تکرار کلید یادگیری موثر است

تکرار کلید یادگیری

چگونه برای امتحان آماده شویم تا دانش برای مدت طولانی در حافظه بماند؟ این سوال نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای روانشناسان، معلمان و دانشمندان علوم شناختی نیز جالب است.
به گزارش تکناک علاوه بر این، آنها فعالانه به دنبال پاسخ هستند و چندین استراتژی برای یادگیری موثر تاکنون ثابت شده است. استراتژی معمول مطالعه در واقع منسوخ شده است. دانش آموزان مدرن نمی خواهند وظایف و تکالیف معمولی را انجام دهند. علاوه بر این، همه می‌توانند در گوگل تایپ کنند «لطفا مقاله من را بنویس» و صدها سرویس ظاهر شده است. بنابراین نوشتن انشاهای خسته کننده مربوط به دانش آموزان امروزی نیست.
آنها می دانند چگونه زمان خود را مدیریت کنند و می توانند وظایف مهم و ضروری را برای آینده و امور فرعی خود تقسیم کنند. به خصوص، اکنون یافتن بهترین سرویس مقاله نویسی بسیار ساده تر از نوشتن مقاله به تنهایی است.
علاوه بر این، این بدان معنا نیست که دانش آموزان نمی خواهند درس بخوانند. آن‌ها می‌خواهند. پس بیایید به برخی از استراتژی‌های یادگیری قدم به قدم نگاه کنیم. بیایید با تکرار شروع کنیم.

استراتژی شماره 1: تکرار یادگیری موثر است
ثابت شده است که یادگیری و تکرار در فواصل زمانی مؤثرتر از یادگیری تکه ای تمام مطالب در یک زمان است. در مطالعاتی که اثربخشی تکرار را نشان می دهد، معمولاً دو گروه از دانش آموزان با هم مقایسه می شوند. یک گروه همه مطالب را در یک نوبت یاد می گیرند و قبل از آزمون نهایی آن را تکرار نمی کنند و گروه دیگر مطالبی را که یاد گرفته اند در فواصل زمانی معین تکرار می کنند. تکرار کننده ها همیشه در آزمون نهایی بهتر عمل می کنند.

چرا تکرار مهم است؟
حافظه از طریق اتصالات بین سلول های مغز ( نورون ها) شکل می گیرد. به عنوان مثال، شما ناگهان یک رویداد از یک جشن فارغ التحصیلی را به یاد می آورید. سپس ارتباطات مغز شما که مسئول آن حافظه است تقویت می شود و دفعه بعد برای شما آسان تر می شود که آن رویداد خاص را به خاطر بسپارید. حالا تصور کنید که همکلاسی شما همان شب را به یاد داشته باشد، اما یک رویداد متفاوت. در مغز او، ارتباطات دیگری که مسئول این رویداد خاص است تقویت میشود و اگر شما و همکلاسی شما به طور ناگهانی ملاقات کنید، معلوم می شود که چیزهای مختلفی را در مورد یک شب امتحانی به یاد می آورید.

ما خود واقعه را به یاد نمی آوریم، بلکه آخرین خاطراتمان از آن را به یاد داریم. وقتی با یک همکلاسی ملاقات می کنید، این شب امتحانی نیست که به یاد خواهید آورد، بلکه آخرین خاطره شما از آن است. این همان چیزی است که دوباره در حافظه شما مجددا شکل میگیرد و به نوعی دوباره ضبط می شود.فارغ التحصیلی شما ممکن است با رویدادهای درخشان پر شده باشد، اما چون آنها را به خاطر نمی آورید، پاک می شوند.
مطالب آموزشی نیز می تواند “پاک شود”. اگر آن را تکرار نکنید، اگر ارتباطات مربوطه را در مغز خود تقویت نکنید، آن ماده به تدریج از حافظه شما ناپدید می شود. یادآوری چیزی بیش از یک عمل است. این یک فرآیند پویا و بسیار حساس به تغییر است. به همین دلیل است که تکرار هدفمند بسیار مهم است( تقویت ارتباطات بین سلول‌های مغز و نورون‌ها). بنابراین اگر هنوز بهترین سرویس مقاله نویسی reddit را به خاطر ندارید، اینجا یک یادآوری آرام در مورد کمک کنندگان آنلاین است. اکنون بیایید دریابیم که چگونه به طور موثر تکرار کنیم.
حداقل یک بار تکرار کنید
بیایید به یکی از اولین مطالعات تکرار موثر که در سال 1925 انجام شد، بپردازیم. در آن زمان، محققان دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردند تا یک متن را توسط گوش دادن مرور کنند. یک گروه شش بار متوالی در یک روز و گروه دیگر در یک روز سه بار متوالی و سه روز بعد آن را سه بار متوالی ( روزی یکبار) گوش کردند. دانش آموزان مجبور بودند آنچه را که شنیده بودند دو بار پخش کنند: بلافاصله پس از شش بار گوش دادن به متن و چهار هفته بعد. پس از گوش دادن، گروه اول که شش بار متوالی گوش دادند، بهترین عملکرد را داشتند. با این حال، پس از چهار هفته، گروه دوم بسیار بهتر از گروه اول به یاد آوردند.        تکرار کلید یادگیری

