12 جایگزین مناسب برای ChatGPT

نسل بشر در عصر پیشرفت سریع تکنولوژی قرار دارد. ظهور هوش مصنوعی، یعنی ChatGPT، آخرین مورد از یک سری برنامه های تغییر دهنده زندگی انسان است که در دستان عموم قرار گرفته است.

به گزارش تکناک، ChatGPT از زمان آغاز به کار توجه مردم در سراسر جهان را به خود جلب کرده است و هیچ کمبودی در کاربردهای موثر که به پر کردن شکاف دانش و آسان کردن کارهای ساده کمک می کند، ندارد. ماهیت محاوره ای این فناوری به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات و پیشنهادات دقیقی را بر اساس منطق به دست آورند. معادلات ریاضی و نظریه‌های علمی آسان‌تر از هر زمان دیگری در دسترس قرار دارند و در نتیجه، این فناوری به منبعی ارزشمند برای کاربران از همه اقشار جامعه تبدیل شده است.

همانطور که ChatGPT محبوب شده است، مهم است که نقاط قوت و ضعف آن را بشناسیم و جایگزین های موجود در این فضا را درک کنیم. تا آنجایی که چت‌جی‌پی‌تی (بات مکالمه هوش مصنوعی، توسعه یافته توسط اوپن ای‌آی) توانایی دارد، برخی از جایگزین های آن می توانند برخی از عملکردهای آن را بهتر انجام دهند. برخی از گزینه ها می توانند اطلاعات جدیدتر و به روزتری را ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر در کار با کودکان تخصص دارند. در هر صورت، درک مزایا و معایب رقبای ChatGPT ارزشمند است.

در این مقاله 12 جایگزین ChatGPT را برای شما آورده ایم که از درجات پایین به درجات بالا رتبه بندی شده اند.

  1. Perplexityنسل بشر در عصر پیشرفت سریع تکنولوژی قرار دارد. ظهور هوش مصنوعی، یعنی ChatGPT، آخرین مورد از یک سری برنامه های تغییر دهنده زندگی انسان است که در دستان عموم قرار گرفته است.

هوش مصنوعی Perplexity جایگزینی برای ChatGPT است که استفاده از آن رایگان است و در حال حاضر هنوز در مرحله بتا است. Perplexity یک موتور جستجو است که از API GPT-3.5 OpenAI استفاده می کند و با ارائه پاسخ هایی که توسط منابع معتبر از گستره وسیع اینترنت پشتیبانی می شود، خود را از رقبا متمایز می کند. هوش مصنوعی Perplexity با رابط کاربر پسند خود و تمرکز بر سادگی، پاسخ‌های مکالمه ای کوتاهی مشابه ChatGPT ارائه می‌کند و در عین حال از مراجع خارجی برای افزایش دقت و قابلیت اطمینان استفاده می‌کند. Perplexity دارای یک رابط کاربری ساده است که برای تقریبا همه افراد کار با آن آسان است.

موتور جستجوی این هوش مصنوعی، دقت و شفافیت را در اولویت قرار می دهد، و این مسئله تا حد زیادی به دلیل اتکای آن به منابع و متون خارجی است که به سرعت در پاسخ های خود به آنها استناد می کند. با این حال ماهیت محاوره ای این هوش مصنوعی به دلیل اتکای آن به منابع، از ChatGPT کمتر است. در واقع، درست است که کاربران می‌توانند هر چیزی را از هوش مصنوعی Perplexity بپرسند، اما موتور جستجو آن اغلب اطلاعات را همانطور که در ابتدا نوشته شده است، نشان می‌دهد.

