شرکت چینی BYD با آغاز فعالیت برند Denza در اروپا، به دنبال توسعه بازارهای خارج از آسیا و رقابت مستقیم با برندهای لوکس آلمانی مانند BMW و مرسدسبنز است.
به گزارش تکناک، بیش از ۹۰ درصد فروش BYD تاکنون در چین صورت گرفته و در سال گذشته با فروش بیش از ۴.۲ میلیون دستگاه خودرو در سطح جهان، جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تثبیت کرده است، این شرکت اکنون با معرفی رسمی برند لوکس Denza در اروپا، گام مهمی در مسیر گسترش جهانی خود برداشته است.
برند Denza که در گذشته حاصل سرمایهگذاری مشترک ۵۰-۵۰ بین BYD و مرسدسبنز بود، اکنون به طور کامل در اختیار BYD قرار گرفته است. این برند لوکس نخستین حضور رسمی خود را در هفته طراحی Brera در میلان تجربه کرد، که از ۷ تا ۱۳ آوریل برگزار میشود. بر اساس اعلام رسمی، قرار است تمامی خودروهای سطح بالای BYD در بازار اروپا تحت برند Denza عرضه شوند. همچنین این شرکت دو برند دیگر به نامهای Yangwang و Fang Cheng Bao را در اختیار دارد.

آلفردو آلتاویلا، مشاور ویژه گروه BYD در اروپا، در جریان این رونمایی اعلام کرد که اگرچه Denza در حال حاضر تنها حدود ۳ درصد از فروش کلی شرکت را تشکیل میدهد، اما نقش پیشتاز در عرضه فناوریهای نوین این برند را بر عهده خواهد داشت.
به گفته وی، فناوریهایی که ابتدا در خودروهای Denza معرفی میشوند، در آینده در سایر محصولات BYD نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
نخستین محصولی که از برند Denza وارد بازار اروپا خواهد شد، نسخه تمامبرقی استیشن اسپرت Z9 GT است؛ خودرویی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار، که قرار است تا پایان سال جاری به بازار اروپا عرضه شود. این خودرو در حال حاضر در بازار چین با دو نسخه ارائه میشود، که شامل نسخه پلاگین هیبریدی با قیمت پایه ۳۳۴,۸۰۰ یوان (حدود ۴۵,۶۳۰ دلار) و نسخه تمامبرقی با قیمت پایه ۳۵۴,۸۰۰ یوان (حدود ۴۸,۳۶۰ دلار) است. طراحی و عملکرد این خودرو بسیاری را به یاد Porsche Panamera انداخته است و پیشبینی میشود که بتواند جایگاه قابل توجهی در بازار اروپا به دست آورد.

اگرچه شرکت BYD برنامه دارد که از اکتبر سال جاری تولید در کارخانه جدید خود را در مجارستان آغاز کند، اما نخستین مدلهای Denza که به اروپا وارد میشوند، در چین تولید و از آنجا صادر خواهند شد. همچنین دومین کارخانه BYD در اروپا قرار است در ماه مارس سال ۲۰۲۶ در ترکیه راهاندازی شود، که ظرفیت تولید سالانه آن ۵۰۰ هزار خودرو خواهد بود.
با وجود این، افزایش تعرفههای وارداتی در سراسر جهان ممکن است مسیر عرضه خودروهای چینی را با چالشهایی مواجه کند. هرچند، BYD با تمرکز بر نوآوری و پیشرفتهای فناورانه، تلاش دارد که برتری خود را نسبت به رقبا حفظ کند. این شرکت به تازگی از سیستم باتری جدیدی رونمایی کرده که قادر است خودروهای برقی را تنها در پنج دقیقه شارژ کند. همچنین برنامه ساخت بزرگترین شبکه تعویض باتری جهان و معرفی خودروی هوشمند Yangwang با قابلیت حرکت جهشی تا بیش از ۶ متر، نمونههایی از برتری تکنولوژیک BYD محسوب میشوند.

آلتاویلا در پایان تأکید کرد که هدف نهایی BYD، تبدیل Denza به یک برند پریمیوم کامل و پیشرو در بازار اروپا است؛ برندی که بتواند هم توجه نسل جوان علاقهمند به فناوری را جلب کند و هم پاسخگوی نیاز مشتریان سنتی خودروهای لوکس باشد.
به نظر میرسد که رقابت در بازار خودروهای برقی اروپا وارد مرحله تازهای شده است؛ مرحلهای که در آن برتری فناورانه و قیمت رقابتی Denza میتواند تهدیدی جدی برای برندهای باسابقه آلمانی باشد.