قایق های برقی برای پیمودن مسافتهای دور می توانند از تعداد زیادی باطری یا ارتقای قایق با سیستم هیدروفویل برای کاهش مقاومت استفاده کند. به همین دلیل هیدروفیلSpiritBARTech35EF هر دو را انجام میدهد تا رکوردهای مسافت را جابه جا کند.
به گزارش تکناک، هنگامی که Candela در ژانویه، نسخه C-8 “Powered by Polestar” خود را به نمایش گذاشت، کشتی هیدروفویل کم مصرف با باتری 69 کیلووات ساعتی آن، برد 106 کیلومتری را ارائه داد که به میزان قابل توجهی بیشتر از قایق های برقی معمولی بود.
حالا، Spirit Yachts و BAR Technologies با همکاری یکدیگر قصد دارند این رکورد را بشکنند. SpiritBARTech35EF، با اینکه نامی عجیب و غریب دارد، در باتری سفارشی خود تقریبا 120 کیلووات ساعت انرژی ذخیره میکند و در نتیجه میتواند 185 کیلومتر را با سرعت کروز مناسب یعنی 41 کیلومتر در ساعت طی کند.
این عدد قطعاً از 57 مایل دریایی بیشتر است؛ ما حالا به یک قهرمان جدید در حوزه برد الکتریکی دلخواه خود رسیدیم. در مقایسه با برد این قایق 10 متری، یک قایق تفریحی متوسط کوچک معمولاً برای هر 6تا 8 کیلومتر، 3 لیتر سوخت مصرف می کند. بنابراین، 160 کیلومتر به طور تقریبی به حدوداً 100 لیتر سوخت میانجامد. گرچه بسیاری از قایقهای بنزینی با مخازنی بزرگتر از 100 لیتر مجهز هستند، اما برای عمده ای از آنها نادر است که در یک روز 185 کیلومتر طی کنند.
SpiritBARTech35EF از یک موتور HPM-400 که توسط شرکت بریتانیایی Equipmake، سازنده برخی از موتورهای الکتریکی بیشتر قدرتمند و نوآورانه در جهان، ساخته شده است، بهره میبرد. این موتور با توان تقریبی 80 کیلووات (107 اسب بخار)، قادر به بلند کردن قایق روی فویلهای خود و بر فراز امواج است. سرعت بیشینه این قایق به 52 کیلومتر در ساعت میرسد.
در چند سال اخیر، ما به تدریج شاهد افزایشی در تولید قایقهای هیدروفویلی بودهایم. انتظار میرود که این پیشرفت ادامه پیدا کند، زیرا این نوع قایق ها از نظر انرژی بسیار بهینه هستند و برای دستیابی به اهداف کربن صفر در این زمینه، نمیتوان به آنها بیتوجه بود.