شرکت ایرباس در اجلاس ۲۰۲۵ خود که در تولوز فرانسه برگزار شد، اطلاعات جدیدی در مورد هواپیماهای مسافربری آینده خود با تأکید بر پروژههای نوآورانه ارائه کرد.
به گزارش تکناک، فناوریهای نوآورانه این شرکت قرار است هواپیماهای تکراهروی آینده آن را به طور چشمگیری متحول کنند. این هواپیماها با هدف بهبود کارایی سوخت، کاهش آلایندهها و افزایش راحتی مسافران طراحی شدهاند.
پیشبینی و نوآوریهای آینده
تعیین دقیق شکل خطوط هوایی در دهه آینده بهطور همزمان ساده و بسیار دشوار است. با گذشت بیش از یک قرن و ربع از پیشرفتهای مستمر، علم و فناوری هوافضا به طور گستردهای تثبیت شدهاند. همچنین طراحی کلی هواپیماهای تجاری از زمان معرفی موتورهای جت در دهه 1950 تاکنون تغییر چندانی نداشته است. با وجود این، حوزه هوانوردی همچنان باز است و امکان استفاده از ابزارها، مواد و ایدههای جدید برای بهبود آن وجود دارد.
اگرچه ایرباس در این اجلاس جزئیات زیادی ارائه نکرد، اما به یک سری از نوآوریهای احتمالی آینده اشاره شد. به عنوان مثال، ایرباس تصمیم گرفته است توسعه هواپیمای هیدروژنی خود را با سرعت کمتری پیش ببرد.
موتور توربوفن بدون پوشش و بالهای پرندهمانند
یکی از ویژگیهای بارز هواپیماهای آینده، استفاده از موتور توربوفن بدون پوشش است. ایرباس اعلام کرده که نسل آینده هواپیماهای این شرکت دارای بالهایی خواهند بود که از بالهای پرندگان الهام گرفتهاند. این بالها سبکتر، نازکتر و بلندتر هستند. این بالها که در مرکز توسعه فناوری بالهای ایرباس در فیلتون انگلستان طراحی شدهاند، قادر به تولید نیروی بالابر بیشتر و کاهش کشش هوا خواهند بود. همچنین برای تطابق با زیرساختهای موجود در فرودگاهها، این بالها قابلیت تاشدن خواهند داشت.
موتور جدید هواپیماهای مسافربری ایرباس
یکی دیگر از نوآوریهای ایرباس، توسعه یک موتور جت جدید است. این موتور که در پروژه «نوآوری انقلابی برای موتورهای پایدار» (RISE) این شرکت طراحی شده، از توربوفنهای مرسوم بزرگتر است و به جای آنکه در داخل محفظهای قرار گیرد، به صورت باز نصب میشود. این طراحی نوین میتواند بازده سوخت را تا 20 درصد نسبت به موتورهای فعلی بهبود بخشد و با سوختهای پایدار تا 100 درصد کار کند.
کاهش مصرف سوخت هواپیماهای مسافربری ایرباس
همچنین ایرباس به دنبال استفاده از فناوری هیبریدی است. این شرکت در همین راستا، از باتریهای لیتیوم-یون یا جامد و سیستمهای ولتاژ بالا برای نیروی محرکه استفاده خواهد کرد. این سیستمها نهتنها برای نیروی محرکه، بلکه برای راهاندازی سیستمهای داخلی مانند تهویه هوا و نورپردازی نیز بهکار گرفته میشوند، که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت است.
استفاده از مواد پایدار در هواپیماهای مسافربری ایرباس
علاوه بر این، ایرباس به دنبال جایگزینی مواد فعلی با پلیمرهای ترموپلاستیک تقویتشده با الیاف کربن (CFRTP) است. این مواد نسبت به پلاستیکهای تقویتشده با الیاف کربن (CFRP) دارای ویژگیهای بیشتری هستند. آنها قابل بازیافت و پردازش مجدد میباشند و هزینههای تولید را کاهش میدهند.
سیستمهای دیجیتال و خودکار
هواپیماهای آینده ایرباس مجهز به سیستمهای دیجیتال متصل خواهند بود که میتوانند به صورت آنی بهروزرسانی شوند و با سرعت بیشتری دادهها را پردازش کنند. سامانههای پیشرفته خودکار نیز به ایمنی بیشتر پرواز و کاهش حواسپرتی خلبانان در شرایط پیچیده کمک میکنند.
چرا هیدروژن هنوز بهطور کامل جایگزین نشده است؟
یکی از سوالات اصلی این است که چرا هواپیماهای آینده ایرباس هنوز از سوخت هیدروژن استفاده نمیکنند؟ ایرباس در این باره توضیح داد که اگرچه ساخت هواپیمای هیدروژنی امکانپذیر است، اما از نظر تجاری موفق نخواهد بود. این موضوع مشابه موفقیت فنی هواپیمای کنکورد است، که اگرچه یک دستاورد فناورانه بود، اما از نظر اقتصادی شکست خورد.
در حال حاضر، زیرساختهای لازم برای هواپیماهای هیدروژنی آماده نیستند. با وجود این، ایرباس همچنان به توسعه هواپیمای هیدروژنی 100 نفره با برد 1850 کیلومتر ادامه میدهد و متعهد به پروازهای هیدروژنی است. ایرباس معتقد است که این فناوری در آینده میتواند انقلابی در حملونقل هوایی ایجاد کند.
شرکت ایرباس با تمرکز بر نوآوریهایی مانند: موتورهای توربوفن بدون پوشش، بالهای تاشو و استفاده از سوختهای پایدار، در حال طراحی نسل بعدی هواپیماها است. این نوآوریها علاوه بر کاهش مصرف سوخت، باعث ایمنی و کارایی بیشتر نیز خواهند شد. ایرباس همچنان به تلاش برای توسعه فناوریهای هیدروژنی ادامه میدهد تا حملونقل هوایی سبزتری در آینده ایجاد شود.