اپل و متا درزمینه تفاوت رویکردهایشان درباره قابلیت همکاری و حریم خصوصی وارد رقابت شدهاند. اپل بر حفاظت از حریم خصوصی و متا بر قابلیت همکاری بین پلتفرمها تمرکز دارد.
به گزارش تکناک، اپل و متا بر سر مسائل تعاملپذیری در برابر حریم خصوصی وارد رقابت لفظی شدیدتری شدهاند. اپل روز چهارشنبه با انتقاد از متا، اعلام کرد که درخواستهای متعدد این شرکت برای دسترسی به ابزارهای نرمافزاری اپل برای دستگاههای خود میتواند امنیت و حریم خصوصی کاربران را تحتتأثیر قرار دهد. این در حالی است که متا بهشدت این انتقادات را رد کرده و آنها را فاقد پایه و اساس دانسته است.
فهرست مطالب
درخواستهای متا برای دسترسی به فناوریهای اپل
متا که بهطور پیوسته درخواستهایی برای تعاملپذیری با سیستمهای اپل ارائه داده است، تاکنون ۱۵ درخواست مطرح کرده که بیش از هر شرکت دیگری است. این درخواستها شامل دسترسی به فناوریهای اپل برای گسترش دسترسی به خدمات و نرمافزارهای خود، مانند فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ میشود. اپل در گزارشی اعلام کرد که این درخواستها نگرانیهایی جدی درباره امنیت و حریم خصوصی کاربران ایجاد کرده است.
در گزارش اپل آمده است:
در اغلب مواقع، متا در تلاش است تا عملکرد نرمافزارهای خود را بهگونهای تغییر دهد که نهتنها عملکرد دستگاهها و خدمات اپل را تحتتأثیر قرار دهد؛ بلکه نگرانیهایی جدی درباره حریم خصوصی و امنیت کاربران ایجاد کند.
اپل بهویژه به درخواستهای متا برای تغییرات در نحوه عملکرد دستگاههای اپل اشاره کرده و گفته است که این تغییرات هیچ ارتباطی با استفاده واقعی از دستگاههای خارجی متا مانند عینکهای هوشمند و هدستهای متا کوئست ندارد.
نگرانیهای اپل درباره حریم خصوصی
به نقل از تککرانچ، اپل درباره تهدیداتی هشدار داد که این درخواستها برای حریم خصوصی کاربران بههمراه دارند. این شرکت بیان کرد:
اگر اپل به پذیرش تمام این درخواستها مجبور شود، متا میتواند به اطلاعات حساس کاربران، ازجمله پیامها، ایمیلها، تماسهای تلفنی، ردیابی فعالیتها و حتی عکسها و فایلها بدون هیچ محدودیتی دسترسی پیدا کند.
این اظهارات درحالی مطرح میشود که در سالهای اخیر، متا با جریمههای سنگین درزمینه نقض حریم خصوصی در اروپا روبهرو شده است.
واکنش متا: دفاع از تعاملپذیری
در مقابل، متا این انتقادات را رد کرد و سخنگوی این شرکت در بیانیهای گفت:
آنچه اپل در واقع میگوید، این است که آنها به تعاملپذیری اعتقادی ندارند. هر بار که اپل بهدلیل رفتار ضدرقابتی خود زیر فشار قرار میگیرد، با دلایل حریم خصوصی که هیچ پایه و اساس واقعی ندارند، از خود دفاع میکند.
قوانین اتحادیه اروپا و فشار بر اپل
این تنشها در حالی شدت گرفته که اتحادیه اروپا در تلاش است تا قانون «بازارهای دیجیتال» خود را برای اپل به اجرا بگذارد. طبق این قانون، اپل موظف است به رقبا و توسعهدهندگان اپلیکیشنها اجازه دهد تا با خدمات و محصولات این شرکت تعامل کنند. درصورت رعایتنکردن این قانون، اپل ممکن است با جریمههای سنگینی روبهرو شود که میتواند تا ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی این شرکت را شامل شود.
کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر اعلام کرد که اپل باید به رقبا و توسعهدهندگان اجازه دهد تا دسترسی مناسبی به خدمات و فناوریهای خود داشته باشند. این کمیسیون روز چهارشنبه یافتههای مقدماتی خود را منتشر کرد و به افراد و شرکتها و سازمانها مهلت داد نظرات خود را تا ۹ ژانویه درباره اقدامات پیشنهادی برای اپل ارسال کنند.
اقدامات پیشنهادی اتحادیه اروپا
اقدامات پیشنهادی اتحادیه اروپا از اپل میخواهد تا توضیحات دقیقی درباره مراحل مختلف، ضربالاجلها، معیارها و ملاحظات خود در ارزیابی درخواستهای تعاملپذیری ارائه دهد. همچنین، اپل باید به توسعهدهندگان بهطور منظم بهروزرسانیهایی درباره پیشرفتها و تغییرات ارائه دهد و بازخوردهای لازم را درزمینه اثربخشی راهحلهای خود دریافت کند.
این اقدامات بهویژه با هدف ایجاد مکانیزم بیطرفانه برای حل اختلافات فنی میان اپل و سایر توسعهدهندگان است که به نظر میرسد مهمترین بخش از تلاشهای اتحادیه اروپا برای تقویت تعاملپذیری در دنیای فناوری است.
رقابت اپل و متا بر سر تعاملپذیری و حریم خصوصی نشاندهنده جنگ شدید در دنیای فناوری است. درحالیکه اپل نگران تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی ناشی از دسترسیهای گسترده به فناوریهای خود است، متا خواهان دسترسی بیشتر به این فناوریها برای گسترش خدماتش است. در این میان، فشارهای اتحادیه اروپا بر اپل برای رعایت قوانین جدید نشان میدهد که این جنگ، نهتنها در سطح رقابت تجاری، بلکه در راستای تغییرات قانونی در بازارهای دیجیتال نیز در حال گسترش است.