  1. YouChat

YouChat از ChatGPT (artificial intelligence chatbot developed by OpenAI) پیروی می کند و به عنوان یک دستیار جستجوی هوش مصنوعی طراحی شده به منظور تسهیل مکالمات شبیه انسان عمل می کند. YouChat که توسط You.com در سال 2023 معرفی شد، مجموعه‌ای از قابلیت‌ها، از حل مسئله و یادگیری زبان گرفته تا تولید محتوا به هر زبانی را ارائه می‌کند. سازگاری زبان YouChat یکی از ویژگی های برجسته آن است، زیرا تعداد کمی از ربات های چت هوش مصنوعی تنوع زبانی دارند. این ویژگی به ویژه برای کاربرانی که به دنبال جذب مخاطبان جهانی و گسترش دامنه دسترسی خود هستند قابل توجه است. YouChat از نظر تمایل به تکیه بر منابع قابل اعتماد و استناد به اطلاعات برای ارائه عمیق ترین و دقیق ترین چشم انداز ممکن، مشابه Perplexity است.

با این حال، YouChat یک چت ربات هوش مصنوعی کامل نیست و سازندگان آن نیز این مسئله را تایید می کنند. این مدل به اندازه برخی از رقبای خود دقیق نیست زیرا هنوز در حال پیشرفت است. در نتیجه، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کاربران اطلاعات به موقع یا دقیق را دریافت نکنند و کسانی که به دنبال استفاده از YouChat هستند بهتر است قبل از استفاده از اطلاعاتی که این ربات چت به دست می آورد، واقعیت را بررسی کنند. گاهی اوقات حتی ممکن است پاسخی ارائه نکند، در عوض به کاربران با پاسخی مانند ” من هنوز در حال یادگیری هستم و در حال حاضر نتوانستم پاسخی ایجاد کنم” پاسخ می دهد. ممکن است این ربات در حال حاضر برای کسانی که به دنبال پاسخ‌های دقیق و کامل هستند، مناسب نباشد.

  1. Jasper Chat

Jasper Chat که توسط کمپانی Jasper توسعه یافته است، یک پلتفرم هوش مصنوعی محاوره ای قوی است که در فضای ابری کار می کند. Jasper.ai که قبلاً با نام Jarvis شناخته می شد، به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای هوش مصنوعی در بازار در کنار Writesonic، جایگاهی قوی به دست آورده است. نقطه قوت این پلتفرم در توانایی آن در تولید محتوا با سرعت و کیفیت نهفته است، و آن را به یک راه حل ایده آل برای شرکت هایی تبدیل می کند که به تولید محتوای با زمان کارآمد نیاز دارند. در هسته این هوش مصنوعی، Jasper.ai قرار دارد که رابطی مشابه ChatGPT است که مکالمات یکپارچه با هوش مصنوعی را تسهیل می کند. رابط کاربری آسان، دسترسی بدون پیچیدگی به توانایی‌های مکالمه این هوش مصنوعی را تضمین می‌کند و هسته آن را قادر می‌سازد تا در مکالمات مستمر و غنی از زمینه شرکت کند.

در نظر داشته باشید که اطلاعات Jasper Chat تا تابستان 2021 قابل اجرا است، بنابراین مانند ChatGPT نمی‌تواند پس از آن زمان به هیچ سؤالی پاسخ دهد. در حالی که استفاده از رابط GPT-3.5 ChatGPT رایگان است، اما Jasper Chat برای استفاده کامل از خدمات آن هزینه زیادی برای کاربران دارد. این ربات چت فقط برای کاربرانی که پول پرداخت می کنند در دسترس است. برنامه ها از 49 دلار در ماه شروع می شوند و این شرکت طرح شروع ارزان تر و مبتدی تر خود را متوقف کرده است. در حالی که فناوری این ربات چت به ظاهر مؤثر است، اما Jasper Chat نزدیک به 50 دلار بیشتر از کاربران دریافت می کند تا از برخی از اساسی ترین ویژگی های ChatGPT استفاده کنند. قیمت اشتراک این ربات چت همچنان بیش از دو برابر هزینه اشتراک ممتاز ChatGPT است.

