شرکت چینی Hantek از نخستین شاسی یک تکه آلومینیومی خودروهای بزرگ رونمایی کرد که با روش ریختهگری کمفشار تولید شده است.
به گزارش سرویس خودروی تکناک، این شاسی به صورت یک قطعه آلومینیومی یکتکه تولید شده است و مساحتی حدود ۴.۱۸ مترمربع را پوشش میدهد. ضخامت دیوارهها در بخشهای مختلف بین ۴ تا ۵۰ میلیمتر متغیر است و این یعنی ساختاری با بیش از ۱۲ برابر اختلاف ضخامت در یک قطعه واحد ایجاد شده است. تولید چنین قطعه بزرگی با این تغییرات شدید ضخامت، پیش از این در هیچ پروژه خودرویی تحقق پیدا نکرده بود. شرکت Hantek اعلام کرد که هیچ شرکت دیگری در جهان تاکنون نتوانسته است به این سطح از کنترل دقیق هندسی در ریختهگری یکپارچه دست پیدا کند.
فریمهای آلومینیومی معمولی از دهها قطعه کوچک تشکیل میشوند، که باید جوشکاری یا پرچ شوند و همین اتصالات به نقاط ضعف سازه تبدیل میشوند. این فرایند زمانبر است و استحکام بلندمدت بدنه را کاهش میدهد. دستاورد جدید Hantek این زنجیره مونتاژ را حذف کرده و شاسی یک تکه آلومینیومی ارائه داده است که هیچ اتصال مکانیکی در بخش اصلی سازه آن وجود ندارد.
بخوانید: جنسیس در آستانه معرفی یک شاسیبلند آفرود لوکس برقی + تصویر
چالش اصلی پروژه، کنترل جریان آلومینیوم مذاب و انجماد یکنواخت بخشهایی با ضخامتهای متفاوت بود. شرکت Hantek با استفاده از آلیاژ اختصاصی و عملیات حرارتی دقیق، موفق شد ترکیبی از استحکام بالا، مقاومت خستگی طولانیمدت و سختی پیچشی قابل توجه ایجاد کند. حذف اتصالها و تولید یک ساختار یکپارچه باعث افزایش مقاومت در تصادف و کاهش وزن کلی سازه میشود.

این شرکت اعلام کرد که این فناوری میتواند به استاندارد جدیدی در تولید خودروهای برقی چین تبدیل شود و سازندگان را از مونتاژ چندبخشی سنتی بینیاز کند. یکپارچگی شاسی به معنای کاهش هزینه تولید، افزایش دوام و امکان طراحی بدنههای سبکتر و مقاومتر است.
نخستین محصولی که از این شاسی استفاده میکند، BYD Yangwang U8L است. این شاسیبلند لوکس با تکیه بر یک پیشرانه ترکیبی شامل موتور ۲.۰ لیتری توربو و چهار موتور برقی، توانی معادل ۱۱۸۰ اسببخار تولید میکند. شاسی آلومینیومی یک تکه نقش مهمی در تحمل این توان بالا دارد و وزن کمتر آن نیز باعث بهبود پایداری در رانندگی طولانی میشود. این خودرو برد تمامبرقی حدود ۲۰۰ کیلومتر و برد ترکیبی ۱٬۱۶۰ کیلومتر ارائه میدهد و نمونهای از کاربرد عملی فناوری جدید Hantek به حساب میآید.
به گفته تحلیلگران، معرفی نخستین شاسی آلومینیومی یک تکه جهان میتواند رقابت تازهای در صنعت خودرو ایجاد کند و موج جدیدی از تولید سازههای سبک، مستحکم و کارآمد را در بازار خودروهای برقی به جریان بیندازد.
پیشنهادی: بازگشت ولوو XC70 در قامت یک شاسیبلند هیبریدی
شرکت Hantek بهعنوان ارائهدهنده راهکارهای سبکسازی شاسی خودرو، با خودروسازان داخلی و بینالمللی از جمله BYD، Nio، فاو هونگچی و دانگفنگ لانتو همکاری دارد.

















