BMW یک سدان الکتریکی سری 5 با دوام باتری بیش از ۳۰۰ مایل (480 کیلومتر) معرفی کرد که در دو نسخه eDrive40 با مسافت بیشتر و M60 xDrive با ظاهری اسپرت عرضه خواهد شد.
به گزارش تکناک، شرکت آلمانی در این هفته اعلام کرد که نسل هشتم سدانی که بین سری 3 و سری 7 قرار دارد، به عنوان نسخه الکتریکی یعنی i5 و همچنین نسخه جدید بنزینی روانه بازار خواهد شد. BMW به طرزی مشابه با سری 4 و سری 7، خودروهایی با موتور بنزینی خود را برمبنای نیروی الکتریکی توسعه داده و به بازار عرضه میکند.
مدل سدان الکتریکی سری 5 با دو نسخه مختلف عرضه میشود. یک نسخه i5 eDrive40 که با سیستم پیشرانش عقب، قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۵ پوند فوت را ارائه میدهد و نسخه دیگر i5 M60 xDrive که با سیستم پیشرانش چهار چرخ، قدرت ۶۰۱ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ پوند فوت را به ارمغان میآورد.
نسخه سدان الکتریکی سری 5 eDrive40 در شش ثانیه از صفر تا 96 کیلومتر در ساعت شتاب میگیرد، در حالی که نسخه M60 با فاصلهی زمانی تنها ۳.۸ ثانیه، این راه را طی میکند. هر دو نسخه به صورت الکترونیکی در سرعت 193 کیلومتر در ساعت محدود میشوند.
باتری i5 با ظرفیت ۸۱.۲ کیلوواتساعت به استاندارد WLTP، میتواند با مصرف کمتر، حداکثر ۵۱۶ کیلومتر (۳۲۰ مایل) مسافت را طی کند. درباره شارژ نیز، BMW با Electrify America فولکس واگن همکاری میکند تا در طول دو سال، شارژ سریع نامحدود تا ۳۰ دقیقه را فراهم کند. این بدین معنی است که i5 قادر است تا حداکثر ۲۰۵ کیلووات شارژ سریع را دریافت کرده و با استفاده از آن، باتری خود را در مدت حدود ۳۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.
مدل سری 5 الکتریکی، به عنوان یکی از اولین خودروهای BMW با قابلیت رانندگی بدون دست (hands-free)، به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو همچنین قادر است که پیشنهاد تغییر مسیر دهد و راننده میتواند با نگاه کردن به آینههای بیرونی، آن را تأیید کند.
شرکت BMW، سیستم سرگرمی سری ۵ را برای اولین بار بازطراحی کرده است که شامل بازی درون خودرو می شود. تعدادی از بازیها، در حالت پارک خودرو، قابل دسترسی هستند و به عنوان مثال در زمان شارژ ، به گذراندن وقت کمک خواهند کرد. همچنین، پخش ویدیویی نیز برای خودروهای پارک شده در دسترس خواهد بود.
طراحی جلو پنجره kidney در مقایسه با i7 و iX کمی کاسته شده است، اما همچنان برای رانندگان قابل تشخیص است. جلو پنجره به طور معمول به یک طراحی قطبی تبدیل شده است، به ویژه در خودروهای الکتریکی که به جریان هوای کمتری نیاز دارند، اما BMW از این سبک خاص عقب نمیماند.
i5 با قیمتی حدود ۶۷،۷۹۵ دلار، هنوز هم یک خودروی پریمیوم است. این خودرو شامل اعتبارات مالیاتی قانون کاهش تورم (Inflation Reduction Act) نخواهد بود چراکه حداکثر قیمت مجاز آن ۵۵ هزار دلار تعیین شده است. همچنین، نسخه M5 قدرتمندتر و گرانتر i5 که از ۸۵،۰۹۵ دلار شروع میشود، نیز شامل این کارمزد نخواهد بود.