شرکت AMD در حال برنامهریزی برای استفاده از فرایند 4 نانومتری سامسونگ برای تولید APUهای Ryzen ردهپایین و پردازندههای گرافیکی Radeon است.
بهگزارش تکناک، شرکت AMD قصد دارد از فرایند ۴ نانومتری سامسونگ برای ساخت برخی از محصولات خود مانند پردازندههای مجتمع میانرده (APU) سری Ryzen و پردازندههای گرافیکی (GPU) سری Radeon استفاده کند.
وبسایت ورج بهنقل از منابع موثق پیشبینی میکند که AMD در آینده وابستگی بیشتری به کارخانههای ریختهگری سامسونگ پیدا خواهد کرد؛ زیرا احتمالاً تمام ظرفیت تولید TSMC بهدلیل تقاضای عظیم از بخشهای دیگر مانند هوش مصنوعی، رزرو شده است.
بهگفته wccftech، هنوز هیچ محصول خاصی ذکر نشده است؛ اما گفته میشود که از فرایند ۴ نانومتری سامسونگ برای ساخت APUهای پایینرده سری Ryzen استفاده خواهد شد. AMD طیف وسیعی از گزینههای APU را در سال جاری و سال آینده عرضه میکند؛ مانند محصولات سری Strix Point (مونولیتیک و چیپلت) و Kracken Point و Fire Range که مخصوص کاربران حرفهای است.
این تراشههای ۴ نانومتری ممکن است برای دستگاههای دستی (مانند کنسولهای قابلحمل) ساخته شوند که به بازاری محبوب تبدیل شدهاند. با ورود تراشههای Core Ultra اینتل به این بخش، میتوان انتظار داشت که AMD با APUهای آینده خود تنور رقابت را در این بازار گرمتر کند.
براساس اطلاعات قبلی، بهنظر میرسد که AMD از فرایند ۴ نانومتری سامسونگ برای APUهای سری Sonoma Valley خود که برای نسل بعدی کنسول دستی Steam Deck طراحی شدهاند، استفاده خواهد کرد.
همچنین، صحبتهایی درباره استفاده از فرایند ۴ نانومتری سامسونگ در نسل بعدی پردازندههای گرافیکی (GPU) سری Radeon وجود دارد. درحالحاضر، AMD فقط تأیید کرده است که معماری بهینهسازیشده RDNA 3+ آن در خانوادههای APU سری Strix Point بهکار خواهد رفت.
باتوجهبه شایعات، ممکن است شاهد برخی گزینههای مجزای پردازنده گرافیکی مبتنیبر همان معماری RDNA 3+ باشیم که از فرایند ۴ نانومتری سامسونگ استفاده میکنند؛ درحالیکه خطتولید RDNA 4 از فرایند ۴ نانومتری TSMC بهره خواهد برد. گفتنی است که خود خطتولید RDNA 4 شرکت AMD بر بخشهای میانرده و پایینرده تمرکز دارد؛ بنابراین، بعید است که در این خطتولید شاهد پردازنده گرافیکی پرچمدار باشیم.
Tech_Reve پیشازاین اشاره کرده بود که AMD در ابتدا قصد داشت APUهای کنسول PS5 Pro سونی را تولید کند؛ اما این پروژه لغو شد. آخرین خطتولید مهمی که از فرایند ساخت سامسونگ برای اهداف بازی استفاده کرد، خانواده Ampere GeForce RTX 30 انویدیا بود که براساس فرایند ۸ نانومتری ساخته شده و از خطتولید Ampere HPC هفت نانومتری TSMC جدا بود.