  1. DeepL Write

DeepL Write یک اپلیکیشن هوش مصنوعی است که در تولید محتوای فشرده تخصص دارد. این هوش مصنوعی، مجموعه ای از ویژگی های ChatGPT را ندارد، بلکه بر روی یکی از قابلیت های ChatGPT تمرکز می کند. این ربات به عنوان یک جایگزین عالی برای کسانی است که به دنبال تولید محتوای اصلی و بدون سرقت ادبی با صدایی دقیق تر از آنچه ChatGPT ارائه می دهد، عمل می کند. DeepL Write به عنوان یک کمک نوشتاری برای کاربرانش ابزاری دارد که پایه خود را با اصلاحات گرامری و همچنین پیشنهادات و توصیه های مفید در مورد سبک، لحن، عبارت و انتخاب کلمه ارائه می دهد و به کاربران خود کمک می کند تا به عنوان نویسنده در طول مسیر پیشرفت کنند. همچنین این هوش مصنوعی دارای برخی ابزارها به عنوان یک دستگاه ترجمه است.

Neeva که شرکت توسعه‌دهنده DeepL Write است، این برنامه را به صورت آزمایشی و رایگان قبل از خرید اشتراک به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند. اشتراک ماهانه این هوش مصنوعی، 8.74 دلار در ماه است که باید به طور سالانه پرداخت می‌شود. کسانی که به دنبال استفاده از ChatGPT برای ایجاد محتوا از طریق نوشتار هستند، ممکن است از DeepL Write بهره بیشتری ببرند، که به نظر می رسد دقیقا برای همین ویژگی خاص بهینه شده است. DeepL Write به طور خاص در ترجمه مهارت دارد، اما پرداخت هزینه و فقدان عمومی ویژگی های تحقیقاتی می تواند کاربران را با تصمیم گیری دشواری روبرو کند. ChatGPT می تواند برخی متون از متون را خیلی عالی ترجمه کند.

  1. OpenAI Playground

Playground بسیار شبیه ChatGPT است و با اتصال هوش مصنوعی که دو چت ربات به اشتراک می گذارند شروع می شود. هوش مصنوعی Playground از مدل GPT-3 OpenAI بهره می برد که دارای یک شبکه عصبی با بیش از 175 میلیارد پارامتر است. در نتیجه، هر دو ابزار به طور موثری از قدرت مدل‌های GPT برای انجام تعدادی از وظایف پردازش زبان استفاده می‌کنند. با این حال، OpenAI Playground از چند جنبه مثبت متفاوت است، مانند کاربرپسندتر بودن و دسترسی بیشتر برای افراد عادی. در حالی که ChatGPT بیشتر بر روی هوش مصنوعی محاوره ای متمرکز است، اما هوش مصنوعی Playground تنوع بیشتری را در ویژگی های خود فراتر از قابلیت های چت ارائه می دهد.

کاربران غیر فنی که برای اولین بار به دنبال آزمایش یک ربات چت هوش مصنوعی هستند، می‌توانند و اصلا باید قبل از امتحان ChatGPT به Playground مراجعه کنند. البته ChatGPT می تواند اطلاعات را به چندین زبان خروجی دهد در حالی که Playground به انگلیسی محدود است. در همین حال، ChatGPT می‌تواند پاسخ‌های شخصی‌شده‌تر و مرتبط با زمینه را به دلیل توانایی آن در درک و تجزیه و تحلیل بهتر ورودی‌های زبان طبیعی ایجاد کند. تفاوت‌های بین این دو هوش مصنوعی ممکن است جزئی به نظر برسد، اما کسانی که قبلاً با ChatGPT آشنا هستند، اگر به هر دلیلی از ابزار قبلی استفاده نمی کنند، می‌توانند به Playground مراجعه کنند.

