اختلال سرویس آژور مایکروسافت در خاورمیانه پساز قطعی کابلهای زیردریایی دریای سرخ رخ داد و کاربران را با کُندی بسیار مواجه کرد.
به گزارش تکناک، مایکروسافت اعلام کرد که سرویس پلتفرم ابری آژور این شرکت که روز شنبه بهدلیل قطعی کابلهای فیبرنوری زیردریایی در دریای سرخ دچار اختلال شده بود، در همان روز به حالت عادی بازگشته است. این حادثه باعث افزایش تأخیر و کندی برای کاربران در سراسر خاورمیانه شده بود.
به نقل از اینگجت، مایکروسافت صبح روز شنبه، وقوع «قطعی فیبر زیردریایی» را گزارش داد که بهطور مستقیم بر عملکرد سرویس آژور در منطقه خاورمیانه تأثیر گذاشت. بااینحال، این شرکت اعلام کرد که با موفقیت ترافیک دادهها را از مسیرهای جایگزین و سالم عبور داده و تا عصر همان روز، مشکل تأخیر را برای کاربران برطرف کرده است.

غول فناوری آمریکایی دلیلی برای قطعشدن این کابلها ارائه نکرده است. کابلهای زیردریایی که در کف اقیانوسها قرار دارند، ستون فقرات اینترنت جهانی محسوب میشوند و بسیار آسیبپذیرند. درحالیکه گاهی لنگر کشتیها بهطور تصادفی باعث آسیب به آنها میشود، سابقه حوادث عمدی نیز در این منطقه پرتنش وجود دارد. در سال ۲۰۲۴، دولت به رسمیت شناختهشده یمن جنبش حوثیهای این کشور را مسئول قطع کابلهای مشابهی در دریای سرخ معرفی کرده بود.
اگرچه مایکروسافت توانست در این مشکل بهسرعت سرویسدهی را با تغییر مسیر ترافیک عادی کند، در بیانیه خود خاطرنشان کرد که تعمیر فیزیکی قطعی کابلهای زیردریایی ممکن است زمانبر باشد. این شرکت تأکید کرده است که تا زمان تعمیر کامل، بهطور مداوم مسیرهای ارتباطی را برای کاهش تأثیر بر مشتریان، نظارت، متعادلسازی و بهینهسازی خواهد کرد.