بر اساس برآوردهای Appfigures، اپلیکیشن موبایل ChatGPT تنها طی ۳۱ ماه از زمان عرضه، با جهش ۴۰۸ درصدی هزینهکرد کاربران در سال ۲۰۲۵، مجموعاً به ۳ میلیارد دلار هزینهٔ مصرفکنندگان در iOS و اندروید دست یافته و سریعتر از رقبایی مانند TikTok و سرویسهای استریم به این نقطه رسیده است.
به گزارش سرویس هوشمصنوعی تکناک، اپلیکیشن موبایل ChatGPT، این هفته، بر اساس برآوردهای شرکت تحلیل دادههای اپلیکیشن Appfigures، به رکورد جدیدی معادل ۳ میلیارد دلار هزینهٔ مصرفکنندگان در سراسر جهان رسید.
این رقم، مجموع هزینهٔ کاربران در دستگاههای iOS و اندروید از زمان عرضهٔ اپلیکیشن در ماه مه ۲۰۲۳ را نشان میدهد؛ زمانی که این برنامه، در ابتدا، فقط برای iOS منتشر شد.
آنچه این آمار را برجسته میکند، تمرکز بخش عمدهای از این هزینه در سال جاری است. مصرفکنندگان در سراسر جهان، در سال ۲۰۲۵، حدود ۲٫۴۸ میلیارد دلار دراپلیکیشن موبایل ChatGPT هزینه کردهاند. این رقم، در مقایسه با هزینهٔ ۴۸۷ میلیون دلاری سال ۲۰۲۴، رشد سالانهٔ ۴۰۸ درصدی را نشان میدهد.
اپلیکیشن ChatGPT، در سال نخست عرضهٔ خود در سال ۲۰۲۳، درآمدی معادل ۴۲٫۹ میلیون دلار ثبت کرد و سپس این رقم، با رشدی ۱٬۰۳۶ درصدی، به عدد سال ۲۰۲۴ رسید.
این ارقام، افزایش چشمگیر پذیرش کاربران را در مقایسه با سایر اپلیکیشنهای محبوب نشان میدهد. برای نمونه، اپلیکیشن ChatGPT، طی ۳۱ ماه، به رکورد ۳ میلیارد دلار هزینهٔ مصرفکنندگان رسید، در حالی که پردرآمدترین اپلیکیشن بازار، یعنی TikTok، برای رسیدن به همین رقم، به ۵۸ ماه زمان نیاز داشت. شرکت Appfigures این مقایسه را در گفتوگو با TechCrunch مطرح کرد.
اپلیکیشن ChatGPT، همچنین، سریعتر از سرویسهای استریمینگ مطرحی مانند Disney+ و HBO Max به این رکورد رسید. سرویس Disney+، طی ۴۲ ماه، و HBO Max، طی ۴۶ ماه، به مرز ۳ میلیارد دلار هزینهٔ مصرفکنندگان دست یافتند.
در همین حال، اپلیکیشن Grok متعلق به شرکت xAI، در مقایسه با سایر رقبای هوش مصنوعی، مسیر درآمدی مشابهی با ChatGPT را طی میکند. شرکت xAI، اپلیکیشن Grok را در اواخر سال ۲۰۲۳، ابتدا برای مشترکان X Premium Plus عرضه کرد و سپس در سال گذشته، دسترسی عمومیتری به آن داد.
با این حال، مقایسهٔ سرعت هزینهکرد مصرفکنندگان در میان اپلیکیشنهای هوش مصنوعی نشان میدهد که Grok، پس از آغاز فرایند درآمدزایی، بیشترین شباهت را به درآمد تجمعی ChatGPT در همان بازهٔ زمانی داشته است.



با وجود آنکه رقم ۳ میلیارد دلار هزینهٔ مصرفکنندگان، نشاندهندهٔ رشد قابل توجه پذیرش کاربران است، این شاخص، تنها معیار سنجش میزان استفاده یا پتانسیل درآمدی بلندمدت اپلیکیشنهای هوش مصنوعی محسوب نمیشود.
کاربران موبایل ChatGPT، در حال حاضر، اشتراکهای پولی مختلفی را خریداری میکنند؛ از جمله اشتراک ChatGPT Plus با هزینهٔ ماهانهٔ ۲۰ دلار و اشتراک ChatGPT Pro با هزینهٔ ماهانهٔ ۲۰۰ دلار که برای کاربران پیشرفته ارائه میشود. با این حال، اپلیکیشنهای هوش مصنوعی میتوانند از مسیرهای دیگری نیز درآمدزایی کنند؛ از جمله ارائهٔ خدمات به توسعهدهندگان و، احتمالاً، در آیندهٔ نزدیک برای ChatGPT، نمایش تبلیغات.
شرکت OpenAI، همچنین، روز چهارشنبه، نوعی فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی برای ChatGPT راهاندازی کرد. این شرکت، در پست وبلاگی خود اعلام کرد که این پلتفرم، در آینده، به شکلی درآمدزا خواهد شد.
تککرانچ می نویسد که در سوی دیگر بازار، شرکت گوگل، در حال بررسی انتقال تدریجی مدل موفق تبلیغات جستوجوی خود به جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شرکت، نمایش تبلیغات را در بخشهایی مانند AI Mode، AI Overviews، جستوجوی خرید مبتنی بر هوش مصنوعی و صفحهٔ Discover که بهطور فزایندهای هوشمندتر میشود، آزمایش میکند.
شرکت Anthropic نیز تمرکز اصلی خود را بر بازار سازمانی قرار داده است و، بر اساس گزارشها، در مسیر دستیابی به درآمدی معادل ۷۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ حرکت میکند.

















