بوگاتی توربیلون، ابرخودروی 4 میلیون دلاری شرکت بوگاتی ریماک، با نوآوریهای فراوانی معرفی شده که یکی از جالبترین آنها، حذف کامل بلندگوهای سنتی و استفاده از بدنه فیبر کربنی خودرو به عنوان سیستم صوتی است.
به گزارش تکناک، مته ریماک، مدیرعامل شرکت بیان کرد که این فناوری جدید، علاوه بر کاهش وزن و صرفهجویی در فضا، کیفیت صدایی خارقالعاده ایجاد میکند، که حتی از شیرون نیز فراتر میرود.
از دیگر نوآوریهای این ابرخودرو میتوان به فرمان معلق، پنل نشانگر تیتانیومی، اجزای تعلیق چاپ سهبعدیشده و دیفیوزر عظیم عقب اشاره کرد که دیفیوزر عقب نقش سازه محافظ در تصادف را نیز ایفا میکند.
بر اساس گزارش نشریه Top Gear که به تازگی از مقر جدید شرکت ریماک در کرواسی بازدید کرده است، مته ریماک از نوآوریهای فنی بوگاتی توربیلون و خودروی تمامبرقی Nevera پرده برداشته است. او تأکید دارد که سیستم صوتی توربیلون انقلابی در صنعت خودرو به حساب میآید، چرا که بهجای بلندگوهای معمولی، از عناصر پیزوالکتریک بهره میبرد، که به صورت مستقیم شاسی فیبرکربنی خودرو را به لرزش درمیآورند. در واقع، بدنه اصلی خودرو به بلندگو تبدیل شده است.

در سیستمهای صوتی سنتی، آهنرباها، سیگنالهای الکتریکی را دریافت میکنند و با حرکت سیمپیچ صوتی، دیافراگمهایی مانند مخروط فلزی یا کاغذی را به لرزش درمیآورند تا صدا تولید شود. اما این قطعات سنگین هستند. در مقابل، فناوری پیزوالکتریک با استفاده از کریستالهایی مانند کوارتز، ارتعاشات را از طریق قطعاتی کوچک و سبک منتقل میکند.
در ابرخودروی 4 میلیون دلاری بوگاتی، همین ارتعاشات به شاسی فیبرکربنی منتقل میشوند و نقش دیافراگم را ایفا میکنند. ریماک در بازدید Top Gear از خودرو، سابووفر اصلی آن را نمایش داده است؛ یک قطعه فلزی کوچک که به سقف خودرو متصل است و بسیار سبکتر از یک بلندگوی معمولی است.
ریماک درباره این فناوری گفت: «باور کنید، کیفیت صدای این خودرو در دنیایی کاملاً متفاوت از بوگاتی شیرون قرار دارد. ما با این سیستم هم وزن را کاهش دادیم، هم فضا را آزاد کردیم و هم کیفیت صدا را ارتقا دادیم.»
اگرچه شرکت بوگاتی نخستین خودروسازی است که از ترانسدیوسرهای پیزوالکتریک برای تبدیل شاسی فیبرکربنی به بلندگو استفاده میکند، اما بهرهگیری از سازه خودرو در تولید صدا سابقه دارد. به عنوان نمونه، مرسدس بنز در مدل SL سال ۲۰۱۳ با معرفی سیستم Front Bass از دیواره جلویی خودرو به عنوان محفظه تقویتکننده صدا استفاده کرده بود، هرچند در آن خودرو همچنان بلندگوهای الکترومغناطیسی سنتی وجود داشتند.
در نهایت، با توجه به حضور موتور V-16 تنفس طبیعی درست در پشت صندلیها، شاید بتوان گفت که در بوگاتی توربیلون، صدای پیشرانه همچنان رقیب اصلی هر سیستم صوتی خواهد بود. با وجود این، مهندسی خلاقانه بوگاتی بار دیگر تعریفی نو از فناوری و طراحی در دنیای ابرخودروها ارائه کرده است.