تحلیلگران معتقدند ورود اپل به بازار گوشیهای تاشو، رقابت با سامسونگ و هواوی را افزایش و سهم زیادی از درآمد این بخش را به اپل میدهد.
به گزارش سرویس موبایل تکناک، ورود شرکت اپل به بازار گوشیهای تاشو در اواخر سال ۲۰۲۶ با پیشتازی آیفون فولد رشد سالانه ۳۰ درصدی در حملونقل جهانی این دستگاهها را در سال ۲۰۲۶ رقم خواهد زد. طبق پیشبینیهای IDC، گوشیها تاشو بهسرعت گسترش خواهند یافت و تا سال ۲۰۲۹ میتواند بیش از ۱۰ درصد از کل بازار گوشیهای هوشمند را ازآنِ خود کنند. با اینکه گوشیهای تاشو هنوز از نظر فروش از گوشیهای هوشمند استاندارد پیشی نخواهند گرفت، تحلیلگران انتظار دارند که آنها سهم نامتناسبی از درآمد و سود را به دست آورند.
درحالحاضر، سامسونگ و هواوی رقبای اصلی در این بازار هستند. سامسونگ قصد دارد در سال ۲۰۲۶ با مدل گلکسی زد تریفولد مشتریان اصلی را جذب کند؛ درحالیکه هواوی با پشتیبانی HarmonyOS Next، حملونقل گوشیهای تاشو خود را در چین و بازارهای بینالمللی منتخب تقریباً دو برابر افزایش خواهد داد.
ورود دیرهنگام اپل به این بخش پیشبینی میشود تأثیر شگرفی بهدنبال داشته باشد. تحلیلگران میگویند که زمان ممکن است چندان مهم نباشد؛ چراکه اولین آیفون تاشو این شرکت که انتظار میرود اواخر سال ۲۰۲۶ روانه بازار شود، بیش از ۲۲ درصد از سهم واحد جهانی و ۳۴ درصد از درآمد این بخش را در سال عرضه به خساب اپل واریز خواهد کرد.
میانگین قیمت فروش این دستگاه نزدیک به ۲,۴۰۰ دلار تخمین زده میشود که تقریباً سه برابر قیمت گوشی هوشمند معمولی است. این قیمتگذاری نشان میدهد که اپل خریدارانی را هدف قرار میدهد که از قبل برای تلفنهای پرچمدارش پول پرداخت میکنند و خواهان صفحهنمایش بزرگتر و طراحی منعطف و فرمفاکتور جدید هستند.
بازار گوشیهای هوشمند سنتی به دلیل طولانیترشدن چرخههای تعویض دستگاه و درک مصرفکنندگان از بهروزرسانیهای افزایشی خستهکننده با رکود مواجه است و فروشندگان برای حفظ علاقه خریداران در تلاش هستند. گوشیهای تاشو با ارائه دستگاهی جمعوجور که به صفحهنمایشی بهاندازه تبلت برای طیف وسیعی از کارها تبدیل میشود، راهحلی جذاب ارائه میدهند. مدلهای سه بار تاشو مانند گلکسی زد تریفولد این مفهوم را با تبدیل گوشی به ایستگاه کاری کوچک سهپنله بیشتر پیش میبرند.
پیشبینیها نشان میدهد که حملونقل گوشیهای تاشو در سال ۲۰۲۵ به ۲۰/۶ میلیون واحد (۱۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۴) خواهد رسید. این امر با پیشتازی سهتاشوی سامسونگ در طول سال و پایان سال با دستگاه اپل همزمان خواهد بود.

در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۸/۷ میلیون واحد گوشی تاشو ارسال شده که حدود ۱/۵ درصد از ۱/۲ میلیارد دستگاه گوشی هوشمند ارسالشده در همان سال را تشکیل میدهد. IDC انتظار دارد با مشارکت اپل، این سهم تا سال ۲۰۲۹ به ۱۰ درصد افزایش یابد. آمریکایشمالی و چین و اروپای غربی قویترین مناطق برای دستگاههای پریمیوم باقی میمانند. کرهجنوبی و بخشهایی از خاورمیانه نیز بهدلیل استقبال از گوشیهای ۱۰۰۰ دلاری و واکنش سریع به روندهای جدید، نفوذ چشمگیری خواهند داشت.
فروشندگان به بخشهایی مانند گوشیهای تاشو برای توجیه سرمایهگذاری در چیپستهای پیشرفته و نمایشگرها و سیستمهای دوربین نیاز دارند؛ زیرا رشد گوشیهای هوشمند سنتی ثابت مانده است. گوشیهای تاشو جایگزین گوشیهای استاندارد نخواهند شد؛ اما میتوانند خریدارانی را جذب کنند که هر چند سال یک بار گوشی خود را ارتقا میدهند و به پرداخت هزینه برای ویژگیهای پریمیوم تمایل دارند.

به نقل از اپلاینسایدر، بااینحال سؤال این است که مشتریان اصلی تا کجا بهدنبال این فناوری خواهند رفت؟ بسیاری از خریداران همچنان گوشیهای تخت ارزانتر را با دوربینهای بهتر و عمر باتری طولانی و ارزش تعویض مناسب ترجیح خواهند داد. آیفون ایر نوعی بستر آزمایشی برای این طرز فکر بوده است؛ چراکه دستگاهی سازشکارانه در خدمت فرم بر عملکرد است. آیفون فولد آن سازشها را بیشتر با هزینه گرانتر پیش خواهد برد.
باید دید که گوشیهای تاشو در بلندمدت محبوب خواهند شد یا خیر. امروزه، این بخش بخشی گرانقیمت با حاشیه سود و حجم کم است که اپل معمولاً چنین بازاری را دنبال نمیکند. تا زمانی که اپل آیفون فولد را معرفی کند، تعهد بلندمدت این شرکت به فرمفاکتور اینچنینی یا حتی عرضه آن نامعلوم باقی خواهد ماند.

















