در حالیکه شرکت BMW بهوضوح اعلام کرده که نسل بعدی M3 همچنان با پیشرانه بنزینی شش سیلندر عرضه خواهد شد، اما اکنون مشخص شده که این پیشرانه از نوعی کاملاً جدید خواهد بود؛
به گزارش تکناک، نسل آینده این سدان اسپرت تا دو سال دیگر روانه بازار خواهد شد و در دو نسخه متفاوت عرضه میشود: یکی کاملاً برقی و دیگری با “نوع جدیدی از پیشرانه شش سیلندر”.
فهرست مطالب
پیشرانه جدید، احتمالی برای تحول کامل در BMW M3

دکتر مایک رایشت، مدیر خط تولید Neue Klasse در BMW، در گفتوگویی با مجله Top Gear درباره M3 جدید صحبت کرده است. هرچند تمرکز این مصاحبه روی نسخه برقی بوده، اما رایشت اشارههایی هم به مدل بنزینی داشته است. او گفته: «میخواهیم این مدل را از نظر دینامیکی، بهترین خودروی M تاریخ کنیم. همچنین آن را با نوع جدیدی از موتور شش سیلندر ارائه میدهیم، چون میدانیم هنوز برخی از طرفداران وفادار M آماده تغییر نیستند.»
این اظهارات در حالی مطرح شده که پیشرانه فعلی S58 که از نسخه ارتقایافته B58 محسوب میشود، از سال ۲۰۱۹ در مدل X3 M بهکار گرفته شده است و در قویترین نسخه تا ۵۵۲ اسببخار قدرت دارد. این موتور در اصل در سال ۲۰۱۵ با مدل 340i معرفی شد. بنابراین منظور از “نوع جدید” میتواند صرفاً نسخهای بهروزشده برای رعایت قوانین آلایندگی یورو ۷ باشد، اما چنین نسخهای صرفاً یک بهروزرسانی است، نه چیزی کاملاً تازه.
آیا BMW به سراغ V6 میرود؟ احتمال ضعیف اما جالب توجه
یکی از گزینهها برای “نوع جدید” میتواند سیستم هیبریدی باشد. مدل M5 جدید از سیستم پلاگین هیبریدی استفاده میکند، اما برای M3 این احتمال کمرنگتر است. در عوض، یک سیستم هیبریدی سبک با استارتر-ژنراتور ۴۸ ولتی محتملتر است؛ سیستمی که مهندسان BMW قبلاً آن را تأیید کردهاند و مزیت آن کاهش مصرف و آلایندگی بدون اضافهوزن زیاد است.





از طرف دیگر، گزینهای عجیبتر نیز وجود دارد: استفاده از پیشرانه V6. اگرچه BMW تاکنون به شکل رسمی هیچگاه از V6 در خودروهای تولیدی استفاده نکرده، اما گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه این شرکت در پروژههای تحقیقاتی خود نمونههایی از این نوع موتور ساخته است. مزیت اصلی V6 نسبت به I6، طول کوتاهتر آن است که ممکن است برای جایدادن موتور الکتریکی در آینده مناسبتر باشد. با این حال، این نوع موتور ممکن است با استانداردهای صدای موتور و نرمی عملکرد BMW مطابقت نداشته باشد.
در هر صورت، آنچه قطعی است، عرضه نسل جدید M3 در قالب دو نسخه بنزینی و تمامبرقی با طراحی متفاوت و فناوریهای پیشرفته در سالهای آینده است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره ماهیت پیشرانه جدید منتشر نشده، اما انتظار میرود طی یکی دو سال آینده BMW پرده از این پروژه جاهطلبانه بردارد. آیا M3 آینده با پیشرانهای متفاوت قلب تپندهای خواهد داشت یا صرفاً تکاملی هوشمندانه از گذشته خواهد بود؟ زمان پاسخ خواهد داد.