فناوری ارتقای تصویر FSR 4 شرکت AMD، با پشتیبانی ابزار شخص ثالث OptiScaler، میتواند حتی در نبود پشتیبانی رسمی در بسیاری از بازیها، جایگزین نسخههای قدیمیتر شود.
به گزارش تکناک، شرکت AMD با انتشار نسخه چهارم فناوری ارتقای تصویر FSR خود، سرانجام به سطحی نزدیک به جدیدترین فناوریهای DLSS انویدیا رسیده است. در حالی که انویدیا از سالها پیش با بهرهگیری از هوش مصنوعی و شبکههای عصبی آموزشدیده، کیفیت تصویر نزدیک به رزولوشن اصلی را همراه با نرخ فریم بالا ارائه میداد، AMD تا همین اواخر از روشهای سنتی استفاده میکرد. اما اکنون، FSR 4 نیز بهکمک یادگیری ماشینی توسعه یافته است و از نظر کیفیت در جایگاهی میان DLSS 3 و نسخه پیشرفتهتر DLSS 4 قرار دارد.
با وجود این، مهمترین عامل موفقیت هر فناوری ارتقای تصویر، میزان پذیرش آن در بازیهای مختلف است و AMD در این زمینه همچنان از رقیب خود عقبتر است. در حالی که تنها حدود ۶۵ بازی از FSR 4 به صورت بومی پشتیبانی میکنند — آن هم عمدتاً عناوین نهچندان شناختهشده — بیش از ۱۲۵ بازی تا ماه مه ۲۰۲۵ از DLSS 4 همراه با فناوری تولید فریم بهرهمند شدهاند.
در این میان، راهحلهای متنباز و شخص ثالث مانند OptiScaler میتوانند وضعیت را بهنفع AMD تغییر دهند. OptiScaler — که پیشتر با نام CyberXeSS شناخته میشد — ابزاری است که میتواند فناوری ارتقای تصویر در بازیها را با گزینهای دیگر جایگزین کند. برای نمونه، اگر یک بازی فقط از FSR 2 پشتیبانی کند، این ابزار میتواند آن را به نسخههای جدیدتری همچون FSR 4، DLSS یا XeSS تبدیل کند.
نسخه جدید OptiScaler اکنون قادر است فناوری ارتقای تصویر FSR 4 را نیز در بازیها به کار گیرد، البته بهشرطی که بازی از API ولکان (Vulkan) استفاده نکند و نیازمند سیستمهای ضدتقلب (Anti-Cheat) نباشد. علاوه بر این، OptiScaler میتواند قابلیتهایی مانند تولید فریم (Frame Generation) و کاهش تأخیر ورودی (مانند Nvidia Reflex) را نیز به صورت جایگزین فراهم کند.

به عبارت دیگر، هر بازی که به طور اولیه از FSR 2 یا DLSS 2 به بالا پشتیبانی میکند، اکنون به صورت غیررسمی با FSR 4 نیز سازگار است؛ اگرچه نمیتوان آن را «آماده FSR 4» نامید، چرا که اجرای آن نیازمند تنظیمات دستی پیچیده و نصب فایلهای خاص برای هر بازی بهصورت مجزا است. این روند ساده و کاربرپسند نیست، اما در ازای دسترسی رایگان به فناوری ارتقای تصویر مدرن در تعداد بیشتری از بازیها، برای بسیاری ارزش امتحان کردن را دارد.
البته برای بهرهبرداری از فناوری ارتقای تصویر FSR 4 باید از کارت گرافیکهای سری RX 9000 شرکت AMD استفاده کنید، چراکه تنها این پردازندههای گرافیکی از شتابدهندههای هوش مصنوعی لازم برای اجرای FSR 4 برخوردار هستند. همچنین در صورتی که بازی نیازمند سیستم ضدتقلب باشد یا با API ولکان اجرا شود، استفاده از FSR 4 فعلاً ممکن نیست.
در نهایت، اگر کاربران بتوانند با کمی دستکاری فایلها و اعمال تنظیمات دستی کنار بیایند، میتوانند پیش از آنکه AMD به طور رسمی برای گسترش FSR 4 گام بردارد، از این فناوری بهرهمند شوند. نکته طنزآمیز اینجا است که AMD سختترین بخش توسعه را انجام داده، اما در مرحله آخر — یعنی همهگیر کردن این فناوری — متوقف مانده است. اکنون، این جامعه کاربری است که با منابع اندک، تلاش دارد FSR 4 را در بازیها فراگیر کند؛ کاری که از یک شرکت چند میلیارد دلاری نیز انتظار میرود. تا آن زمان، OptiScaler بهترین گزینه رایگان موجود برای ارتقای تجربه بصری بازیها است.