  1. Socratic

Socratic یکی از معدود جایگزین های هوش مصنوعی گوگل است. با این حال، این جایگزین ChatGPT به عنوان گزینه ای که برای دانش آموزان و کودکان به بازار عرضه می شود، متمایز است. Socratic راهنماهای مطالعه، ویدیوهای آموزشی و کمک گام به گام را برای تسهیل رویکردهای یادگیری مؤثر در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر این، این هوش مصنوعی از نمودار دانش گوگل برای منبع اطلاعات از اینترنت استفاده می کند و از داشتن محتوای به روز و مرتبط، اطمینان می دهد. نمودار دانش گوگل یکی از ویژگی‌های شاخص چت ربات‌های هوش مصنوعی Google است و یکی از ویژگی‌هایی است که واقعاً آن را از ChatGPT متمایز می‌کند. مانند سایر ربات‌های چت، Socratic پاسخ‌هایی را در هنگام پرسیدن سؤال ایجاد می‌کند و حتی یک برنامه برای دانلود در فروشگاه App و Google Play Store در دسترس دارد.

این برنامه دارای یک ویژگی اضافی است که به دانش آموزان اجازه می دهد تا برگه های الکترونیکی خود را اسکن کنند و پاسخ ها و کمک های مخصوص به تکالیف خود را دریافت کنند. با این حال، Socratic مقالات را به روش کامل ChatGPT نخواهد نوشت. همچنین این برنامه در دسترس ترین برنامه موجود نیست، زیرا نزدیک به سه سال است که به روز رسانی دریافت نکرده است و ممکن است در نسخه های اخیر اندروید کار نکند. Socratic نیز مانند ChatGPT ابزاری رایگان برای استفاده نیست. هزینه این سرویس برای یک فرزند 5 دلار در ماه است.

  1. Claude
    Anthropic که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی است، اخیراً رویکرد خود را در مورد نسل بعدی دستیار هوش مصنوعی خود با هوش مصنوعیClaude معرفی کرده است. این هوش مصنوعی لحن مکالمه‌ای را با ChatGPT به اشتراک می‌گذارد و همچنین وظایف متنوعی مانند خلاصه‌سازی، جستجو، نوشتن خلاقانه و مشارکتی و موارد دیگر را به اشتراک می‌گذارد. این ربات چت از طریق رابط چت و API در کنسول برنامه‌نویس Anthropic در دسترس است. این شرکت همچنین دو نسخه مختلف از ابزار را ارائه می دهد: Claude و Claude Instant. اولی ویژگی های اولیه را ارائه می دهد، در حالی که دومی سرعت را در اولویت قرار می دهد. Anthropic با شرکت‌هایی مانند Quora، Juni Learning، Notion و DuckDuckGo همکاری کرده است که همگی به تقویت قابلیت‌های این هوش مصنوعی کمک می‌کنند.

در حالی که ChatGPT با لحن مکالمه خود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اما Claude این ویژگی را یک قدم به جلو برداشته و در صورت لزوم سؤالاتی را از کاربر می پرسد. ChatGPT همچنین گزینه ارجح برای کسانی است که به دنبال استفاده از دستیار هوش مصنوعی خود به طور خاص برای اهداف کدنویسی هستند زیرا Claude قادر به این کار نیست.

  1. Chinchilla

چینچیلا، جایگزین دیگری از ChatGPT است که بر توانایی خود برای دسترسی به اطلاعات زیادی در سراسر وب تکیه دارد. برای مقیاس، چینچیلا سه برابر اندازه GPT-3 OpenAI است، به این معنی که می‌تواند پاسخ‌های خود را با سرعتی چند برابر تولید کند. همچنین این هوش مصنوعی میزان دقت 67.5% را ارائه می‌کند. چینچیلا همچنین نسبت به رقبایی مانند ChatGPT و Claude لحن مکالمه ای کمتری ارائه می دهد و می تواند به اکثر سوالات فقط در یک یا دو جمله پاسخ دهد.

