شرکت AMD با هدف رقابت جدی با انویدیا و کاهش فاصله تکنولوژی در بازار کارتهای گرافیکی، به تحقیق و توسعه در زمینه رهگیری پرتو (Path Tracing) در زمان واقعی و حذف نویز به کمک شبکههای عصبی پرداخته است.
به گزارش تکناک، شرکت انویدیا با داشتن عملکرد قوی، ویژگیهای پیشرفته و شهرت بالا، در حال حاضر بازار GPU را تحت کنترل دارد. این شرکت با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی در تکنولوژی DLSS، بهطور مؤثری کیفیت تصاویر را بهبود بخشیده و تجربه بصری را ارتقا داده است، در حالیکه AMD تاکنون موفق نشده در بازار مصرفی به این سطح از عملکرد برسد.
تامزهاردور مینویسد که در یک پست جدید از GPUOpen، شرکت AMD اعلام کرده است که تحقیقات آنها روی دستیابی به رهگیری پرتو در زمان واقعی روی GPUهای RDNA متمرکز شده است. این شرکت در حال طراحی شبکه عصبی اختصاصی برای حذف نویز است، که میتواند نویز موجود در تصاویر را که ناشی از استفاده محدود از نمونههای پرتو میباشد، کاهش دهد و کیفیت تصویر را بهبود ببخشد. این تکنیک که در اصطلاح به آن بازسازی پرتو گفته میشود، تاکنون توسط انویدیا در نسخههای پیشرفته DLSS با موفقیت پیادهسازی شده است.
در صورت موفقیت، این رویکرد جدید میتواند بهبود چشمگیری در کیفیت گرافیکی بازیها و نرمافزارهای رندرینگ ایجاد کند و به AMD اجازه دهد تا در رقابت با انویدیا در این حوزه پیشرو شود.
رهگیری پرتو، روش استاندارد و طلایی در گرافیکهای کامپیوتری به حساب میآید و برای رندر کردن تصاویر با کیفیت بالا به هزاران محاسبه پرتو برای هر پیکسل نیاز دارد. اما برای پیادهسازی این فناوری در زمان واقعی در بازیها، تعداد نمونهها باید به شدت کاهش یابد، که این موضوع باعث ایجاد نویز در تصویر میشود.
شرکت AMD قصد دارد با استفاده از شبکههای عصبی، فرایند حذف نویز و ارتقای کیفیت تصویر را یکپارچهسازی کند و به سطحی از کیفیت برسد که با راهحلهای انویدیا برابری داشته باشد.
این پیشرفت میتواند نسخه جدیدی از FidelityFX Super Resolution (FSR) AMD را به همراه داشته باشد، که امکان ارتقا و حذف نویز را همزمان انجام دهد و کیفیت بصری بالایی را با تعداد کمی از نمونههای پرتو فراهم کند.
با وجود این، برخلاف انویدیا که از واحدهای سختافزاری اختصاصی برای پردازش AI در GPUهای RTX استفاده میکند، پردازندههای گرافیکی AMD فاقد چنین ویژگیهایی هستند. بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا AMD قادر به پیادهسازی این فناوری روی سختافزارهای موجود خواهد بود یا نیاز به سختافزار جدید و پیشرفتهتری دارد.
اگر AMD موفق شود این فناوری را روی GPUهای فعلی خود پیاده کند، میتواند به نسخه جدیدی از FSR دست یابد که در تمامی GPUها قابل اجرا باشد، اما ممکن است این موضوع باعث محدودیتهایی در کیفیت شود.
در حالی که تقاضای رهگیری پرتو در بازیهایی مانند: Alan Wake 2، Black Myth Wukong و Cyberpunk 2077 RT Overdrive روزافزون است، به احتمال زیاد AMD به سختافزاری بسیار قدرتمندتر از محصولات فعلی خود نیاز خواهد داشت تا بتواند به سطح بالاتری از کیفیت تصویر دست یابد.