شرکت BMW موتورراد از موتورسیکلت دستساز با نام تیتان بر پایهی BMW R 1300 R با ظاهری خیرهکننده، شاسی مسابقهای و سیستم تزریق نیتروژن رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، BMW موتورراد (BMW Motorrad) بخش موتورسیکلتسازی شرکت BMW آلمان است که به طراحی، تولید و فروش موتورسیکلتهای این برند میپردازد.این مدل مفهومی که بهدست تیمی خلاق در داخل مجموعهی BMW طراحی و ساخته شده، پاسخی جسورانه به علاقهمندان سرعت و طراحیهای غیرمتعارف است؛ مدلی که به گفتهی شرکت سازنده، شمایلی «شبیه به گربهای شکاری دارد که حتی در حالت سکون نیز آمادهی جهش است.»
در ساخت Titan خبری از پوششهای سنگین و طراحی کلاسیک نیست. بدنهی این موتورسیکلت با حذف تزئینات سنتی، ماهیت تهاجمی و عملکردی خود را آشکار کرده است. شاسی تقویتشدهی Wilbers، بازوی نوسان بسیار بلند، و اگزوز Akrapovič از جمله ویژگیهای شاخص این مدل هستند.

در بخش جلویی، ورودی هوای اغراقآمیزی قرار گرفته که وزن بصری موتورسیکلت را به جلو منتقل کرده و بهنظر میرسد برای مهار بلند شدن چرخ جلو در هنگام شتابگیری ناگهانی طراحی شده است. چراغ جلوی باریک و طراحی گرافیکی با رنگهای نمادین BMW ، حال و هوایی شبیه به بازیهای ویدیویی به Titan بخشیدهاند.
در دل Titan، قدرتمندترین موتور بوکسر تاریخ BMW قرار دارد؛ یک پیشرانهی ۱۳۰۰ سیسی که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰ پوندفوت (۸۱ نیوتنمتر) گشتاور تولید میکند. سیستم اگزوز از هر دو سیلندر به زیر زین میرسد و از طریق یک خروجی دوگانه در بخش عقب تخلیه میشود.
اما نقطهی اوج این موتورسیکلت، وجود یک کپسول نیتروژن واقعی در بخش عقب است. با فشردن یک دکمه، گاز نیتروژن وارد ترکیب سوخت شده و نیروی مضاعفی برای شتابگیری درگ فراهم میکند. این قابلیت، Titan را به یکی از معدود موتورسیکلتهایی تبدیل میکند که بهصورت مفهومی با سیستم NOS عرضه شدهاند.
اگرچه آمار رسمی برای شتاب یا سرعت نهایی Titan منتشر نشده، اما با توجه به مشخصات فنی آن میتوان انتظار داشت که این مدل بهراحتی از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۳.۴ ثانیهای مدل پایهی R 1300 R فراتر برود.



Titan حاصل ایدهپردازی و اجرای تیمی کوچک اما خلاق در دل BMW است. افرادی مانند پل زومرر و توماس بکر بهعنوان سازندگان نمونه اولیه، فیلیپ لودویگ بهعنوان مدیر پروژه، آندریاس مارتین طراح بدنه و ترزا اشتوکنبروک متخصص رنگ و گرافیک در این پروژه نقشآفرینی کردهاند.
BMW اعلام کرده که فعلاً هیچ برنامهای برای تولید انبوه یا کاربرد خاص این مدل ندارد. Titan بیشتر بهعنوان یک مدل مفهومی و نمایشی طراحی شده تا توجه علاقهمندان را به مدل پایهی R 1300 R جلب کند ،مدلی که قرار است در اواخر سال جاری میلادی وارد بازار آمریکا شود.
با این حال، حضور نیتروژن در این پروژه صرفاً به همان مدل نمایشی محدود میشود و کاربران نهایی نباید انتظار چنین قابلیتهایی را در نسخهی تولیدی داشته باشند.
BMW با Titan بار دیگر نشان داد که مرز میان طراحی مفهومی و عملکرد واقعی را میتوان با جسارت و نوآوری جابهجا کرد. این مدل نهتنها نمایشی خیرهکننده از توان مهندسی و طراحی BMW است، بلکه راهی برای بازتعریف هیجان در موتورسیکلتهای مدرن محسوب میشود، حتی اگر هرگز به تولید انبوه نرسد.