چینچیلا در نهایت یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال استفاده از موتور جستجوی هوش مصنوعی، دریافت کمک برای نوشتن و ایجاد محتوا و حتی ایجاد آثار هنری توسط هوش مصنوعی هستند. با این حال، دسترسی به این هوش مصنوعی در حال حاضر یک مشکل است زیرا در دسترس عموم نیست. کسانی که به دنبال دسترسی به نسخه اولیه چینچیلا هستند، می توانند برای دسترسی به نسخه اولیه این فناوری با کمپانی سازنده آن یعنی DeepMind در تماس باشند. از زمان نگارش این مقاله ای که می خوانید، هیچ جدول زمانی برای عرضه عمومی چینچیلا و همچنین ساختار قیمتی احتمالی برای ویژگی‌های این ابزار وجود ندارد.

  1. Microsoft Bing AI

جای تعجب نیست که مایکروسافت از بزرگترین رقبای ChatGPT است. Bing AI اساساً به عنوان یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کند، اگرچه دارای ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند «Chat» و «Compose» است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای ChatGPT استفاده شود. Bing AI از طریق مرورگر جدید مایکروسافت یعنی Edge و همچنین برنامه‌های موبایل Bing و Edge برای کاربران Android و iOS قابل دسترسی است. مانند ChatGPT، Bing AI نیز تا حد زیادی رایگان است و به کاربران اجازه می دهد تا حداکثر 1000 کار در ماه را ارسال کنند.

هوش مصنوعی بینگ به لطف مدل پرومتئوس با ChatGPT متفاوت است. پرومتئوس شکلی از محاسبات است که پاسخ‌های دقیق‌تر، به‌موقع و بهینه‌تری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند تا 1000 کلمه سؤال بپرسند، در حالی که ChatGPT دارای محدودیت 4096 کاراکتری (یا تقریباً 500 کلمه) است. Bing AI همچنین از بیش از 100 زبان پشتیبانی می‌کند و قابلیت جستجوی صوتی دارد. در صورتی که این هوش مصنوعی نتواند پاسخ خاصی به سوالی بدهد، هوش مصنوعی Bing مجموعه ای از توصیه ها را به کاربر ارائه می دهد. اما این جایگزین ChatGPT فاقد لحن گفتگوی ChatGPT خواهد بود. با این حال، اگر دریافت سریع اطلاعات جدید برای شما مهم است، Bing AI می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای ChatGPT استفاده شود.

  1. Bloom

BLOOM به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های جایگزین ChatGPT از نظر کمیت و کیفیت ویژگی‌ها است. این هوش مصنوعی یکی از بهترین دستیاران هوش مصنوعی در به حداکثر رساندن ویژگی هایی است که از ChatGPT الهام گرفته است. BLOOM با 176 میلیارد پارامتر قادر به ایجاد متن به 46 زبان طبیعی و 13 زبان برنامه نویسی است که آن را با برخی از بهترین دستیاران هوش مصنوعی برابر می کند. BLOOM در پاسخ به سؤالات، ترجمه و ارائه گرامر، مناسب است. این ابزار همچنین منبع باز است و راه را برای هر کسی که دانش مناسبی دارد هموار می‌کند تا بتواند توانایی‌های Bloom را افزایش دهد.

BLOOM را می‌توان در حال حاضر به صورت رایگان امتحان کرد و کسانی که با شرایط این هوش مصنوعی موافقت می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. BLOOM فاقد بسیاری از ویژگی‌های ChatGPT است و تمرکز محدودتری بر درک مطلب دارد. در همین حال، ChatGPT برای طیف گسترده‌تری از پرسش‌های مربوط به تولید زبان مناسب‌تر است. اگر تنها تمایل فرد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید متن، ترجمه یا خلاصه‌سازی است، BLOOM می‌تواند کمکی فوری با ابزارهای گسترده در اختیار فرد قرار دهد.

