تویوتا در نمایشگاه Japan Mobility Show ۲۰۲۵ از مدل مفهومی پیکاپ مدولار IMV Origin رونمایی کرد.
به گزارش سرویس خودرو تکناک،این پلتفرم جدید پیکاپ با حداقل تجهیزات طراحی شده و هدف آن ایجاد یک وسیله کارآمد، ارزان و قابلساخت و شخصی سازی توسط کاربر است.
این خودرو تنها یک کفی تخت و یک کابین اسکلتگونه دارد و مانند مبلمان قابلمونتاژ بستهبندی میشود. خریدار خودرو را پس از تحویل با استفاده از قطعات ارسالی و ابزارهای ساده سرهم میکند. این ایده بر اساس فلسفه «ناقص بودن عمدی» شکل گرفته است تا کاربران بتوانند وسیله نقلیه را متناسب با نیاز خود تکمیل کنند.
پلتفرم IMV اساساً بر مبنای چندمنظوره بودن توسعه یافته است. کوجی ساتو، مدیرعامل تویوتا، در کنفرانس خبری نمایشگاه اعلام کرد که خودرو عمداً ناتمام از کارخانه خارج میشود و مردم محلی عملیات مونتاژ را انجام میدهند. او گفت این روند به مصرفکننده اجازه میدهد خودرو را پس از تکمیل اولیه نیز بازتعریف کند. تویوتا معتقد است این سطح از آزادی برای بازارهایی که نیازهای متنوع دارند اهمیت اساسی دارد.
بخوانید: تویوتا GR GT با موتور تویین توربوی V-8 و شاسی آلومینیومی رونمایی شد

تویوتا چند نمونه پیکربندی را به نمایش گذاشت که شامل یک کامیونت تحویل محصولات کشاورزی و یک خودروی حمل الوار بود. این مثالها تنها بخش کوچکی از گستره کاربردهایی هستند که IMV Origin میتواند ایجاد کند. سادگی کامل پلتفرم باعث میشود بازارهای هدف بتوانند طیف گستردهای از سازهها و ماژولها را روی آن نصب کنند.

این شرکت پیش از این با معرفی IMV 0 و مدل تولیدی آن یعنی هایلوکس چمپ نشان داده بود که یک پلتفرم مدولار چگونه به بستری برای نوآوری تبدیل میشود. تویوتا در تایلند با هشت کارگاه بدنهسازی همکاری کرد و نمونههای تخصصی مانند کمپر کوچک، فودتراک قابلگسترش، کامیونت آفرود و مدل تحویل کالا توسعه یافت. این پروژه ثابت کرد که سازندگان محلی میتوانند به سرعت راهحلهایی بر اساس نیاز بازار خلق کنند.





در اندونزی نیز تویوتا رقابتی برگزار کرد و طراحان محلی راهحلهای جدیدی برای پیکاپ هایلوکس رانگا ارائه دادند. طرحهای منتخب شامل آر.وی کوچک، خودروهای آتشنشانی و وسایل نقلیه تاکتیکی بود و برخی از آنها وارد تولید محدود شدند. این تجربهها نشان داد که یک پلتفرم ساده و باز میتواند زمینهساز یک اکوسیستم بزرگ سفارشیسازی شود.




IMV Origin اکنون سفیدترین و سادهترین بوم این خانواده است. ساختار آن چیزی بیش از یک کفی و یک کابین باز نیست و همین ویژگی امکان توسعه دهها نوع پیکربندی را فراهم میکند. کاربران میتوانند کابین دو نفره اضافه کنند، محفظه بار بلند طراحی کنند یا ساختار بسته برای امنیت بیشتر ایجاد کنند. این پلتفرم حتی قابلیت تبدیل شدن به یک کمپر کوچک یا خودروی چندمنظوره را دارد.
بخوانید: گام بزرگ تویوتا برای افزایش طول عمر و برد خودروهای برقی
کوجی ساتو در پایان گفت ناتمام گذاشتن خودرو برای یک خودروساز دشوار است اما همین ویژگی آن را به یک «خودروی مخصوص شما» تبدیل میکند. تویوتا اعلام کرده است امیدوار است این کانسپت وارد مرحله تولید شود و در کنار طرحهای مدولار Toyota Kayoibako و مفاهیم Daihatsu K نسل تازهای از خودروهای قابلسفارشیسازی را شکل دهد.

















