سهم ۱۷درصدی برنامه های شخص ثالث در مشارکت کاربران توییتر

یکی از مدیران پیشین توئیتر می‌گوید که برنامه های شخص ثالث توئیتر در گذشته ۱۷درصد از کل مشارکت کاربران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تکناک، توییتر در ژانویه، تصمیم گرفت که به عنوان بخشی از تغییرات API خود، برنامه‌های شخص ثالث را قطع کند. در پی این تغییرات، Texas Monthly در هفته گذشته یک مقاله جدید و جامع درباره Tapbots منتشر کرد. Tapbots یک شرکت مستقر در تگزاس است و پشت پرده برنامه Tweetbot و در حال حاضر برای Mastodon نیز برنامه‌ای به نام Ivory را منتشر کرده است.

در این مقاله، آمیر شووات، رئیس سابق محصولات پلتفرم توسعه‌دهنده توییتر، یک آمار را منتشر کرد که احتمالاً تاثیر تصمیم توییتر برای قطع برنامه‌های شخص ثالث مانند Tweetbot و Twitterrific را نشان می‌دهد.

به گفته شووات، در گذشته برنامه‌های شخص ثالث مانند Tweetbot و Twitterrific حدود 17درصد از کل مشارکت کاربران در توییتر را تشکیل می‌دادند. شووات قبل از تصاحب شرکت توسط ماسک، مسئولیت داشت تا اطمینان حاصل کند که توسعه‌دهندگانی مانند Tapbots و The Iconfactory دسترسی به ابزارهای لازم برای ادامه ساخت مشتریان شخص ثالث خود در توییتر را دارند.

آمیر شووات ، رئیس سابق محصولات پلتفرم توسعه دهنده توئیتر که در Round Rock زندگی می‌کند، مسئول اطمینان از این بود که ابزارهایی که توییتر برای توسعه دهندگان مستقل با استفاده از این پلتفرم فراهم می کند، نیازهای آنها را برآورده کنند. او اعلام کرد که حدود 17 درصد از مشارکت در توییتر در گذشته از طریق برنامه‌های شخص ثالث انجام می‌شدند و این برنامه‌ها نقش حیاتی در تعریف هویت توییتر را ایفا می‌کرد

در این داستان، مؤسسان Tapbots، یعنی پُل حداد و مارک جاردین درباره تأثیر تغییرات توییتر بر شرکت و زندگی شخصی خود صحبت کرده‌اند.

از زمانی که برنامه Tweetbot قطع شد، Tapbots تصمیم گرفته‌اند تمرکز خود را بر روی Mastodon متمرکز کنند. این شرکت با سرعتی بسیار بالا، نسخه اولیه عالی برنامه Ivory for Mastodon را برای آیفون و آیپد منتشر کرد. همین هفته، این شرکت تصمیم گرفته است این برنامه را برای مک نیز عرضه کند و گسترش دهد.

یکی از مدیران پیشین توئیتر می‌گوید که برنامه های شخص ثالث توئیتر در گذشته ۱۷درصد از کل مشارکت کاربران را به خود اختصاص داده است.

این تصمیم بدون توضیح قابل قبولی اعلام شد و تهدیدی ناگهانی برای معیشت توسعه دهندگان کوچک و مستقل مانند حداد و جاردین بود. این تصمیم، پایان یک اکوسیستم فناوری DIY خارج از سیلیکون ولی را نمایان ساخت. حداد به تازگی اظهار کرده است: بدون شک، این تصمیم باعث ایجاد اضطراب فراوانی شد، اما در نهایت، نوعی آرامشی درونی را تجربه کردم چراکه ما می‌توانیم از چرخه‌های دیوانه‌واری که ماسک قرار است امروز انجام دهد، خلاص شویم.

جاردین گفت که با انتشار نسخه اولیه Ivory، بازخوردهای مثبتی دریافت کرده است. او اعتراف کرد که این نسخه بدون تمام ویژگی هایی که می خواست به آن اضافه کند، منتشر شده است. او افزود که کارشان مورد استقبال کاربران قرار گرفته است اما این تنها چیزی نیست که وی را تشویق می‌کند. بدون Ivory، ما هیچ کسب و کاری نداریم. فشار بسیاری بر آن است.

کریگ هاکنبری از شرکت Iconfactory، شرکت پشتیبانی کننده از Twitterrific، هم چنین اظهار داشت: این فقط یک مانور مزخرف از سوی توئیتر است. چیزی که بیش از همه مرا آزار می‌دهد، بی احترامی آن‌ها به ما و اساساً همه افراد دیگر در اکوسیستم توسعه‌دهنده است.

واقعیت این است که برنامه‌های شخص ثالث مانند Tweetbot نزدیک به ۲۰درصد از کل مشارکت در توئیتر را تشکیل می دادند و این نشان می دهد چقدر عملیات قطع این برنامه‌ها توسط ایلان ماسک، کوته بینانه بوده است.

همانطور که جان گروبر در وبلاگ Daring Fireball بیان کرد، افرادی که از برنامه‌هایی مانند Tweetbot و Twitterrific استفاده می‌کردند، تقریباً همیشه کاربران قدرتمند بودند. این کاربران مقدار زیادی محتوا را برای کاربران توئیتر تولید می کردند. محتوایی که افرادی که از برنامه رسمی توئیتر استفاده می کردند، می توانستند با آن تعامل پیدا کنند و آگهی هایی نیز به همراه داشته باشند.

موضوع مورد تردید این است که توییتر باید به استفاده رایگان از API خود توسط Tweetbot و Twitterrific ادامه دهد. اما بدیهی است که می‌توانست وضعیت را بهتر مدیریت کند و یک راه‌حل واقعی را اجرا کند. در عوض، توییتر دسترسی برنامه ها را بدون هیچ هشدار قبلی قطع کرد.

یک روز، توئیتر ممکن است تصمیم بگیرد که به عقب بازگردد و دوباره به برنامه‌های شخص ثالث مجوز دهد. اما در این نقطه، احتمال زیادی وجود دارد که بیشتر توسعه دهندگان به این پیشنهاد توئیتر پاسخ منفی بدهند. آنها قبلاً توسط ماسک تحت فشار قرار گرفته‌اند و سرویس‌هایی مانند Mastodon و Bluesky در حال جلب توجه و جذب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.