چین با موفقیت آزمایش نمایشی جدید قطار فوق سریع خود که از نوع «مگلو» است را تکمیل کرد، که نقطه عطفی دیگر برای قطاری است که میتواند با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
به گزارش تکناک، مگلو که مخفف عبارت شناور مغناطیسی است، به قطارها اجازه میدهد تا با سرعتهای فوقالعادهای که توسط میدانهای مغناطیسی قدرتمند پیش میروند، به فاصله ناچیزی از ریل روی هوا شناور شوند و حرکت کنند.
بر اساس گزارش Xinhua، آزمایش نمایشی قطار فوق سریع در استان شانشی در شمال چین انجام شد و این سیستم حملونقل به صورت مشترک توسط شرکت علم و صنعت هوافضای چین و شانشی توسعه یافته است.
این اولین آزمایش در اندازه کامل سیستم حملونقل مغناطیسی در یک خط لوله به طول 2 کیلومتر با محیطی با خلاء کم UHS انجام شد. گزارشهای مختلف روزنامههای چین حاکی از موفقیتآمیز بودن آزمایش نمایشی میباشد، که به نتایج مطلوب دست یافته است.
فهرست مطالب
دستاوردهای آزمایش نمایشی قطار فوق سریع
این آزمایش نشان داد که قطار فوق سریع قادر به ناوبری کنترلشده، تعلیق پایدار و توقف ایمن است و میتواند در طول پیچهای مسیر از خود مراقبت کند.
همچنین آزمایش نمایشی تأیید کرد که حداکثر سرعت و ارتفاع تعلیق قطار مگلو حفظ شده و در محدوده مقادیر از پیش تعیین شده باقی مانده است.
این گزارش همچنین بیان میکند که تمام سیستمها به صورت دلخواه عمل میکردند و حرکتهای واقعی قطار با مسیری که در گذشته به صورت تئوری مشخص شد، هماهنگ بود.
یکی از دستاوردهای مهمی که در طول آزمایش نمایشی قطار فوق سریع به دست آمد این بود که ثابت کرد یک محیط خلاء در مسافت طولانی را میتوان در مقیاس بزرگ ایجاد و نگهداری کرد. علاوه بر این، کارایی در عملیات کنترل ناوبری ابررسانا و هماهنگی بین سیستمهای مختلف در یک محیط کم خلاء را تأیید کرد.
چین ساخت سیستم حملونقل مگلو UHS را در شهرستان یانگگائو در سال 2022 آغاز کرد. به گفته مقامات، هدف این سیستم ادغام فناوری هوافضا با سیستم حملونقل ریلی در راستای حرکت قطارها با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت است.
نمونه اولیه قطار مگلو چین
چین در سال 2021 از نمونه اولیه قطار مغناطیسی با فناوری ابررسانا با دمای بالا (HTS) رونمایی کرد. نمونه اولیه در استان چنگدو رونمایی و گفته شد که میتواند به سرعت 620 کیلومتر در ساعت برسد.
فناوری قطار مغناطیسی HTS در دانشگاه جیائوتنگ جنوب غربی توسعه یافته است.
بر اساس گزارشها، این فناوری عاری از محصولات جانبی شیمیایی و آلودگی صوتی قابل توجه بود، این فناوری همچنین از مزیت پایداری، کارآمدی انرژی، ایمنی و هزینههای عملیاتی کم برخوردار بود.
چین در آن زمان گفته بود که این فناوری به خصوص برای خطوط پرسرعت و فوق سریع مناسب است.
در آن زمان، این تئوری مطرح شد که میتوان از همین فناوری برای ساخت یک سیستم حملونقل با سرعت فوقالعاده مگلو استفاده کرد، که میتواند به سرعت 1000 کیلومتر در ساعت برسد.
از امروز، این کشور قصد دارد از سیستم حملونقل مگلو UHS برای اتصال مناطق مختلف چین استفاده کند. بر اساس برآوردها، این سیستم حملونقل و قطار فوق سریع میتواند یک سفر بین پکن تا شانگهای را در حدود 1.5 ساعت به پایان برساند، که آن را به یک سیستم عالی برای صرفهجویی در زمان تبدیل میکند.