دادههای جدید نشان میدهد که چتباتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابزار جدید و مهم برای کشف محصولات و هدایت خریداران به سمت وبسایتهای خردهفروشی هستند.
به گزارش سرویس هوشمصنوعی تکناک، در حالی که فصل خرید تعطیلات به اوج خود میرسد، نفوذ فزاینده هوش مصنوعی در عادات خرید مصرفکنندگان بیش از پیش آشکار میشود. طبق تحلیل جدیدی که توسط شرکت اپتوپیا (Apptopia)، ارائهدهنده بینش برنامههای موبایل، منتشر شده، ارجاعات از پلتفرم ChatGPT به اپلیکیشنهای موبایل خردهفروشان در آخر هفته جمعه سیاه (از روز شکرگزاری تا یکشنبه) نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.
این گزارش نشان میدهد که این رشد به نفع همه یکسان نبوده و بازیگران بزرگ بازار سهم بیشتری از این ترافیک جدید را به خود اختصاص دادهاند.
- سهم آمازون از ارجاعات ChatGPT از ۴۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۵۴ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
- سهم والمارت نیز با یک جهش چشمگیر از ۲.۷ درصد در سال گذشته به ۱۴.۹ درصد رسیده است.
این دادهها که بر اساس فعالیت مشاهدهشده کاربران در پنل ایالات متحده اپتوپیا جمعآوری شده، یک «جلسه ارجاع» را زمانی تعریف میکند که کاربر ظرف ۳۰ ثانیه پس از استفاده از ChatGPT، یک اپلیکیشن خردهفروشی را باز کند.
با وجود این رشد قابل توجه، اپتوپیا تأکید میکند که استفاده از چتباتها برای خرید آنلاین هنوز بخش بسیار کوچکی از کل بازار ارجاع را تشکیل میدهد. در جمعه سیاه سال گذشته، ارجاعات از ChatGPT به برنامههای تجارت الکترونیک تنها ۰.۶۴ درصد از کل جلسات این چتبات را شامل میشد و این رقم امسال با وجود رشد، تنها به ۰.۸۲ درصد رسیده است.

در همین حال، گزارش دیگری از شرکت ادوبی (Adobe) که بر ترافیک وبسایتها تمرکز دارد، ابعاد گستردهتری از این روند را به تصویر میکشد. طبق دادههای ادوبی:
- ترافیک وبسایتهای خردهفروشی آمریکا که از منابع هوش مصنوعی نشأت گرفته بود، در جمعه سیاه ۸۰۵ درصد و در دوشنبه سایبری ۶۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
- در مجموع، از ابتدای فصل خرید تعطیلات (۱ نوامبر تا ۱ دسامبر)، این ترافیک رشد خیرهکننده ۷۶۰ درصدی را تجربه کرده است.
به نقل از تککرانچ، نکته مهمتر در گزارش ادوبی این است که کاربرانی که از طریق یک چتبات هوش مصنوعی به یک سایت خردهفروشی میرسیدند، ۳۸ درصد احتمال بیشتری برای انجام خرید داشتند، که این موضوع نشاندهنده کیفیت بالای این نوع ترافیک برای فروشندگان است.
این دو گزارش در کنار هم نشان میدهند که اگرچه هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی تبدیل شدن به یک کانال اصلی برای تجارت الکترونیک قرار دارد، اما نرخ رشد انفجاری و نرخ تبدیل بالای آن، نشاندهنده پتانسیل عظیم آن برای تغییر آینده خرید آنلاین است.

















