبت کرده باشد، در آینده یک کارت پیشنهادی با لوازم جانبی مناسب برای او نمایش داده میشود.
رقابت در حوزه خرید مبتنیبر هوش مصنوعی رو به افزایش است. شرکت گوگل به تازگی قابلیتهای خرید هوشمند را به AI Mode اضافه کرده است و مرورگر Comet شرکت Perplexity نیز عامل هوش مصنوعی دارد که میتواند بهجای کاربر خرید انجام دهد؛ موضوعی که با واکنش منفی Amazon مواجه شده است. تحليلگر The Verge، یعنی Nilay Patel، این روند را «مشکل DoorDash» توصیف کرده و آن را نشانه ورود شرکتهای فناوری به مرحلهای جدید از اتوماسیون خرید آنلاین دانسته است.
شرکت OpenAI امیدوار است که قابلیت ChatGPT Shopping Research نقش یک «مشاور خرید دیجیتال» را برای کاربران ایفا کند؛ نقشی که با تکیه بر مدلهای زبانی جدید و تجمیع دادههای بهروز، میتواند تجربه خرید را برای میلیونها کاربر سادهتر و سریعتر کند.

