  1. Chatsonic

Chatsonic به عنوان یک جایگزین قوی برای ChatGPT به دلیل استفاده از هسته GPT-4 با آنچه ChatGPT می‌تواند به مشترکین ممتاز ارائه دهد، در نظر گرفته می شود. GPT-4 مدل زبانی بسیار بزرگتر با 170 تریلیون پارامتر است که امکان تنوع بیشتر در پاسخ‌های آن را فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند متن دقیق‌تر و منسجم‌تری تولید کند و همچنین وظایف پیچیده‌تری را انجام دهد. همچنین Chatsonic با Google Knowledge Graph ادغام شده است، که فقط اطلاعات منتشر شده را تا حد امکان به روز نگه می دارد. Chatsonic همچنین دارای برتری در تجزیه و تحلیل و سفارشی سازی خود است و در نتیجه، یک گزینه عالی برای مشاغلی است که به دنبال ادغام هوش مصنوعی در محیط کار هستند. Chatsonic همچنین با برنامه‌هایی مانند Slack، WhatsApp و Facebook Messenger ادغام می‌شود و برنامه‌های مخصوص به خود را دارد که کاربران می‌توانند برای مرورگرهای خود دانلود کنند.

در حالی که GPT-4 یک امتیاز مثبت برای Chatsonic است، اما شایان ذکر است که مانند ChatGPT برای استفاده از قالیت های حرفه ای این هوش مصنوعی باید پول پرداخت کنید. یک طرح حرفه ای Chatsonic تقریباً 20 دلار در ماه برای کاربران هزینه دارد. با این حال، Chatsonic دارای ویژگی های بیشتری برای توجیه اشتراک گران تر خود است، مانند توانایی تولید رندرهای هنری. کسانی که به دنبال امتحان کردن قابلیت Writesonic هستند، 10000 کلمه اول خود را رایگان دریافت می کنند.

  1. Google Bard

گوگل در مارس 2023 هوش مصنوعی Bard را راه‌اندازی کرد. با توجه به جایگاه این شرکت در جهان، این واقعیت که بسیاری از افراد این دستیار هوش مصنوعی را بر ChatGPT ترجیح می‌دهند، جای تعجب ندارد. افزودن عمق به بحث، استفاده گوگل از مدل زبانی منحصربه‌فرد خود است که باعث می‌شود این هوش مصنوعی به روشی منحصربه‌فرد به پرسش‌ها بپردازد که می‌تواند به پاسخ‌های متفاوتی نسبت به ChatGPT منجر شود. در همین حال، منابع داده Bard نیز منحصر به فرد هستند. این دستیار هوش مصنوعی گوگل دارای دسترسی بی‌درنگ به اینترنت است، دسترسی به داده‌های فعلی را فراهم می‌کند و در نهایت صدایی منحصربه‌فرد را در فضا ارائه می‌کند. در مقابل، ChatGPT بر روی یک مجموعه داده از پیش تعیین شده آموزش دیده است که از سال 2021 به روز نشده اند. این جنبه به تنهایی مزیت قابل توجهی را نسبت به ChatGPT به Bard می دهد.

با این وجود، ChatGPT چت ربات “هوشمندتری” است، زیرا می تواند بهتر از مکالماتی که با مردم دارد، یاد بگیرد و پاسخ های خود را بر اساس آن مکاملات و یادگیری ها تنظیم کند. با این حال، Bard فوراً سه پیش‌نویس مختلف از یک سؤال را تولید می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی پاسخ‌ها را با هم مقایسه و مقایسه کنند تا انتخاب مناسب خود را در مورد یک موضوع، آزادانه بررسی کنند. همچنین Bard از نظر تولید پاسخ‌های مختصر و خواندنی، برتری دارد، اگرچه ChatGPT ربات آماده‌تری برای تولید پاسخ‌ها و پیشنهادات خلاقانه است. درنهایت سلیقه و ترجیحات شخصی برای کسانی که به دنبال انتخاب یک ربات چت هستند، تعیین کننده خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.