وزیر بهداشت گفت: مراکز تحقیقاتی صرفا برای ارتقای اساتید نیست و باید از امکانات گسترده این مراکز با مشارکت دانشجویان، بیشترین بهره را برد.
به گزارش تک ناک، دکتر بهرام عین اللهی کرد: بارها به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تاکید کرده ایم که زمینه مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان را در مراکز تحقیقاتی فراهم آورند.همچنین لازم است به مراکز تحقیقاتی که از دانشجویان استفاده می کنند، امتیاز ویژه ای تعلق گیرد و فعالیت دانشجویان در اعتباربخشی این مراکز به عنوان ملاک مثبت منظور شود.
وزیر بهداشت با بیان این که هر قدر به پژوهش بیشتر توجه شود، دانشگاه ها نقش مؤثرتری در پیشرفت کشور ایفا خواهند کرد، گفت: دانشجویان مبتکری که در مراکز تحقیقاتی فعالیت پژوهشی داشته باشند ، امتیازات ویژه ای دریافت خواهند کرد و این امتیازات در مراحل ارتقای علمی آنها منظور می شود.
وزیر بهداشت همچنین بر لزوم تقویت دیپلماسی سلامت تاکید و تصریح کرد: دانشگاه ها می توانند به شکل آمایشی با کشورهای مجاور خود در زمینه های گردشگری سلامت، همکاری های علمی و تحقیقاتی و تبادل استاد و دانشجو ارتباطات نزدیک و مؤثر داشته باشند و روابط خود را در عرصه سلامت با دیگر کشورها گسترش دهند. باید مرزها را برای همکاری های گسترده علمی و تحقیقاتی برداریم ؛ چراکه یکی از لوازم رشد کشورها ، تقویت دیپلماسی سلامت آنهاست.
وی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در تولید علم ارتقا پیدا کرده و ۴۵۰ مجله علمی- پژوهشی کشور به ۴۶۵ مجله افزایش یافته است. در عین حال باید دسترسی دانشگاه ها به منابع معتبر و روزآمد علمی تسهیل و حوزه پژوهش از نظر منابع مالی تقویت شود.
وزیر بهداشت همچنین به افزایش تعداد پارک های علم و فناوری حوزه سلامت از ۱۰ به ۱۳ در یک سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اساسنامه پارک های علم و فناوری و تسهیلات مربوط به آنها را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین کرده ایم.
وزیر بهداشت با بیان این که مرجعیت علمی برای کشور ما افقی دست یافتنی است، گفت: کلید دستیابی ما به مرجعیت علمی، خودباوری و اتکا به ظرفیت های درونی است ؛ زیرا هوش و استعداد ایرانی ها از متوسط هوش جهانی بالاتر است و اطمینان داریم که در علوم پزشکی به مرجعیت علمی دست خواهیم یافت؛ چنان که امروزه تعداد زیادی از مردم کشورهای منطقه برای درمان به جمهوری اسلامی ایران می آیند.