از سال آینده، ایالت کالیفرنیا فروشگاههای دیجیتال را ملزم خواهد کرد تا بهوضوح بیان کنند که خرید محتوای دیجیتال، ازجمله بازیها و فیلمها و موسیقی، بهمعنی مالکیت واقعی نیست.
بهگزارش تکناک، براساس قانون جدید AB 2426 که فرماندار کالیفرنیا، گوین نیوسام، امضا کرده است، فروشگاههای دیجیتال باید مشتریان را آگاه کنند که خرید بازیها در پلتفرمهایی مانند استیم (Steam) بهمعنای دسترسی دائم به محتوا نیست؛ بلکه مجوزی برای استفاده از آنها است. اصطلاحاتی مانند «خرید» و «مالکیت» از فرایند فروش حذف میشوند؛ مگر اینکه توضیحات کافی دربارهی محدودیتها داده شود.
بهنقل از ورج، بااینحال همهی بازیهای دیجیتال تحتتأثیر این قانون قرار نخواهند گرفت. برای مثال، اگر بازی قابلیت دانلود و اجرا بهصورت آفلاین را داشته باشد، به اضافهکردن این هشدارها نیازی نیست. همچنین، بازیهایی که در قالب سرویسهای اشتراکی ارائه میشوند که دسترسی به آنها معمولاً موقت است و بازیهایی که بهرایگان منتشر میشوند، از این قانون مستثنی هستند.
این قانون در پی افزایش مواردی از حذف محتوای دیجیتال از حسابهای کاربران تصویب شد. بهعنوان مثال، اخیراً یوبیسافت (Ubisoft) بازی The Crew را از حسابهای بازیکنان و پلیاستیشن نیز بهسرعت بازی Concord را پس از شکست آن از سیستم حذف کرد. همچنین، EA اعلام کرد که بازی محبوب The Simpsons: Tapped Out پس از ۱۲ سال فعالیت در حال خاموششدن است؛ درحالیکه بسیاری از کاربران هزینههای زیادی در این بازی صرف کرده بودند.
Jacqui Irwin، عضو مجمع کالیفرنیا، در بیانیهای گفت:
باتوجهبه اینکه فروشگاهها بهسمت فروش محتوای دیجیتال حرکت میکنند، نیاز به حفاظت از حقوق مصرفکنندگان در خرید محتوای دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
او از فرماندار بهدلیل امضای قانون AB 2426 تشکر و اظهار کرد که این قانون به پایاندادن به تبلیغات نادرست و فریبدهندهای کمک میکند که به مصرفکنندگان میگوید مالک محتوای دیجیتال خود هستند.
هنوز مشخص نیست که فروشگاههای دیجیتال چگونه به این قانون واکنش نشان خواهند داد و آیا این تغییرات فراتر از ایالت کالیفرنیا نیز اعمال خواهد شد یا خیر.