شرکت اپل، غول فناوری آمریکایی، در راستای تلاش برای لغو ممنوعیت فروش آیفون ۱۶ توسط دولت اندونزی، با افزایش ده برابری پیشنهاد سرمایهگذاری خود در این کشور، قصد دارد ۱۰۰ میلیون دلار در اندونزی سرمایهگذاری کند.
به گزارش تکناک و به نقل از برخی منابع آگاه، این سرمایهگذاری که طی دو سال آینده انجام خواهد شد، بخشی از برنامه اپل برای توسعه فعالیتهای خود در جنوب شرق آسیا است.
پیشتر، اپل برنامهای برای سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری در یک کارخانه تولید لوازم جانبی و قطعات در شهر باندونگ، واقع در جنوب شرقی جاکارتا، ارائه داده بود.
وزارت صنعت اندونزی، ماه گذشته مجوز فروش آیفون ۱۶ را به دلیل عدم رعایت الزام استفاده ۴۰ درصدی از محتوای داخلی برای گوشیهای هوشمند و تبلتها، ممنوع کرده بود.
این وزارتخانه پس از دریافت این پیشنهاد جدید، از اپل خواسته است که برنامه خود را به تحقیق و توسعه در زمینه گوشیهای هوشمند متمرکز کند.
به گفته منابع آگاه، وزارت صنعت اندونزی هنوز تصمیم نهایی خود را درباره پیشنهاد جدید اپل اعلام نکرده است.
در پی ارائه پیشنهاد اولیه اپل، وزارت صنعت از مدیران ارشد این شرکت خواسته بود با وزیر صنعت اندونزی، آگوس گومیوانگ کارتاساسمیطا، دیدار کنند. اما در جریان این سفر، مدیران ارشد اپل بهجای وزیر با مدیرکل وزارتخانه ملاقات کردند.
طبق اعلام دولت اندونزی، اپل تاکنون تنها ۱.۵ تریلیون روپیه (۹۵ میلیون دلار) از طریق آکادمیهای توسعهدهندگان در این کشور سرمایهگذاری کرده است، که کمتر از تعهد ۱.۷ تریلیون روپیهای آن است.
علاوه بر اپل، شرکتهای دیگری مانند آلفابت (مالک گوگل) نیز به دلیل عدم سرمایهگذاری کافی با ممنوعیت فروش محصولات خود، از جمله گوشیهای پیکسل، در اندونزی مواجه شدهاند.
این سیاستهای سختگیرانه از سوی دولت اندونزی با هدف تقویت تولید داخلی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی اتخاذ شده است.
دولت پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور جدید اندونزی، همچنان بر فشار به شرکتهای بینالمللی برای افزایش سرمایهگذاری در این کشور تأکید دارد.
اندونزی در دوران ریاستجمهوری جوکو ویدودو نیز از چنین تاکتیکهایی استفاده کرده بود. به عنوان مثال، سال گذشته تیکتاک، متعلق به شرکت بایتدنس، به دلیل نگرانیهای مربوط به رقابت با محصولات ارزانقیمت چینی مسدود شد.
این اقدام باعث سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تیکتاک در یک پروژه مشترک با توکوپدیا، زیرمجموعه گروه GoTo، شد.
اپل امیدوار است با سرمایهگذاری جدید خود، به طور کامل به بازار ۲۷۸ میلیونی مصرفکنندگان اندونزی دسترسی پیدا کند. نیمی از این جمعیت زیر ۴۴ سال و علاقهمند به فناوری هستند.
با وجود این، برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که چنین سیاستهایی ممکن است شرکتهای دیگر را از گسترش فعالیتهای خود در اندونزی باز دارد و در عین حال، اهداف دولت پرابوو برای جذب سرمایهگذاری خارجی را با چالش مواجه کند.
هنوز مشخص نیست سرمایهگذاری پیشنهادی اپل شامل کدام شرکتها یا پروژهها خواهد شد، اما انتظار میرود این شرکت از طریق همکاری با شرکای خود مانند فاکسکان، بر تولید قطعات حیاتی برای محصولات خود متمرکز شود.