بنابراین، اگر فقط می خواهید نمره بگیرید، شب قبل از امتحان جمع کردن همه مطالب، استراتژی درستی است. اگر هدف شما کسب دانش در دراز مدت است، باید مطالب را حداقل یک بار دیگر تکرار کنید.
در فواصل زمانی ثابت تکرار کنید
آیا تکرار فاصله واقعا کار می کند؟ و اگر چنین است، فاصله زمانی بهینه چقدر است؟
روانشناس آلمانی هرمان ابیگنهاوس در سال 1885 سعی کرد به این سؤالات پاسخ دهد. او بر اساس آزمایشات خود، یک منحنی فراموشی ایجاد کرد که سرعت فراموشی اطلاعات را نشان می داد. آزمایش‌های هرمان باعث تحقیقات بیشتر در مورد حافظه و توسعه الگوریتم‌های موثر حافظه شد.
گروه اول کلمات خارجی را با فواصل تکرار یکسان به مدت چهار هفته مطالعه کردند و گروه دوم با افزایش فواصل تکرار. در آزمون نهایی، گروه دوم بهترین نتایج را نشان دادند.        تکرار کلید یادگیری
محققان هنوز در مورد مکث مطلوب بین یادگیری مطالب و تکرار بحث می کنند. اکنون توصیه می شود روی ضرب الاجل و هدفی که با آن به مطالب تسلط پیدا می کنید تمرکز کنید. موثرترین فاصله تکرار 10 تا 20 درصد از زمان بین اولین مطالعه و زمانی است که باید آن را به خاطر بسپارید. مثلا اگر امتحان در یک هفته است بهتر است مطالب را مطالعه کنید و روز بعد آن را تکرار کنید. و اگر می خواهید آموخته های خود را حتی پس از یک سال به خاطر بسپارید، پس از سه هفته مطالب را تکرار کنید.

قبل از رفتن به رختخواب این کار را تکرار کنید
ما دائماً از فواید و ضرورت خواب می شنویم. یکی از دلایل این است که در طول خواب است که ارتباطات جدید بین سلول های مغز ایجاد می شود و سلول های قدیمی سیمان می شوند.
در آزمایشی در سال 2012 انجام شد، یک گروه از مردم چند کلمه را در ساعت نه صبح و گروهی دیگر چند کلمه را در ساعت نه شب، قبل از رفتن به رختخواب یاد گرفتند. آزمایشات بعد از 12 و 24 ساعت نشان داد که گروهی که چند کلمه را قبل از خواب یاد گرفته بودند، آنها را خیلی بهتر به خاطر می آوردند. بنابراین مطالعه قبل از خواب مخصوصاً زمانی مؤثر است که لازم است مطالب را از روی قلب یاد بگیرید.
در عین حال، کم خوابی تأثیر معکوس و منفی بر حافظه دارد. بنابراین خواب کافی (8 تا 10 ساعت در شب) کلید حافظه بلند مدت است.  تکرار کلید یادگیری

در زمان توقف کنید
در ادبیات انگلیسی زبان، اصطلاح بیش از حد یادگیری وجود دارد. این زمانی اتفاق می افتد که شما بر مطالب تسلط داشته باشید، اما همچنان به یادگیری آن ادامه دهید. داستان شبیه به این است که شما می دانید چگونه معادلات درجه دوم را حل کنید ولی به یادگیری آن ادامه می دهید.          تکرار کلید یادگیری

چگونه تکرار را در خودآموزی بگنجانیم
زمان یادگیری خود را طوری برنامه ریزی کنید که آموخته های خود را تکرار کنید. در نتیجه، شما باید ایده یادگیری همه چیز را شب قبل از امتحان کنار بگذارید.
اگر وقت دارید، می توانید تکرار را در فواصل افزایشی برنامه ریزی کنید. اگر نمی خواهید روز تکرار را خودتان محاسبه کنید، می توانید از برنامه های ویژه رایگان استفاده کنید.
قبل از رفتن به رختخواب چیزهایی را که یاد گرفته اید تکرار کنید و مطمئن شوید که برای 8 تا 10 ساعت در شب به اندازه کافی بخوابید.

نحوه ترتیب دادن تکرار مطالب آموزشی در کلاس
اگر معلم هستید، تکرار موثر نیز می تواند در کلاس انجام شود. برخی از فعالیت هایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:
• در هر درس چند دقیقه برای تکرار مطالب قبلی برنامه ریزی کنید.
• تکرار درس های قبلی را در تکالیف خود بگنجانید.
• یک ساعت کلاس را به برنامه ریزی اختصاص دهید. به دانش آموزان کمک کنید زمان خود را برنامه ریزی کنند – به طوری که آنها مطالب را روز بعد از کلاس تکرار کنند.
تکرار یک استراتژی موثراست اما نه تنها راهبرد موثر در یادگیری . بلکه سایر موارد را نیز پوشش میدهد.

 

تکرار کلید یادگیری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.