در تازهترین گزارش مؤسسه Interbrand با عنوان Best Global Brands 2025، شرکت اپل برای سیزدهمین سال پیاپی توانست جایگاه نخست را در میان برترین برندهای جهان حفظ کند.
به گزارش تکناک، این شرکت عنوان قدرتمندترین برند جهانی را از آن خود کرده، هرچند ارزش برند آن نسبت به سال گذشته، اندکی کاهش یافته است.
شرکت اپل با ۴ درصد افت نسبت به سال گذشته، اکنون ارزشی معادل ۴۶۰٫۹ میلیارد دلار دارد. با وجود این، همچنان فاصله قابل توجهی با رقبای خود دارد.
در جایگاه دوم، مایکروسافت با رشد ۱۰ درصدی و ارزش ۳۸۸٫۵ میلیارد دلار قرار گرفته است. پس از آن گوگل با ۹ درصد افزایش و ۳۱۷٫۱ میلیارد دلار در رتبه سوم جای دارد. آمازون با رشد ۷ درصدی و ۲۱۹٫۹ میلیارد دلار چهارم شده و سامسونگ با کاهش ۱۰ درصدی و ۹۰٫۵ میلیارد دلار پنجم است.
گونزالو بروخو، مدیرعامل جهانی Interbrand در توضیح روند برترین برندهای جهانی امسال گفت: «خدمات دیجیتال و ظهور هوش مصنوعی، برندگان جدید را سریعتر از هر زمان دیگری خلق میکنند. تحول دیجیتال و نوآوری، اکنون به عامل تعیینکننده در رشد برندها تبدیل شده است. برندهایی که در صنایع مختلف دست به نوآوری میزنند و سرمایهگذاری بلندمدت در استراتژی برند انجام میدهند، در مسیر پیروزی قرار دارند؛ در حالی که تکیه بر میراث گذشته، کافی نیست.»

در فهرست امسال برترین برندهای جهانی، انویدیا (NVIDIA) با رشد خیرهکننده ۱۱۶ درصدی، بیشترین افزایش ارزش برند را تجربه کرده و با ۴۳٫۲ میلیارد دلار به رتبه پانزدهم صعود کرده است. این جهش چشمگیر بازتابی از نقش محوری این شرکت در توسعه فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی است.
علاوه بر انویدیا، شرکتهای کوالکام (Qualcomm) در رتبه ۳۹ با ارزش ۲۰٫۱ میلیارد دلار، دل (Dell) در رتبه ۵۱ با ۱۶٫۳ میلیارد دلار و شاپیفای (Shopify) در رتبه ۹۹ با ۶٫۹ میلیارد دلار، برای نخستینبار در میان صد برند برتر جهان قرار گرفتهاند.
در بخش دیگری از گزارش، برندهایی مانند: الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، اچپی (HP)، الجی (LG) و واتساپ (WhatsApp) بهعنوان «برندهای در حال رشد و قابل توجه» معرفی شدهاند، که نشانهای از پویایی بازار فناوری و ارتباطات در سالهای اخیر است.
در مجموع، مؤسسه Interbrand اعلام کرده است که ارزش کل ۱۰۰ برند برتر جهان به ۳.۶ تریلیون دلار رسیده است؛ رقمی که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار رشد نشان میدهد. نکته جالب توجه این است که نام ChatGPT سه بار در متن گزارش ذکر شده، اما هنوز در فهرست رسمی برترین برندهای جهانی قرار نگرفته است.
گزارش امسال Interbrand، به روشنی نشان میدهد که فناوری و هوش مصنوعی، اصلیترین محرک رشد برندهای جهانی در سال ۲۰۲۵ هستند.