حذف کامل برنامه های Arm32 با ورود ویندوز 12

ویندوز 12 و پردازنده های Qualcomm Oryon از برنامه های Arm32 پشتیبانی نخواهند کرد و این امر باعث حذف برنامه های Arm32 در رایانه های ویندوزی می شود.

به گزارش تکناک، کنفرانس Microsoft Build به پایان نزدیک می شود. در این کنفرانس، شرکت مایکروسافت چندین بهبود را برای ویندوز، برنامه ها و خدمات خود اعلام کرد. اما همانطور که توسط XDA برجسته شده است، مایکروسافت نیز قصد دارد یک ویژگی را از سیستم عامل پرچمدار خود حذف کند که البته این تغییرات، تاثیر زیادی نخواهد داشت.
در جلسه‌ای از Build 2023، خبری دریافت کردیم که پردازنده‌های آینده Qualcomm Oryon و نسخه بعدی اصلی ویندوز از برنامه های Arm32 پشتیبانی نخواهند کرد. برنامه‌ های Arm32 در این روزها چندان شایع نیستند چراکه  بسیاری از آن‌ها به Arm64 یا x86 ارتقاء یافته‌اند. با این حال ممکن است پس از اعمال این تغییرات، چند برنامه دیگر نیز کار نکنند.

یک سند مایکروسافت مشخص می کند که پشتیبانی از نسخه های 32 بیتی ARM برنامه ها در یک نسخه آینده از ویندوز 11 حذف خواهد شد. این باعث می شود زمان بندی دقیق برای پایان Arm32 کمی مبهم باقی بماند، اما ما می دانیم که پشتیبانی از برنامه های قدیمی تر به پایان خواهد رسید.

مایکروسافت نام رسمی نسخه بعدی ویندوز را به اشتراک نگذاشته است، اما شرکت در حال کار بر روی یک نسخه جدید از سیستم عامل است. نسخه بعدی ویندوز تا سال 2024 منتشر نمی‌شود، اگرچه زمانبندی ممکن است تغییر کنند. انتظار می‌رود که تراشه‌های Qualcomm Oryon  هم در طول سال 2024 عرضه شوند. تا آن زمان، برنامه های Arm32 باید از ویندوز دور باشد ، بنابراین بهترین برنامه‌های ویندوز تحت تاثیر این تغییر قرار نخواهند گرفت.

پردازنده‌های Qualcomm Oryon بر اساس تکنولوژی تحت مالکیت شرکت Nuvia خواهند بود. این معامله در حال حاضر در مقابل یک دادخواست از طرف شرکت Arm Ltd قرار دارد که ادعا می‌کند کوالکام قراردادهای لایسنس را نقض کرده است. در صورت تایید این معامله، می‌تواند به یک ارتقاء اجباری برای Windows در رایانه های ARM منجر شود.

به گفته کوالکام، این تراشه‌های جدید دارای تعداد قابل توجهی طراحی های برنده هستند. شرکت انتظار دارد تا در سال 2024 نقطه عطفی برای رایانه های Snapdragon با ویندوز ببیند. کوالکام ادعا می‌کند که پردازنده‌های Oryon ، می‌توانند با تراشه‌های سری M شرکت اپل رقابت کنند. اگر این ادعا درست باشد، می‌تواند منجر به یک تغییر عمده در محاسبات Windows on ARM شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.