شرکت جنرال موتورز پس از گذشت سه سال از معرفی نسخه مفهومی، سرانجام از نسخه نهایی خودروی الکتریکی دستساز کادیلاک Celestiq با قیمتی در حدود ۳۰۰ هزار رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این خودروی لوکس، ترکیبی از طراحی جسورانه، فناوری پیشرفته و تجربهای کاملاً سفارشی را در اختیار مشتریان خاص قرار میدهد.
این سدان فستبک الکتریکی، با هدف احیای جایگاه تاریخی برند کادیلاک به عنوان «استاندارد جهانی»، به صورت دستی در مرکز تکنیکی جنرال موتورز در میشیگان تولید میشود و تنها در تعداد محدودی عرضه خواهد شد. بر اساس اعلام شرکت، تنها ۲۵ دستگاه از کادیلاک Celestiq برای سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد که تقریباً همگی از قبل فروش رفتهاند. برنامه تولید سال ۲۰۲۶ نیز با سقف کمتر از دو دستگاه در روز ادامه خواهد یافت.

طراحی داخلی کادیلاک Celestiq نمایانگر نهایت توجه به جزئیات است. فضای کابین با پوشش چرمی، تزئینات دقیق و قطعاتی ساختهشده با چاپ سهبعدی، تجربهای لوکس و متفاوت را ارائه میدهد. بیش از ۱۱۵ قطعه از جمله مرکز فرمان، کلیدهای پنجره، تزئینات کنسول و برخی بخشهای سازهای با فناوری چاپ سهبعدی تولید شدهاند. نمایشگر پیوستهای به طول ۵۵ اینچ کل داشبورد را پوشانده و امکان کنترل جداگانه سیستم تهویه برای هر سرنشین از طریق یک نمایشگر اختصاصی فراهم شده است. همچنین سقف شیشهای خودرو قابلیت تنظیم تیرگی در چهار ناحیه مختلف را دارد.

کادیلاک Celestiq در بخش فنی به یک باتری ۱۱۱ کیلوواتساعتی مجهز شده، که با آرایشی متفاوت از دیگر محصولات جنرال موتورز طراحی شده است. این باتری امکان پیمایش ۳۰۳ مایل (حدود ۴۸۰ کیلومتر) را فراهم میکند.
اختلاف ارتفاع ماژولها در قسمتهای مختلف خودرو باعث شده است تا فضای کنسول میانی بسیار محدود شود. با وجود این، عملکرد فنی خودرو در سطح بالایی قرار دارد؛ سیستم تعلیق بادی، چرخهای ۲۲ اینچی با تایرهای خاص Michelin Pilot Sport EV و سامانه فرمانپذیری محور عقب، تجربهای روان و دقیق از رانندگی را در اختیار راننده قرار میدهند.
کادیلاک Celestiq با بهرهگیری از موتورهایی با قدرت ۶۵۵ اسببخار و گشتاور ۶۴۶ پوند-فوت، قابلیت شتابگیری بالایی دارد و در پیچهای کوهستانی لسآنجلس نیز با کمک سیستم کنترل فعال چرخش و سیستم تعلیق مغناطیسی، پایداری مناسبی را به نمایش میگذارد.

با وجود این، یکی از چالشهای کلیدی کادیلاک Celestiq، محدودیت در ادغام سیستم اطلاعات سرگرمی آن با گوشیهای هوشمند است. این خودرو از Google Built-In استفاده میکند و خبری از پشتیبانی رسمی از Apple CarPlay یا Android Auto نیست. بسیاری از کاربران گزارش دادهاند که اتصال به تلفن همراه برای تماسها یا پیامها به صورت بیسیم با مشکل مواجه شده است و نیاز به تنظیمات متعدد دارد؛ موضوعی که با انتظار کاربران از یک خودروی فوقلوکس همخوانی ندارد.
کادیلاک Celestiq در بازار خودروهای فوقلوکس برقی، با رقیبی مثل Rolls-Royce Spectre EV روبهرو است، اما در بخش سدانهای برقی تمامعیار، رقیب مستقیمی ندارد. شرکتهایی مانند Bentley هنوز وارد حوزه محصولات تمامالکتریکی نشدهاند و برند Maybach تنها مدل شاسیبلند EQS را به صورت برقی عرضه کرده است.

با توجه به سطح طراحی، امکانات، عملکرد فنی و تجربه خرید شخصیسازیشده، کادیلاک Celestiq را میتوان تلاشی جدی از سوی جنرال موتورز برای بازگرداندن برند کادیلاک به اوج دانست، که علاوه بر فروش، به پرستیژ و جایگاه جهانی این برند توجه شده است.