تصاویر رسمی نسل جدید BMW X5 با طراحی مبتنی بر Neue Klasse منتشر شده است که از سال 2026 وارد بازار خواهد شد.
به گزارش تکناک، شرکت BMW میداند که تنوع، چاشنی زندگی است، به همین دلیل قصد دارد نسل بعدی X5 را تقریباً با همه انواع سامانههای محرکه عرضه کند. در کنار نسخههای معمولی بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبریدی، یک نسخه هیدروژنی با سامانه سلول سوختی ارائه خواهد شد که به طور مشترک با تویوتا توسعه یافته است. اما این پایان کار نیست؛ یک خودروی برقی باتریمحور هم در دست توسعه است. حتی زمزمههایی درباره یک خودروی برقی با رنج اکستندر شنیده میشود؛ چیزی که بایرن پیشتر تجربه آن را با عرضه هاچبک متفاوت i3 داشته است، که موتور کوچک بنزینی آن به عنوان ژنراتور عمل میکرد.

شرکت BMW هنوز جزئیات مربوط به نسل پنجم این لوکسبارج را منتشر نکرده اما تأیید کرده است که نخستین مدل هیدروژنی آن در سال 2028 وارد تولید خواهد شد. با وجود این، نیازی نیست تا آن زمان برای کنار رفتن پوشش استتاری صبر کنیم. انتظار میرود که BMW X5 جدید (با کد G65) زودتر از سال آینده معرفی شود. در همین حال این تصاویر، نخستین نگاه رسمی ما به رقیب Mercedes GLE در نسخه سلول سوختی را ارائه میدهند.
حتی با وجود استتار، چندین نکته جالب قابل مشاهده است. چهره Neue Klasse بهوضوح زیر الگوی چرخشی پنهان شده و جلوپنجرههای عمودی الهامگرفته از طراحی رترو را مخفی کرده است، که پیشتر در iX3 دیدهایم. چراغهای جلو به نظر میرسد فرم و ابعاد نهایی خود را پیدا کرده باشند، هرچند گرافیک داخلی آنها در نسخه تولیدی زیباتر خواهد بود. خوشبختانه، BMW در اینجا چراغهای دوگانه را مانند X7 بزرگتر و XM جسورانه، به کار نگرفته است.

جلوپنجره رترو جذابترین بخش ماجرا نیست. نگاه نزدیکتر به نمای جانبی، نبود دستگیرههای سنتی درها را آشکار میکند. در عوض، بالههایی که در خط کمربند ادغام شدهاند، یادآور نسخههای ویژه Speedtop و Skytop بر پایه M8 یا حتی کراساوور برقی Mustang Mach-E هستند.
در بخش عقب، به نظر میرسد درِ دوتکه همچنان حفظ شده است، چرا که درِ پشتی توسط یک خط افقی مشکی تقسیم شده است. این موضوع در دوران صرفهجویی امروزی، یک غافلگیری خوشایند محسوب میشود، بهویژه از آنجا که سری 5 Touring توانایی باز شدن جداگانه شیشه عقب را از دست داده است. برخلاف برخی رقبا، BMW برفپاککن عقب را زیر اسپویلر سقف مخفی نکرده است. چراغهای باریک و ساده فعلی صرفاً موقتی هستند و قرار است جای خود را به چراغهای پهنتر بدهند؛ مشابه کلاسترهای شاخص iX3 جدید که تقریباً در مرکز به هم میرسند.
شرکت BMW هنوز فضای داخلی X5 جدید را نشان نداده است، اما کابین iX3 مدل 2027 پیشنمایش روشنی ارائه میدهد. باید انتظار یک داشبورد بازطراحیشده با صفحهنمایش مرکزی 17.9 اینچی داشت. یک سامانه پروجکشن سرتاسری با نام Panoramic Vision جایگزین پشتآمپر سنتی خواهد شد. این سامانه، سه بخش ثابت در مقابل دید راننده و شش بخش قابل شخصیسازی برای سرنشین دارد، که اطلاعات را در پایین شیشه جلو نمایش میدهند.

BMW X5 جدید برای رسیدن به حداقلگرایی، دکمههای سنتی و حتی کنترلر چرخشی iDrive را کنار خواهد گذاشت. در نسل دوم iX3 حتی جهت جریان هوا هم از طریق صفحهنمایش لمسی تنظیم میشود. دیر یا زود، همه مدلهای BMW این رویکرد سادهسازیشده را دنبال خواهند کرد. این شرکت قصد دارد تا پایان 2027، بیش از 40 مدل جدید یا بهروزرسانیشده را با DNA مربوط به Neue Klasse عرضه کند. X5 یکی از نخستین خودروهای احتراقی خواهد بود که این زبان طراحی را در سال 2026 و همزمان با نسل بعدی 3 Series Sedan دریافت میکند.
اینکه پیکربندی سهردیفه همچنان ارائه خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست، هرچند به احتمال زیاد BMW مشتریان را به سوی X7 هدایت کند. این SUV بزرگتر در سال 2027 وارد نسل دوم میشود و انتظار میرود که نسخه تمامبرقی داشته باشد، هرچند خبری از نسخه سلول سوختی برای آن نخواهد بود.

در حالی که نسخههای بنزینی و پلاگین هیبریدی BMW X5 جدید به طور جهانی عرضه میشوند، نسخه دیزلی به احتمال زیاد بیشتر در اروپا و چند بازار محدود باقی خواهد ماند. در همین حال، نسخه هیدروژنی با سلول سوختی نیز به احتمال زیاد فقط در تعداد معدودی از مناطق ارائه خواهد شد. طبق مطالعه H2Stations.org، تا پایان 2024 تنها حدود 1160 ایستگاه سوختگیری هیدروژنی در جهان وجود داشت. این تعداد ممکن است تا 2028 و زمان عرضه iX5 Hydrogen افزایش یابد، اما BMW بعید است که این نسخه را به طور گسترده عرضه کند، چرا که زیرساخت آن همچنان بسیار محدود است.
شرکت BMW و شریک آن تویوتا از معدود خودروسازانی هستند که همچنان روی هیدروژن سرمایهگذاری میکنند. در حالی که Stellantis به تازگی از اهداف سلول سوختی خود عقبنشینی کرده است، اما شرکتهایی مانند: هیوندای، هوندا، جنرال موتورز و رنو/آلپاین همچنان از این فناوری حمایت میکنند.