اپل با رونمایی از مجموعهای از ویژگیهای جدید ایمنی کودک، گام مهمی برای افزایش کنترل والدین بر ارتباطات فرزندانشان برداشت.
به گزارش تکناک، این قابلیتها که قرار است پاییز امسال با عرضه iOS 26، iPadOS 26، macOS Tahoe 26، watchOS 26، visionOS 26 و tvOS 26 در دسترس قرار گیرند، شامل ابزارهایی برای محدودسازی و نظارت دقیقتر بر ارتباطات کودکان با دیگران در فضای مجازی است.
بر اساس این بهروزرسانیها، کودکان برای ارسال پیام به شمارههای جدید باید از والدین خود اجازه بگیرند. این درخواستها از طریق اپلیکیشن Messages نمایش داده میشود و والدین میتوانند با لمس یک دکمه آن را تأیید یا رد کنند.
اپل همچنین قابلیتی به نام PermissionKit را معرفی کرده که به توسعهدهندگان امکان میدهد عملکردی مشابه را در اپلیکیشنهای خود پیادهسازی کنند. این قابلیت به کودکان اجازه میدهد برای گفتوگو، دنبال کردن یا افزودن کاربران، درخواست مجوز والدین را ارسال کنند.
ویژگیهای جدید اپل بهویژه برای کاربران زیر ۱۳ سال شامل اعمال خودکار فیلترهای وب و محدودیتهای برنامهای است. برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال نیز، تنظیمات محافظتی متناسب با سن فعال خواهد شد. ابزار Communication Safety نیز ارتقا یافته است تا هنگام شناسایی تصاویر برهنه در تماسهای FaceTime وارد عمل شود و تصاویر برهنه در آلبومهای اشتراکی Photos را بهصورت خودکار تار کند.

به نقل از ورج، یکی دیگر از بهروزرسانیهای مهم، گسترش ردهبندی سنی در فروشگاه App Store است. در این نسخه، دستهبندیهای دقیقتری مانند ۱۳+، ۱۶+ و ۱۸+ به اپلیکیشنها افزوده میشود. همچنین والدین قادر خواهند بود بدون فاش کردن تاریخ تولد دقیق فرزند، بازه سنی او را با اپلیکیشنها به اشتراک بگذارند. توسعهدهندگان از طریق API جدیدی با عنوان Declared Age Range API میتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
این تغییرات در حالی صورت میگیرد که برخی شرکتها از جمله Meta، Snap و X به همراه ائتلافی از ارائهدهندگان محتوای بزرگسالان، خواستار تصویب قوانینی برای الزام فروشگاههای اپلیکیشن به تأیید سن کاربران شدهاند؛ درخواستی که اپل به دلیل نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران با آن مخالفت کرده است. با این حال، ایالتهای یوتا و تگزاس پیشتر قوانین مربوط به احراز سن کاربران در فروشگاههای اپلیکیشن را تصویب کردهاند.
اپل بخشی از این قابلیتهای جدید را در بیانیه خبری اخیر خود و پیشتر نیز در یک وایتپیپر رسمی معرفی کرده بود. این اقدامات نشاندهنده تمرکز جدی این شرکت بر ایمنی دیجیتال کودکان و افزایش نقش والدین در دنیای آنلاین است.