شرکت CFMoto در نمایشگاه EICMA با رونمایی از موتور V4 پیشرفته یک هزار سیسی و کانسپت سوپر بایک «سلطان سرعت»، برنامههای بلندپروازانهای برای حضور در مسابقات WSBK ارائه کرد.
به گزارش تکناک، این شرکت چینی که به تازگی در بازارهای جهانی با تولید موتورهای با کیفیت و قیمت مناسب شناخته شده است، قصد دارد با محصولات جدید خود جایگاه برجستهتری کسب کند.
شرکت CFMoto در سالهای اخیر تبدیل به یکی از برندهای پرطرفدار موتورسیکلت شده است. این شرکت چینی در سال ۲۰۰۷ دفتر مرکزی خود را در آمریکا تأسیس کرد و در سالهای اخیر با تولید موتورهای با کیفیت و قیمت مناسب، که با همکاری KTM ساخته شدهاند، وجهه برند «ساخته شده در چین» را تغییر داده و فروش بالایی داشته است.
این شرکت مدلهای مختلفی از ۳۰۰ سیسی تا ۸۰۰ سیسی در آمریکا عرضه کرده است و به نظر میرسد به زودی یک سوپر بایک ۱,۰۰۰ سیسی نیز به این مجموعه اضافه کند.
قبل از اینکه بیشتر در مورد کانسپت سوپر بایک صحبت کنیم، بیایید به موتور V4 جدید شرکت CFMoto نگاهی بیندازیم. طراحی این موتور از میللنگ ضد چرخش الهام گرفته از MotoGP استفاده میکند و زاویه V آن ۹۰ درجه است.
طراحی میللنگ اهمیت زیادی دارد، چرا که به بهبود دینامیکهای سریع موتور کمک میکند، نیروهای ژیروسکوپی را خنثی مینماید و تمایل به بلند شدن چرخ جلو را کاهش میدهد.
پورتهای اگزوز بیضیشکل، دو انژکتور در هر سیلندر و پیستونهای تیتانیومی، از دیگر ویژگیهای این موتور هستند که وزن آن را به تنها ۶۱.۵ کیلوگرم در حالت خشک میرسانند.
این یک دستاورد چشمگیر است، به طوری که وقتی Aprilia موتور ۱,۰۰۰ سیسی V4 خود را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد، وزن آن در حالت خشک ۶۸.۹ کیلوگرم بود.
این موتور، قدرت ۲۰۹ اسب بخار در ۱۴,۵۰۰ دور در دقیقه و ۸۴ پوند-فوت گشتاور در ۱۲,۵۰۰ دور در دقیقه دارد. این اعداد به این معنی است که سوپر بایک CFMoto میتواند با قدرتی بیشتر از موتورهای بزرگ ژاپنی مانند: سوزوکی GSX-R1000 و کاوازاکی نینجا ZX-10R وارد بازار شود و حتی با برخی از موتورها و سوپر بایکهای اروپایی همچون Ducati Panigale V4 با ۲۱۳ اسب بخار و BMW S 1000 RR با ۲۱۰ اسب بخار رقابت کند.
موتور V4 که اولینبار در اوایل ۲۰۲۳ صحبت درباره آن بود، هفته گذشته در نمایشگاه EICMA همراه با یک کانسپت خیالی به نام سلطان سرعت یا Master of Speed معرفی شد. این کانسپت به هیچ وجه آماده تولید نیست و بیشتر شبیه به یک تندیس هنری است تا یک محصول واقعی باشد.
چند ویژگی وجود دارد که نشان میدهد کانسپت Master of Speed به احتمال زیاد به یک سوپر بایک تولیدی تبدیل خواهد شد.
این ویژگیها شامل طراحی چراغهای جلوی LED، مخزن سوخت با برشهای عمیق برای راحتی زانو و قسمت عقب تکصندلی است. همچنین این کانسپت دارای خروجیهای اگزوز آکراپوویچ است که به طور عمودی در بدنه جای گرفتهاند.
موتور V4 با 1000 سیسی که توسط CFMoto معرفی شده، به عنوان مجسمهای از سرعت و پویایی توصیف شده است. این موتور تنها یک وسیله نقلیه نیست، بلکه نمادی از قدرت، شجاعت و آرزوی انسان برای عبور از مرزها میباشد.
اما این تنها معرفی شرکت CFMoto در نمایشگاه EICMA نبود. این شرکت همچنین یک پلتفرم جدید 675 سیسی سهسیلندر معرفی کرد، که به طور واضح از موتورسیکلتهای موفق Triumph الهام گرفته شده است.
این پلتفرم به دو مدل جدید منتهی خواهد شد: 675NK بدون پوشش و 675SS سوپراسپرت که با قیمت 7,999 دلار آمریکا عرضه خواهند شد.
در نهایت، شرکت CFMoto مدل 800-MTX را معرفی کرد که یک موتور کراسکانتری میانوزن میباشد و مخصوص ماجراجوییها طراحی شده است.
پیشبینی میشود که نسخه جادهای این سوپربایک ۱,۰۰۰ سیسی تا اواخر سال ۲۰۲۵ به بازار ایالات متحده عرضه شود. وقتی این اتفاق بیفتد، جالب خواهد بود که ببینیم شرکت به چه میزان میتواند قیمت نهایی را پایین بیاورد، چرا که پایینتر بودن قیمت از بازار تاکنون یکی از ویژگیهای این برند بوده است.
تماشای تلاش شرکت CFMoto برای ورود به مسابقات قهرمانی سوپر بایک جهان هم جذاب خواهد بود.
در حال حاضر، موتورسیکلتهای 300 سیسی سوپراسپرت 300 Kove و SRK 800RR سوپراسپرت از QJMotor راه را برای برندهای چینی در مسابقات سوپر بایک جهانی باز کردهاند. همچنین QJMotor اعلام کرده است که از سال 2026 قصد دارد در رده برتر سوپر بایک رقابت کند.
انتظار میرود که موتور V4 شرکت CFMoto در سال 2025 یا 2026 در کنار بهترین سوپر بایکهای دنیا قرار گیرد. هرچند مسابقات WSBK برای این موتور چالش بزرگی خواهد بود و ممکن است شروع سختی داشته باشد، اما موفقیت جهانی CFMoto به این برند کمک میکند تا منابع مالی زیادی را برای پیشرفت در اختیار داشته باشد.
بدون شک، چین میخواهد در مسابقات موتورسواری سطح بالا جدی گرفته شود و بردن جوایز میتواند به این هدف کمک کند.
یک قانون جدید در حال بررسی است که امکان دارد شرکت CFMoto را در ایالات متحده ممنوع کند و باید دید که چه اتفاقی رخ میدهد.